Worden Chinese elektrische auto’s 20 tot 30% duurder?

Elektrische auto’s blijven duur, behalve de Chinese auto’s die, bij gebrek aan bekendheid, mikken op een aanzienlijk lagere verkoopprijs. Maar voor Europa is deze commerciële positionering oneerlijk. En de prijzen van Chinese auto’s zouden binnenkort sterk kunnen stijgen.

Gepubliceerd op 19 maart 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Worden Chinese elektrische auto’s 20 tot 30% duurder?

De prijs van elektrische auto’s blijft een van de grootste obstakels voor de verspreiding ervan. Er worden wel goedkopere elektrische auto’s aangekondigd, van rond de 25.000 en 20.000 euro. Maar deze voertuigen zullen ook kleiner zijn, en niet noodzakelijk geschikt voor alle doeleinden of publieken.

Voorlopig zijn de enige betaalbare merken voor elektrische auto’s Chinees. Officieel is dat omdat het land elektrische auto’s al jaren promoot en de volledigheid ervan beheerst (grondstoffen en mineralen, verwerking, batterijen, motoren, elektronica, etc.). Dat is waar, maar dat is niet alles en het verklaart niet volledig de lage prijzen van Chinese elektrische voertuigen. Hierdoor lanceerde Europa een onderzoek en het resultaat was niet correct. De prijzen zijn namelijk zo laag omdat Peking zijn eigen fabrikanten subsidieert, waardoor deze ultralage prijzen op buitenlandse markten kunnen handhaven.

Seres-SF5-2021-official-showroom-huawei

Naar hogere prijzen toe?

Deze situatie zal duidelijk maatregelen van Europa vereisen om deze oneerlijke concurrentie tegenover de fabrikanten zonder financiële steun te bestraffen. Europa overweegt speciale douanerechten voor Chinese elektrische auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

De vraag is echter hoe hoog deze belasting zou kunnen zijn. De eerste analyses lijken een concurrentievoordeel voor Chinese auto’s van 20% te tonen. Men kan dus veronderstellen dat de belasting van de douanediensten hiermee zal overeenkomen. Tenzij het zoals in de Verenigde Staten zal zijn, waar auto’s uit China onderhevig zijn aan een invoerbelasting van 27,5%.

Cyberster

Niet zo eenvoudig

Maar Europa zal voorzichtig moeten zijn met de manier waarop het de zaken aanpakt, want het is een ingewikkelde dossier. Het belasten van Chinese auto’s bij invoer betekent dat er een belasting wordt geheven op auto’s van Europese (of westerse) fabrikanten die in China worden gebouwd en vervolgens naar ons worden verscheept en verkocht (zoals de Dacia Spring bijvoorbeeld, sommige Tesla’s of de BMW iX3). Vaak worden deze modellen trouwens bij ons geïmporteerd als onderdeel van een joint venture met een Chinees merk.

En er zal ook rekening gehouden moeten worden met de toekomstige Chinese auto’s die op Europees grondgebied zullen worden gebouwd. BYD heeft bijvoorbeeld de bouw van een fabriek in Hongarije aangekondigd. Er wordt veronderstelt dat deze auto’s vrijgesteld zullen worden van douanerechten, zoals vroeger het geval was met Japanse fabrikanten nadat ze zich op het oude continent hadden gevestigd (Toyota, Nissan, enz.)

BYD-2

Minder druk op de prijzen

De prijzenoorlog zou dus kunnen afnemen en de prijzen van elektrische auto’s zouden kunnen stagneren, of zelfs licht stijgen als Europa ervoor kiest om ook Chinese reserveonderdelen, die veel worden geïmporteerd (componenten, batterijcellen, etc.) om Europese elektrische auto’s te bouwen, te belasten.

De verdere ontwikkeling hangt af van wat Europa beslist of van de fabrikanten zelf die hun investeringen in elektrische technologieën moeten terugverdienen. Gezien de wereldwijde vertraging in de verkoop van elektrische auto’s – maar niet in België vanwege de gunstige belasting voor bedrijfswagens – is het niet onmogelijk dat de druk op de prijzen gewoon blijft bestaan ​​om de fabrieken draaiende te houden en verlies te verminderen. De toekomst blijft dus onzeker, vooral omdat Europa ook een oogje dicht zou kunnen knijpen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.