De Covid-19 pandemie, de leveringsproblemen, dan de tekorten en nu de oorlog in Oekraïne: de auto-industrie werd de afgelopen maanden echt niet gespaard en het is ongetwijfeld een van de (sterk geglobaliseerde) sectoren die het meest te lijden heeft onder deze situatie. Na de tekorten aan halfgeleiders en nu kabels, de stijging van de energieprijzen, logistieke problemen, is er een ander probleem waar de fabrikanten nu mee te maken hebben: de stijging van de prijzen van grondstoffen en vooral de edelmetalen die worden gebruikt om elektrische auto’s te bouwen.
In de eerste plaats baart lithium zorgen, in die mate dat verschillende Chinese fabrikanten die toch hun voorraden aan de bron betrekken (een groot deel van de lithiumproductie komt uit China) beginnen te klagen over deze prijsstijgingen die als ‘belachelijk’ worden omschreven omdat de markt volatiel en zelfs onlogisch is.
Vijf keer duurder
Weet dat de lithiumprijzen zijn vervijfvoudigd ten opzichte van vorig jaar. Volgens L’Écho, dat verwijst naar Benchmark Mineral Intelligence, is de prijs van lithium met 441% gestegen (t.o.v. februari 2021) en alleen al in de maanden januari/februari 2022 met 88,2%!
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens verschillende analisten is de hoge prijs van lithium helaas niet het gevolg van de nervositeit van de markten, maar van een ernstig gebrek aan productie dat het gevolg is van desinvesteringen in productiemiddelen in de afgelopen jaren. Vergeet namelijk niet dat de autofabrikanten, net als bij de elektronische chips, geen directe contracten hebben met de lithiumproducenten, wat hun manoeuvreerruimte sterk beperkt.
Nikkel ook
Helaas is niet alleen lithium nodig voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s. Ook nikkel wordt veel gebruikt en het is bovendien noodzakelijk dat dit erts van uitstekende kwaliteit is, wat het probleem nog vergroot. Rusland is zelf een van de grootste leveranciers van nikkel ter wereld en natuurlijk zijn de sancties problematisch voor de continuïteit van de bevoorrading. Toch is het nikkelprobleem nog steeds geringer dan dat van lithium, omdat er geen onderproductie is ontstaan.
De uitdaging voor de autofabrikanten is nu inderdaad om hun toeleveringsketens veilig te stellen zonder daarvoor fortuinen te betalen. Volgens specialisten, geïnterviewd door de economische krant L’Écho, is er behoefte aan een veerkrachtige keten die in staat is om nieuwe geopolitieke of economische schokken op te vangen.
EV’s 900 tot 2.300 euro duurder
We zijn echt getuige van een verandering van een tijdperk voor de constructeurs die niet langer afhankelijk willen zijn van de buitenwereld. Daartoe zijn zij begonnen aan een belangrijke fase van verticale integratie, met name door partnerschappen of joint ventures om de productie van batterijen en tegelijkertijd de controle van de toeleveringsketens te waarborgen.
In deze context van dure mineralen zullen bepaalde soorten batterijen worden beïnvloed door deze stijging van de kosten. De door L’Écho geïnterviewde specialist Benchmark Mineral Intelligence geeft aan dat men een stijging verwacht van de prijzen van sommige elektrische autobatterijen (nikkel-kobalt-lithium vooral) van 1.000 tot 2.500 dollar, of tussen de 900 en 2.300 euro. Deze situatie zal het uiteraard niet mogelijk maken om de elektrische auto te democratiseren zoals gepland door fabrikanten en overheden die streven naar een energietransitie van het transport. Toch kan deze toename slechts tijdelijk zijn, in afwachting dat de fabrikanten hun nieuwe toeleveringsketens opzetten …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be