Waarom de verkoop van elektrische auto’s in China plots is gedaald

In China is het aantal inschrijvingen van elektrische auto’s vorige maand fors gedaald. Achter deze afname van de verkoop van EV’s schuilt echter een logische verklaring.

Gepubliceerd op 25 februari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom de verkoop van elektrische auto’s in China plots is gedaald

Tot eind 2021 kregen Chinezen overheidssteun als ze een elektrische auto kochten. Deze ‘ecobonus‘ had ook betrekking op plug-in hybride modellen en wagens met een brandstofcel (waterstof). Het gevolg van de intrekking van de subsidies viel op voorhand te voorspellen, namelijk een terugval van de verkoop van milieuvriendelijke auto’s die ginds NEV’s worden genoemd, het acroniem van New Energy Vehicles.

Toch nog steeds in stijgende lijn

Volgens de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) daalde het aantal inschrijvingen op een maand tijd met 16,8%. Een heel pak, maar moet gezegd dat Chinezen in december 2021 massaal NEV’s hebben gekocht om op het nippertje van de premie te kunnen genieten.

Tijdens de laatste maand van vorig jaar werden 518.000 NEV-registraties geteld (een stijging was van 159,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2020), in januari van dit jaar 431.000. En als we het aantal inschrijvingen van ecologische modellen in januari 2022 vergelijken met die van januari 2021, werd er evenwel een forse stijging van 135,8% van opgetekend. Kortom, ze worden alsmaar populairder in het land van de rijstvelden.

Advertentie – lees hieronder verder

En in België?

belgique-1

In Vlaanderen werd er in het verleden staatssteun gegeven aan onderdanen die zichzelf een EV cadeau wilden doen. Die bonus bestaat niet meer, dus wie een “groene” auto wil kopen, moet de prijs daarvan helemaal zelf betalen.

Nochtans zou de herinvoering van zulke subsidies – voor heel België liefst – meer dan gewoon welkom zijn om inwoners te stimuleren om voor een elektrische wagen te kiezen en dus om de onvermijdelijke transitie naar 100% elektrische mobiliteit te versnellen (de deadline is 2035 in Europa en zelfs 2029 in Vlaanderen, althans voor nieuwe voertuigen). Bij FEBIAC menen ze zelfs dat overheidspremies broodnodig zijn, want anders “wordt de elektrische auto onbetaalbaar voor de particulier”.

Dus…

De Belgische overheid neemt maar beter bepaalde Europese landen als voorbeeld. Denk aan Noorwegen, waar het aandeel EV’s het grootst is, maar ook aan Frankrijk, waar men sinds juni vorig jaar 6.000 euro korting krijgt om een elektrische wagen die minder dan 45.000 kost, 5.000 euro op een model waarvan de prijs tussen 45.000 en 60.000 schommelt, en 1.000 euro op de aankoop van een nieuwe auto van 60.000 euro en meer.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.