Auto onderhouden

Verdringen onafhankelijke autowerkplaatsen de merkdealers?

Volgens een studie van GIPA, in opdracht van Auto5, lijken Belgische automobilisten zich geleidelijk af te wenden van merkgarages en de voorkeur te geven aan onafhankelijke autowerkplaatsen. Deze zijn vaak goedkoper, flexibeler qua openingstijden en bieden tegenwoordig een vergelijkbare technische expertise. Maar wat betekent dit voor de toekomst van merkgarages, die voor het eerst in tien jaar hun marktaandeel zien dalen?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 aug. 2024 | Leestijd: 4 min

De veranderende gewoontes van Belgische automobilisten wijzen op een duidelijke trend: steeds meer mensen vermijden merkdealers en kiezen voor onafhankelijke autowerkplaatsen zoals Auto5, Bosch Car Service of Midas. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau GiPA en Auto5. Belgen laten hun auto jaarlijks meer dan 10 miljoen keer onderhouden, terwijl meer dan 50% nu voor een onafhankelijke werkplaats kiest in plaats van hun officiële dealer.

De belangrijkste reden voor deze verandering is de prijs. “Bestuurders zijn vooral op zoek naar alternatieven voor traditionele merkgarages door hun hoge tarieven,” zegt Olivier Renard, woordvoerder van Auto5. De cijfers bevestigen deze trend: een onderhoudsbeurt in een merkgarage kost gemiddeld 405 euro, terwijl onafhankelijke werkplaatsen dezelfde service bieden voor gemiddeld 346 euro. Dit significante prijsverschil zorgt ervoor dat 62% van de automobilisten de voorkeur geeft aan onafhankelijke werkplaatsen.

Advertentie – lees hieronder verder

_DSC5822

Niet alleen de prijs

Maar prijs is niet de enige bepalende factor. Ook de flexibiliteit speelt een belangrijke rol, in voordeel van onafhankelijke autowerkplaatsen. Deze bieden ruimere openingstijden, waar het maken van een afspraak niet verplicht is en bevinden zich vaak dichter bij huis of werk. Deze toegankelijkheid, gecombineerd met kortere wachttijden, trekt een groeiend aantal klanten naar deze alternatieven.

Bovendien toont de enquête aan dat de perceptie van autowerkplaatsen is veranderd. Deze werden ooit gezien als plaatsen voor basisonderhoud of bandenwissels, maar hebben hun aanbod aanzienlijk uitgebreid, wat automobilisten opmerken. “Onze autowerkplaatsen zijn tegenwoordig echte garages die onderhouds- en reparatiediensten bieden voor alle merken en technologieën,” bevestigt Olivier Renard van Auto5.

Door de toename van ingebouwde elektronica en de complexiteit van nieuwe autotechnologieën, zoals parkeersystemen en automatische versnellingsbakken, hebben autowerkplaatsen fors geïnvesteerd in de voortdurende opleiding van hun personeel en geavanceerde apparatuur. Tegenwoordig geeft 43% van de automobilisten aan dat vertrouwen in technische expertise een cruciale factor is bij de keuze van hun garage, wat de positie van onafhankelijke werkplaatsen op de markt versterkt. Bovendien tonen statistieken aan dat de opkomst van elektrische en hybride voertuigen nieuwe kansen heeft gecreëerd voor deze werkplaatsen. Auto5 zag bijvoorbeeld een toename van +66% in onderhoud van elektrische auto’s in de afgelopen jaren, wat bewijst dat ze in staat zijn zich aan te passen aan de nieuwe marktvraag.

31696

“Het is duidelijk dat automobilisten vooral op zoek zijn naar globale oplossingen voor hun mobiliteit. Daarom richt Auto5 zich op een 360° aanbod van onderhouds- en reparatiediensten, gecombineerd met de verkoop van alle auto-accessoires en -producten. Tegenwoordig kunnen we alle automerken en alle soorten motoren bedienen,” legt Olivier Renard toe.

Kunnen merkgarages standhouden?

Merkdealers hebben het moeilijk, gezien de opkomst van autowerkplaatsen. Voor het eerst in tien jaar is hun marktaandeel in onderhoud tot onder de 50% gedaald. Deze daling roept een cruciale vraag op: kunnen merkgarages deze toenemende concurrentie weerstaan, terwijl ze al geconfronteerd worden met een daling in de autoverkoop en binnenkort met een verandering in hun economisch model (van dealers naar agentschappen)?

Merkgarages worden immers geconfronteerd met hoge operationele kosten, wat zich vertaalt in hogere prijzen voor de klanten. Ze moeten ook een zware infrastructuur onderhouden, voldoen aan strenge normen die door de fabrikanten worden opgelegd en vaak investeren in merkspecifieke apparatuur. Om deze concurrentie het hoofd te bieden, werken sommige merkgarages samen met buitenlandse investeerders. Deze strategie stelt hen in staat om hun middelen te bundelen en bepaalde kosten te verlagen, maar garandeert niet dat de fundamentele problemen van hun bedrijfsmodel opgelost zullen worden. Hoewel deze samenwerkingen op korte termijn verlichting kunnen bieden, blijft het de vraag of ze op lange termijn een oplossing kunnen bieden voor de dalende klantenstroom in merkgarages. Het traditionele model van dealers, gebaseerd op merkloyaliteit en vertrouwen in de exclusiviteit van hun expertise, lijkt steeds minder relevant te worden in een markt waar de klant op zoek is naar een betere prijs-kwaliteitverhouding.

De enquête toont ook aan dat de Belgische automobilisten weten dat ze moeten evolueren: iets minder dan de helft van de respondenten geeft aan dat hun volgende auto een verbrandingsmotor zal hebben, tegenover 35% die voor een alternatieve technologie kiest (10% elektrisch, 18% hybride en 7% plug-in hybride). De overige 16% heeft hier nog geen beslissing over genomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon