AUTOTEST : Renault R.S. 01… Franse GT3-killer !

Renault heeft een bolide gebouwd die helemaal ontwikkeld werd voor de racerij. Of hij ook efficiënt is ? Reken maar, deze R.S. 01 is sneller dan de GT3’s die we kennen uit de 24H van Francorchamps ! We nemen je mee naar Jerez de la Frontera voor enkele snelle rondjes…

Gepubliceerd op 20 november 2015
Leestijd : 5 min

Deel

AUTOTEST : Renault R.S. 01… Franse GT3-killer !

Tot 1997 werd dit circuit voor de F1 gebruikt en vandaag is het erg bekend van de Moto GP. Beide disciplines vergen een erg snel circuit en ook voor onze test blijkt dit een uitstekende testlocatie !

Het is nog afschuwelijk vroeg als we ‘s morgens klaar staan voor de veiligheidsbriefing. We krijgen eerst een presentatie van de bolide die we straks aan de tand mogen voelen. We krijgen haast sterretjes voor onze ogen als we de cijfers horen. De prestaties klinken fenomenaal. Zo vertraagt deze Renault R.S. 01 van 280 km/u naar 20 km/u op amper 150 meter. Met dank aan de carbon keramische remschijven, voorzien van remzadels met zes zuigers. Maar er is meer, veel meer…

Rijdende conceptcar

We gaan naar de stand waar de supercar te vinden is, of moeten we over een conceptcar spreken ? Hoewel de wagen de afmetingen heeft van een GT, lijkt deze R.S. 01 zo uit de designstudio te rollen. Hij is sterk geïnspireerd op de DeZir. Je herkent ook meteen de vormtaal van de jongste Renault-modellen door het grote logo vooraan en de originele details over het ganse koetswerk. Maar looks is niet alles. De vierwieler krijgt ook een uitgekiende aerodynamica en een motorisatie die perfect op zijn taak is berekend. Het is zelfs een oude bekende want men gebruikt het V6 bi-turbo blok uit de Nissan GT-R, goed voor 550 pk. Kortom, de samenwerking loopt beter dan ooit tevoren want beide merken blijken erg complementair. Het motorblok werd gekruid door de heren van Nismo. Bovendien is de V6 bijzonder betrouwbaar want hij heeft zijn sporen al verdiend gedurende twee seizoenen. Kortom, deze concept is klaar om te racen. Dat is ook de bedoeling van Renault want men wil het vernieuwende design dynamisch tonen op de meest diverse circuits.

De formule       

Advertentie – lees hieronder verder

In 2015 was de Renault R.S. 01 al te zien  op de World Series by Renault (WSR), een groots en familiaal opgevat familiefeest op het circuit van Spa Francorchamps. In 2016 zal dit groots opgevatte evenement er enigszins anders gaan uitzien. De grote Formule Renault 3.5 éénzitters, die als de wachtkamer van de F1 worden beschouwd, verdwijnen niet, maar zullen niet langer door Renault worden ondersteund. Langs de andere kant zal de Renault R.S. 01 zijn eigen kampioenschap krijgen, de Renault Sport Trophy. Er zijn evenwel nog plannen want Renault wil deze R.S. 01 ook in het GT3-kampioenschap laten rijden. Daarvoor zal men de prestaties iets moeten milderen want deze Franse bolide is ronduit sneller dan een GT3 ! De wagen staat immers dicht bij het Duitse toerwagenkampioenschap (DTM) en heeft zelfs raakpunten met een éénzitter. U zal dadelijk begrijpen waarom…

Eénzitter verkleed als GT

Het instappen op zich is een helse klus want je moet eerst over de brede carbonstructuur klimmen. Eens gezeten, zullen gentleman drivers waarderen dat de wagen ook enig comfort biedt. Dat is geen overbodige luxe want je kan amper bewegen ! Het is ook geen sinecure om de kuipstoel te verstellen. Voor onze neus zit een F1-stuur met twee handvaten en drie draaiknoppen (ABS, tractiecontrole en gaspedaalrespons) en nog enkele drukknopjes. Rechts schakelen we het contact in en we drukken op start. Na ongeveer een seconde komt de V6 tot leven en de klank maakt meteen duidelijk dat het om een volbloed motor gaat… We zijn vertrokken voor drie snelle rondjes. We schakelen via de lepels aan het stuur snel op met de sequentiële Sadev-versnellingsbak. Blijkbaar is deze zeventrapstransmissie niet vrij van zonden.

Enkele collega’s ervoeren dat ze niet altijd over alle versnellingen beschikten. Bij mij werkte ze wel naar behoren en dat was een prettige ervaring ! De V6 accelereert bijzonder lineair en gaat door tot 6.800 opm. De transmissie schakelt vliegensvlug en de wagen accelereert zeer snel. Op Jerez kan je moeilijk de topsnelheid testen maar we geraakten zonder problemen aan 265 km/u. Op het rechte stuk mochten we tot het 100 meter bord wachten om te remmen voor de haarspeldbocht. Dit is indrukwekkend !

De carbon remmen zijn geweldig ! Je mag het rempedaal volledig intrappen en het instelbare ABS (met 11 modi en een uit-functie) doet de rest. De bolide gedraagt zich bijzonder evenwichtig. 44% van het gewicht zit op de vooras, 56 % op de achteras. Je hoeft niet bang te zijn om in te sturen met een beetje druk op de rem want de achteras breekt zelden uit ! Je moet wel oppassen om niet te snel op het gas te gaan want de 550 pk ‘s zijn moeilijk te temmen ! Ook hier is de tractiecontrole een uitstekend hulpmiddel ( 6 modi en een uit-stand).

Dit systeem is echter soms iets te ijverig want in stand 3 (droog) gaat de motor soms « inhouden » als de elektronica voelt dat er wiel nog maar begint te spinnen (lang voor je dit als bestuurder ervaart)… Daarom ben ik tijdens de test naar stand 2 overgeschakeld. De wagen biedt meteen erg veel vertrouwen omdat  je de hulpsystemen kan aanpassen aan de rijstijl van de piloot. Deze tools knagen allerminst aan de rijsensaties en werken zeer efficiënt.

Een andere troef is de aerodynamische downforce op de achteras in snelle bochten… De wagen gedraagt zich echt als een éénzitter. Bij 300 km/u krijg je maar liefst 1.700 kg  aerodynamische druk op de auto. De auto zelf weegt amper 1.120 kg. De cijfers spreken boekdelen ! Precies door het natuurlijke vertrouwen dat deze bolide vanaf de eerste meter inboezemt, bereikt Renault haar objectief … en dat is de wagen toegankelijk maken voor gentlemen drivers. Los daarvan biedt hij ook erg veel voldoening voor professionele piloten. Kortom, deze R.S. 01 stelt beide profielen tevreden.

R.S. 01 in cijfers

Motor: V6 met rechtstreekse brandstofinspuiting, bi-turbo ;  3.799 cc ; 550 pk bij 6.800 opm ; 630 Nm bij 5.000 opm.

Aandrijving: op de achteras.

Versnellingsbak: sequentiële 7-bak.

Leeggewicht (kg) : 1.120

Brandstoftank(l) : 150

Prijs: 280.000 euro excl. BTW

0 tot 100 km/u (s.): +/- 3

Topsnelheid: +/- 300 km/u

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.