Shell gaat 50.000 oplaadpunten installeren op de Engelse wegen

Het oliebedrijf Shell heeft aangekondigd dat het de komende 5 jaar 50.000 laadpalen langs de Britse wegen zal installeren. Deze operatie zal uitgevoerd worden via een dochteronderneming, Ubitricity, die Shell eerder dit jaar heeft overgenomen.

Gepubliceerd op 3 september 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Shell gaat 50.000 oplaadpunten installeren op de Engelse wegen

De toekomst van de oliebedrijven is in gevaar. Niet alleen omdat de reserves van het ‘zwarte goud’ gestaag afnemen, maar ook omdat de energietransitie en de overgang naar de elektrische auto een grote rem op hun activiteiten dreigt te zetten. En dus ook op hun gigantische jaarlijkse winsten. En dat is natuurlijk net wat de aandeelhouders en investeerders haten.

Als gevolg hiervan worden de oliebedrijven gedwongen om alternatieven te vinden.  Het is geen toeval dat Total is begonnen met fotovoltaïsche energie, windenergie of houtpellets. Logischerwijs volgt Shell dit voorbeeld met de aankondiging van de inplanting van 50.000 snellaadstations op de Britse wegen in de volgende 5 jaar.

Park van laadpalen

Shell zal werken via haar nieuwe dochteronderneming, Ubitricity, die begin dit jaar is overgenomen en waarmee het bedrijf al meer dan 3600 laadterminals in het Verenigd Koninkrijk in handen heeft gekregen. Deze reeds bestaande laadpalen zijn geïntegreerd in de bestaande stadsinfrastructuur, zoals in straatlantaarns. Mooi, maar de vraag naar openbare oplaadpunten is eigenlijk veel groter dan dit aanbod, omdat veel Engelsen geen oprit hebben om hun auto rustig op te laden.

Advertentie – lees hieronder verder

Grote deal?

Dat Shell fors investeert in meer dan 50.000 laadpalen is niet toevallig. De Britse overheid vergoedt momenteel namelijk 75% van de kosten van de installatie van een laadpaal. Een subsidie die Shell rechtstreeks in eigen zak zal steken, zonder dus zelf de volledige prijs van de installatie te betalen. Het resultaat: een veel snellere afschrijving van de infrastructuur voor het oliebedrijf.

In Groot-Brittannië is er bovendien ook haast bij, want vanaf 2030 mogen er geen auto’s met verbrandingsmotoren meer op Engelse bodem worden verkocht. Dit paradigma zal uiteraard ook de oliemaatschappijen aanmoedigen om haar eigen transitie te versnellen. En dit is nog maar het begin: Shell is van plan om zijn inspanningen sterk uit te breiden en tegen 2025 wereldwijd meer dan 500.000 laadstations te installeren. Alleen zullen dan niet al deze laadpunten aan het oliebedrijf toebehoren: ze zullen in het bezit zijn van partners die klanten toegang bieden met een applicatie of een Shell-betaalkaart. Het is nog maar de vraag of dit voldoende is om de kassa te vullen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.