Is de toekomst van de elektrische auto in gevaar na 2025?

Terwijl de verkoop van elektrische auto’s overal groeit, hangen er ook donkere wolken boven deze nieuwe aandrijving. En dit keer niet vanwege het laadnetwerk, maar door de schaarste aan grondstoffen die nodig zijn voor de bouw van deze wagens. Komen er na 2025 nog elektrische auto’s?

Gepubliceerd op 12 februari 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Is de toekomst van de elektrische auto in gevaar na 2025?

Gocar kondigde het enkele weken geleden aan: er dreigen ernstige tekorten aan grondstoffen die nodig zijn om elektrische auto’s te bouwen.

In zulke mate dat de toekomst van deze voertuigen in gevaar komt als er niet snel technologische alternatieven worden gevonden. De situatie is zeer ernstig, want deze waarschuwing komt van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) dat wijst op de dubbele beperking die ontstaat: een verhoging van het aantal elektrische auto’s op de wegen mét grondstoffen die schaarser worden.

Het Agentschap geeft onder meer aan dat nu “elke week wereldwijd 130.000 elektrische auto’s worden verkocht, wat overeenkomt met de totale verkoop van het jaar 2012”. In 2019 bereikte de verkoop van elektrische voertuigen 2,2 miljoen eenheden, of 2,5% van de totale autoverkoop, terwijl er in 2021 6,6 miljoen eenheden werden verkocht, waardoor het totale aantal EV’s wereldwijd op ongeveer 16 miljoen voertuigen uitkomt. Deze auto’s zouden ongeveer 30 TW elektriciteit per jaar verbruiken, de productie van een land als Ierland.

Wat ontbreekt er?

EV2025

Advertentie – lees hieronder verder

Maar wat ernstiger is: het IEA signaleert in zijn rapport The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions dat er al in 2025 zeer duidelijke risico’s op schaarste zullen zijn, althans voor materialen die zo cruciaal zijn als lithium en kobalt, die intens worden gebruikt bij de productie van batterijen.

Voor het Agentschap komt het probleem voornamelijk voort uit de productie en dus de duidelijk ontoereikende productiemiddelen, en het geeft aan dat de waardeketen grondig moet worden aangepast. Wat uiteraard aanzienlijke investeringen vereist in de verwerking van ertsen, maar ook in de productie van kathodes en anoden en de assemblage van batterijen.

Het is duidelijk dat deze virtuele schaarste ertoe bijdraagt dat de prijzen razendsnel stijgen. Zo gingen naast staal, dat in 2021 met 100% steeg, ook de tarieven voor lithiumcarbonaat, grafiet en nikkel met respectievelijk 150, 15 en 25% omhoog. Op dit moment heeft dit nog geen impact, omdat de leveringscontracten over enkele maanden of zelfs jaren lopen.

Maar als we daarbij het tekort aan elektronische chips toevoegen waarvan elektrische voertuigen tweemaal zoveel nodig hebben, zijn alle ingrediënten aanwezig om een echte industriële en sociale catastrofe te creëren.

Noteer daarbij dat China momenteel de grootste afnemer van elektrische auto’s is. Dit land monopoliseert ook het grootste deel van de wereldproductie met 3,9 miljoen EV’s die in 2021 in omloop werden gebracht. Daarna komt Europa, waar de verkoop EV’s vorig jaar met 70% steeg, tot 2,3 miljoen eenheden. Minder vaart loopt het in de VS, waar de overgang naar de elektrische auto nu toch ook versnelt, aangezien het aandeel in slechts een jaar is verdubbeld …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.