“Ferrari moet elektrificatie pushen. De nieuwe 296 GTB plug-in hybride met V6-motor gekoppeld aan elektrische energie is een stap voorwaarts in dat proces”, zo klonk de boodschap van Ferrari-voorzitter John Elkann. Het lijkt dus een feit dat Ferrari aan een transformatie begint en geleidelijk de verbrandingsmotor moet afzweren, ook al verzetten zich achter de schermen bepaalde lobbyisten en politici tegen het Europese besluit dat auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 verbiedt.
De erfgenaam van de Agnelli-familie was tevreden met de resultaten van 2021, een jaar waarin het orderboekje stevig gevuld was. Het merk deed ook zijn intrede op (voor Ferrari) nieuw terrein, zoals dat van de grootschalige elektrificatie.
Benedetto Vigna, CEO van Ferrari, kwam uitgebreid terug op de nieuwe producten van 2021, waaronder de 812 Competizione, de opvallende Ferrari Daytona SP3 en vooral de 296 GTB en 296 GTS, uitgerust met de allernieuwste hybride aandrijving die een V6-turbobenzine combineert met een elektromotor.
In de toekomst wil Ferrari een aanzienlijk deel van zijn inspanningen richten op de elektrificatie van zijn gamma, wat bewijst dat ook hier de transitie begonnen is. Het eerste 100 procent elektrische model werd trouwens al aangekondigd en wordt gelanceerd in 2025.
Advertentie – lees hieronder verder
Onlangs vertelde John Elkann aan Automotive News dat dit een belangrijk keerpunt is in de geschiedenis van het merk. “We zijn ook heel enthousiast over onze eerste volledige elektrische Ferrari, waarvan we onthulling plannen in 2025. Je mag er zeker van zijn dat onze ingenieurs en ontwerpers in Maranello alles op alles zetten voor zo’n grote mijlpaal in onze geschiedenis.” Het valt nog te bezien hoe Ferrari deze delicate omslag zal maken. De sceptici zijn talrijk, maar de tijd zal het leren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be