Geen benzinemotoren meer in Audi’s S-modellen in Europa. Het lijkt een grap maar dat is het zeker niet. Zelfs de S4 zal ermee worden uitgerust.

Nieuwe techniek

De keuze voor een TDI mag dan ongebruikelijk lijken, gek is ze niet. Het gaat om een 3-liter V6, uitgerust met een elektrische compressor om de turbo bij te staan en dit in combinatie met een 48 volt “mild hybride” systeem. Zijn specificaties zijn indrukwekkend: 349 pk (347 voor de SQ5) en een gigantisch koppel van 700 Nm, beschikbaar vanaf 2.500 tr/min. De S7 Sportback zit aan 100 km/u na 5,1 seconden en zijn maximumsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 km/u.

TDI

De gebruikte technologie voorkomt dat er in het dagelijkse verkeer te vaak moet worden teruggeschakeld, houdt de motor op een laag toerental en elimineert de reactietijd die je met een conventionele turbo ervaart. De elektrische compressor levert dus vanaf het begin hoge prestaties en biedt een extra boost bij elke acceleratie, waardoor vuurwerk telkens verzekerd is. De compressor reageert in minder dan 250 milliseconden, levert tot 7 kW extra vermogen en draait tot 70.000 tr/min (en da’s geen typfout).

Supercars waardig

Een hoogtechnologische diesel dus, en daar hebben de ingenieurs uit Ingolstadt het niet bij gehouden. De S6 (Avant) en S7 kunnen ook worden uitgerust met opties die supercars waardig zijn. Denk aan koolstofkeramische remmen, vierwielsturing, een sportdifferentieel op de achteras of zelfs een instelbare luchtophanging. Natuurlijk beschikken alle S-modellen over Quattro-vierwielaandrijving en is hun motor gepaard aan een Tiptronic-automaat met acht versnellingen. Duur zijn ze vanzelfsprekend ook, met prijzen die beginnen bij € 69.705 voor de SQ5, € 78.000 voor de S6 en € 85.920 voor de S7. Je zal met andere woorden snel de kaap van € 100.000 overschrijden als je je laat verleiden door de ellenlange lijst vol dure opties.

Bijzonder efficiënt

Het eerste model dat we op een nat wegdek mochten temmen, was de S7. Lang heeft het niet geduurd om tot de conclusie te komen dat Audi’s werk niet voor niets is geweest. Een lichte druk op het gaspedaal volstaat om met met deze berline als een pijl uit een boog te schieten en dit met een continue stuwkracht die nooit lijkt af te nemen. Het effect van de elektrische compressor is voelbaar tot aan het einde van de curve.

TDI S7

Hoewel grotendeels kunstmatig, is het motorgeluid vergelijkbaar met dat van een V8. Daarnaast blijft de S7 extreem stabiel. Ons parcours was er eentje van de kronkelige soort en geen enkele keer begon deze Audi een eigen leven te leiden. Hij plakt letterlijk aan de weg, ook aan een zeer gestaag tempo. Kers op de taart: zelfs met de zware voet kwamen we gemiddeld niet boven 9l/100 km uit, wat eens te meer aantoont dat diesel veel interessanter is dan benzine als we het over het verbruik moeten hebben.

Conclusie

Als onze politici de kans zouden nemen om deze dieselmotor uit te testen, zullen ze misschien iets minder kritisch worden. Het blok is niet alleen krachtig maar ook sober en stoot relatief weinig CO2 uit. Een glorieuze TDI.

S7 TDI

De S7 Sportback in cijfers

Motor: V6, dubbele turbo, diesel, 2.967cc; 349 pk van 3.850 tot 3850 tr/min; 700 Nm van 2500 tot 3100 tr/min.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: Tiptronic 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.979/1.908/1.417

Leeggewicht (kg): 2.010

Koffervolume (l): 525

Tankinhoud (l): 63 (73 optioneel)

0-100 km/h (sec.) : 5,1

Prijs: € 85.920 BTWi

Vermogen: 349 pk

Topsnelheid: 250 km/h

Opg. gem. verbruik: 6,5 l/100 km

CO2: 170 g/km

  • Geweldige motor
  • Efficiënt en nuchter rijgedrag
  • Knappe lijn
  • Duur
  • Veel en dure opties
  • Rijbewijs-killer
Score van de redactie : (4/5)