De UX krijgt te maken met felle concurrentie van alle premiumfabrikanten. Zijn onmiddellijk herkenbare ontwerp moet hem tussen de massa doen opvallen. Het werd gedicteerd door aerodynamica en daar is men best ver in gegaan. De achterlichten bijvoorbeeld: hun bijzondere design, dat aan de uiteinden iets naar boven reikt, is ontworpen om de luchtstroom te geleiden en de aerodynamische turbulentie te verminderen, waardoor de stabiliteit van het voertuig wordt verbeterd (sic). Oordelen doet iedereen voor zich, maar het mag gezegd worden dat UX op zijn minst een sterke persoonlijkheid heeft.
Praktisch?
Deze eigenschappen, gecombineerd met een lage daklijn, maken de UX visueel compacter dan hij in werkelijkheid is. Met zijn 4,49 m lengte is hij even lang als een Audi Q3, 6 cm langer dan een Volvo XC40 en zelfs 13 cm langer dan een BMW X2, sommige van zijn concurrenten. De UX is dus een van de grootste SUV’s in zijn categorie. Helaas kan je binnenin niet van zijn forse maten profiteren. De koffer heeft een volume van slechts 320 liter en da’s de opslagruimte onder de vloer inbegrepen! Zijn bovengenoemde concurrenten bieden bijvoorbeeld 460 tot 470 bruikbare liters aan.
Dit zwakke punt wordt trouwens niet eens gecompenseerd door een buitengewone leefbaarheid binnenin. Groter dan 1,80 m? Dan wil je achteraan geen uren aan een stuk vertoeven.
Advertentie – lees hieronder verder
Tweeledig
Het interieur heeft gelukkig geen gebrek aan kwaliteiten, te beginnen met een elegant design en een puike ergonomie. Lexus heeft niet toegegeven aan drang om van alles een touchscreen te maken, dus tijdens het rijden kan je nog gewoon op knopjes drukken. Zelfs het scherm is niet aanraakgevoelig maar wordt bediend via een touchpad in de transmissietunnel. Het gaat om een 10,3 inch display (op de meest luxe afwerkingen; 7″ voor de rest) met een goede leesbaarheid, ondanks de “verre” opstelling van de bestuurder. Die laatste wordt trouwens geconfronteerd met een gedigitaliseerde instrumentatie, waarvan de graphics evolueren volgens de gekozen afwerking. Het systeem is niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld de Virtual Cockpit van de VW Group, maar de weergave is wel heel duidelijk. We halen hier niet alle comfortsnufjes en rijhulpmiddelen van de UX aan in deze test, maar weet dat de UX (standaard of optioneel) is uitgerust met alles wat je een premium-SUV mag verwachten.
Terwijl het bovenste deel van het dashboard bedekt is met edele materialen en prachtig is afgewerkt met geborsteld aluminium, is het onderste gedeelte, met inbegrip van het handschoenenkastje, van veel simpeler plastic vervaardigd. Natuurlijk is het niet nodig om overal schuimplastic te hebben, maar gezien de prijzen hebben we het recht om kieskeurig te zijn. Gelukkig zit het met de prijs/uitrustingsverhouding wel helemaal goed.
Eindelijk aangenaam
Het échte verkoopsargument van deze auto is zijn hybride motor, uniek in het segment. De UX 250h is namelijk voorzien van de vierde generatie Lexus Hybrid Drive. De originele transaxle-architectuur bleef behouden, die samen met een nieuwe 2,0-liter benzinemotor voor een totaalvermogen van 184 pk zorgt, maar de fabrikant heeft het systeem verder geperfectioneerd. Alsof het nu eindelijk volwassen is. Zo is de UX bijvoorbeeld in staat om met een snelheid tot 115 km/u in 100% elektrische modus en aan een stabiele snelheid te rijden. Nog beter nieuws is dat Lexus – ook eindelijk – het juiste recept heeft gevonden om de irritante oplevingen “op z’n CVT’s” te doen vergeten. Zeven fictieve versnellingen, die handmatig kunnen worden bediend via optionele stuurwielpeddels, moeten ervoor zorgen dat de motorrotaties beter worden geregeld. Weet ook dat de geluidsisolatie uitstekend is en dat de UX verkrijgbaar is als twee- of vierwielaandrijver. Laatstgenoemde is dan uitgerust met een speciale elektromotor op de achteras.
Laag verbruik
Het meest indrukwekkende kenmerk van deze originele hybride is toch zijn brandstofverbruik. Lexus kondigt gemiddeld 5,6 l/100 km aan (WLTP) voor de versie met vierwielaandrijving. Dat cijfer lijkt ons pessimistisch, zeer pessimistisch zelfs. Zonder speciale aandacht te besteden aan ons rijgedrag schommelde ons brandstofverbruik tussen de 6 en 7l/100km. En nadat we de hitte van onze rechtervoet even temperden waardoor hij regelmatig helemaal elektrisch reed, zijn we zonder te forceren gedaald naar 4,7l/100km, en dit op een onregelmatig parcours. Deze UX 250h belooft dan ook een serieuze brandstofbesparing voor degenen die weten hoe ze ermee om kunnen gaan. En maar goed ook, want net als de andere Lexus SUV’s is dit geen sportieve auto, ook al zijn we van mening dat het nieuwe GA-C platform een groot potentieel heeft op dat gebied. De UX is comfortabel en uitgerust met een ophanging die onregelmatigheden in de weg perfect opvangt, zelfs wanneer de sportmodus werd geactiveerd, en met perfect ontworpen stoelen die een uitstekende ondersteuning bieden. Bovendien weerspiegelt de zitpositie (regelbaar in de hoogte) en het lage zwaartepunt het gevoel van met een compacte SUV te rijden. Zeer aangenaam, zo blijkt.
De Lexus UX250h in cijfers
Motor: viercilinder benzine, 1.987cc, 184 pk bij 6.000 tpm; 190Nm bij 4.400 tpm + elektrische motor
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: transaxle
L/b/h (mm): 4.495/1.840/1.540
Leeggewicht (kg): 1.540
Koffervolume (l): 320
Tankinhoud (l) : 43
0-100 km/u (sec.) : 8,5
Vermogen: 184 pk
Maximumsnelheid: 177 km/u
Gemengd verbruik: 5,6 l/100 km (WLTP)
CO2: 127 g/km
- Werkelijk verbruik
- Combinatie motor/versnellingsbak
- Rijgedrag
- Originele uitstraling
- Koffervolume
- Ruimteaanbod
- Kwaliteitsverschillen aan boord
- Stevige prijzen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be