De nieuwe rondingen van de Leon verleiden op foto, maar nog meer in het echte leven. Zijn radiatorrooster en koplampen lijken naar de grond te duiken en dat geheel oogt lekker agressief. En dan hebben we het nog niet over de nieuwe achterlichtsignatuur gehad dat deze vierde generatie Leon ‘s nachts doet opvallen. Dat gezegd zijnde, ook overdag werd met sterren in de ogen naar deze prachtige Spaanse auto getuurd.
Kortom, als je hem vergelijkt met de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia en zelfs Audi A3, die allemaal op hetzelfde MQB Evo-platform rusten, dan is het ontegensprekelijk de Seat die het mooiste pak heeft aangetrokken.
Te veel via het aanraakscherm
De Leon is natuurlijk niet alleen stijlvol en verder niets, want de techniek en de motoren zijn voor alle modellen identiek. Er zijn natuurlijk wel verschillen in uitrusting, en dus in prijs, en elk interieur heeft ook enkele nuances. En in dat opzicht hebben we enkele zaken te melden over de Leon. Zo moet je bijvoorbeeld veel te vaak via het centrale aanraakscherm van het gloednieuwe multimediasysteem werken, zelfs om de airconditioning te bedienen. Waarom is de A3 de enige in de line-up die fysieke knoppen heeft gehouden, zelfs om de intensiteit van de ventilatie aan te passen? Sommige bedieningselementen (radio en andere) mogen dan wel toegankelijk zijn via het multifunctionele stuurwiel, een draaiknop op de centrale tunnel om te “navigeren” zou welkom zijn geweest, vooral als je de beschikbare ruimte rond de nieuwe automatische versnellingsbakbediening ziet. Een antwoord van de ingenieurs zou kunnen zijn dat je de nieuwe stemassistent kan gebruiken (zeg maar “ola” om ‘m aan de praat te krijgen) om een heleboel functies te bedienen… Tja.
Voor het overige is het nieuwe multimediasysteem redelijk intuïtief, modern, aangenaam voor het oog en bovenal hypergeconnecteerd. Seat is trouwens van plan om gaandeweg nieuwe toepassingen te ontwikkelen om “de gebruikerservaring verder te verbeteren”. Tot slot is de Digital Cockpit, nog meer aanpasbaar dan voorheen en nog steeds eenvoudig met de vingertoppen te bedienen via het multifunctionele stuurwiel.
Advertentie – lees hieronder verder
Passagiers gelukkig maken
Hoewel lager (-3 mm) en minder breed (-16 mm) is de vierde generatie Leon toegenomen in lengte (+86 mm voor de sedan, +93 mm voor de break) en wielbasis (+50 mm). In ieder geval voldoende om achterste passagiers in alle comfort op te vangen, zelfs op de middelste zitplaats, die niet te hoog is in vergelijking met de twee buitenste zitjes. Anderzijds is de koffer van de sedan niet groter geworden – nog steeds 380 liter – en dit in tegenstelling tot die van de break, die er 30 liter bij kreeg (nu 620 liter).
5 motortechnologieën
In België heeft de invoerder bij de lancering voor de volgende motoren gekozen: 1.0 TSI (90 of 110 pk), 1.5 TSI (130 of 150 pk), 2.0 TDI (115 of 150 pk) en ten slotte de nieuwe 1.5 eTSI met lichte hybridisatie die verrassend genoeg meer brandstof verbruikt op papier dan de 1.5 TSI zonder hybridisatie (zie ons vakje “Andere motoren”). Oké, het is maar 0,1l/100km, maar zeker een controle in de praktijk waard aangezien het verschil tussen beide motorversies maar liefst 2.700 euro bedraagt. De DSG-automaat is weliswaar standaard op de 1.5 eTSI.
De plug-in hybrides arriveren eind 2020, net als de Cupra Leon die het zonder Seat-logo zal stellen. En op het Autosalon van Brussel in 2021 (vingers kruisen dat deze beurs plaats zal vinden) zal de 1.0 eTSI met lichte hybridisatie en de 1.5 TGI met CNG in de tank het gamma verder komen versterken. De Leon zal met andere woorden het eerste model van de Spaanse fabrikant zijn dat tot vijf verschillende motortechnologieën aanbiedt.
FR: Specifieke ophanging
Voor onze test kozen we voor de 2.0 TDI van 150 pk met de sportievere FR-afwerking, die ook een specifieke ophanging meegeleverd krijgt. Laten we daaraan toevoegen dat ons testmodel is uitgerust met optionele 18″-wielen.
We stellen vast dat de nieuwe Leon opvallend efficiënt en slagvaardig in alle situaties is, maar ook dat de filtratie van bepaalde onregelmatigheden van de weg met deze velgen in combinatie met de FR-vering te wensen overlaat. Gelukkig zorgen de stoelen voor de nodige dosis comfort. De optionele adaptieve demping onmisbaar? Echt niet!
Op een licht gebrek aan filtratie na, is alles perfect gekalibreerd en is de motor op alle niveaus “vol”, en zuinig met brandstof op de koop toe (4,3l/100km in WLTP, 4.6L/100km tijdens onze testrit). De moduskeuzeschakelaar (Eco, Normal, Sport) is bijna nutteloos omdat de Leon in de normale stand “alles goed” doet. Anderzijds zijn de tips om te ecorijden wel zeer nuttig en geavanceerder dan in het verleden: je krijgt bijna de indruk dat achter het virtuele dashboard een instructeur zijn of haar advies in real-time meedeelt.
Interactief interieur
Zoals je je kunt voorstellen, erft de Leon heel wat assistentiesystemen en ook op dat gebied lijkt alles goed op elkaar afgestemd. Het is zelfs mogelijk om de auto alleen te laten inhalen op de snelweg met de adaptieve cruisecontrol aan, zolang je de richtingaanwijzer maar inschakelt. Een speciale vermelding verdient de Blind Spot Warning, die niet meer op de buitenspiegel verschijnt maar in een veel groter formaat in de cabine, net boven de deurhendels, gemodelleerd met LED’s van de optionele sfeerverlichting. Opvallender en daardoor nog effectiever. Mooi gedaan!
Ons testmodel kost € 31.325 met BTW inbegrepen en € 36.165 inclusief opties. Voor die prijs kan je een Ford Focus ST EcoBlue diesel bestellen die leuker is om mee te rijden. Als je echter een Golf zoals onze Leon uitrust, ben je meer dan € 40.000 kwijt. De prijs van de Spanjaard lijkt correct te zijn en het belangrijkste is dat de Leon met dergelijke apparatuur meer dan de moeite waard is.
Conclusie
Aangenaam om naar te kijken en om mee te rijden, uitgerust met alle technologie die men zich kan wensen (of niet…), kan deze 4de Leon alleen maar beter doen dan zijn voorganger, die meer dan een miljoen exemplaren op zijn teller heeft.
De Leon 2.0 TDI 150 FR in cijfers
Motor: 4-cilinder turbodiesel; 1.968cc; 150pk van 3.000 tot 4.200 tpm; 360Nm van 1.700 tot 2.750 tpm
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: 7 versnellingen, DSG-automaat
L/b/h (mm) : 4.368/1.800/1.456
Gewicht (kg): 1.371
Koffervolume (l): 380
Tankinhoud (l) : 50
0-100 km/u (sec.): 8,6
Prijs: € 31.325 BTWi
Vermogen: 150 pk
Topsnelheid: 218 km/u
Gemengd brandstofverbruik: 4,3l/100 km
CO2: 114 g/km
Andere motoren
TSI 90: 90 pk; 5,3l/100 km; 183 km/u; € 21.210 BTW inbegrepen.
1.0 TSI 110: 110 pk; 5,2 l/100 km; 197 km/u; € 21.900 BTWi.
1.5 TSI 130: 130 pk; 5,4l/100 km; 213 km/u; € 24.340 BTWi.
1.5 TSI 150: 150 pk; 5,5 l/100 km; 221 km/u; € 24,985 BTWi.
1,5 eTSI mHEV: 150 pk; 5,6l/100 km; 221 km/u; € 27,685 BTWi.
2,0 TDI 115: 115 pk; 4,1 l/100 km; 201 km/u; € 24,585 BTWi.
- Gedurfde stijlwijziging
- Ruimte achteraan
- Warm en modern interieur
- Sprong voorwaarts op alle niveaus (multimedia, schermen, assistentie, enz.)
- Te veel functies via het aanraakscherm
- Ongewijzigd koffervolume (sedan)
- Filtratie ophanging (FR met 18''-velgen)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be