Suzuki wond er zelf ook geen doekjes rond en biechtte gewoon op dat de Swace het eerste resultaat was van de samenwerking met Toyota. Inderdaad, als je de logo’s even wegdenkt, herken je duidelijk de trekken van de Corolla break. De vraag is dus niet “wat schuilt er onder de Swace?”, maar eerder “waarom bracht Suzuki een vrijwel ongewijzigde Toyota op de markt?”. Op die vraag zijn er meerdere antwoorden…
Samenwerking
Zoals we al aanhaalden zijn Suzuki en Toyota voortaan partners. In 2017 beklonken beide merken een deal om samen te werken om zo beter de investeringen te kunnen dragen die noodzakelijk zijn om de “toekomstige uitdagingen” aan te gaan. Een volgende stap werd in 2019 gezet, toen Toyota 5% van het kapitaal van Suzuki in handen kreeg, en Suzuki op zijn beurt voor 40 miljoen euro aandelen van Toyota kocht. Het resultaat van deze transacties liet niet lang op zich wachten. Ziehier!
Advertentie – lees hieronder verder
Win-win
Beide partijen werden er beter van. Toyota verkoopt nu meer “Corolla’s” zodat deze investering beter rendeert, en Suzuki kan zijn gamma verder uitbouwen. Dit merk had namelijk sinds de eerste generatie van de Baleno (dus vanaf het einde van vorige eeuw) geen compacte gezinsbreak meer in zijn aanbod. Misschien wint Suzuki niet zo veel klanten met deze Swace, maar dit model kan er wel voor zorgen dat het merk geen klanten verliest, omdat ze nood hebben aan zo’n break, bijvoorbeeld na een gezinsuitbreiding.
Tenslotte laat de Swace Suzuki toe een volgende stap te zetten in zijn elektrificatieproces. De constructeur had tot hiertoe enkel « Mild Hybrids » in zijn brochure staan, met zeker degelijke CO2-waarden dankzij de kleine motoren en het pluimgewicht van de modellen. Maar uiteraard is het in 2021 aangewezen om een “Full Hybrid” in de showroom te hebben. Wat bij deze een feit is.
Bekend systeem
Want het is duidelijk dat de Corolla Hybrid, waarop de Swace gebaseerd is, over een systeem beschikt dat zijn strepen al heeft verdiend: de combinatie van een 1.8 benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor levert een aanvaardbaar systeemvermogen van 142 pk. Ook de batterij van 3,6 kWh heeft een redelijke capaciteit, aangezien dit een klassieke hybride is en geen plug-in die je elke avond weer oplaadt. Dat opladen gebeurt trouwens volledig autonoom tijdens het rijden. Je kan er geen tientallen kilometers 100% elektrisch mee rijden, maar dit hybride systeem levert wel zeer gunstige waarden op voor het verbruik en de uitstoot.
Verschillen
Voor alle duidelijkheid: enkel de snuit van de Corolla werd aangepast om er een Suzuki Swace van te maken. En dan nog werd het eenvoudig en goedkoop gehouden. Zo zijn de motorkap, de flanken en de koplampen identiek en wijzigde men enkel de bumper en de kleine grille. Het resultaat? Als je van de look van de Corolla houdt (zoals wij), zal je de Swace wellicht ook leuk vinden. Want buiten die neuscorrectie, werden uiteraard de atletische proporties en het dynamische profiel van de break behouden.
Hetzelfde verhaal aan de binnenkant, waar enkel het logo op het stuur veranderde. Ook hier geldt dat als je houdt van de sobere en functionele sfeer, zonder veel charisma maar ook zonder grote gebreken, je zeker tevreden zal zijn.
En uiteraard heeft deze break identieke binnenmaten, met achteraan dus voldoende plaats voor drie volwassenen en een koffer van 596 liter.
Minder dan 5 liter
Ook aan het stuur zijn zoals verwacht geen grote verrassingen te melden. Het lastige wanneer je een wagen gewoon ‘overneemt’, is dat je ook zijn minpunten erbij moet nemen. En dat is hier de CVT-automaat, die intussen beter werd maar nog steeds dat nerveuze koffiemoleneffect vertoont, evenals een verbruik dat op de snelweg hoger uitvalt dan in de stad. Deze twee handicaps zijn met de 2.5 hybride van de Rav4 (en dus ook de toekomstige Across) opgelost, maar de 1.8 in de Swace wordt er nog steeds door geplaagd. Daarnaast kan de Suzuki gelukkig ook uitpakken met de vele kwaliteiten van zijn neef: een degelijk comfort, een uitstekende geluidsisolatie en een hybride systeem dat in de stad zeer efficiënt werkt. Want met een ietwat conservatieve rijstijl, krijg je moeiteloos een verbruik van minder dan 5l/100km op de boordcomputer te zien. En dat is voor gezinswagen op benzine, die je ’s avonds niet aan de stekker moet hangen, een opmerkelijk resultaat. Is er een rationeel argument om voor de Swace te kiezen? Weet dat Toyota een eenvoudigere basisversie aanbiedt, maar dat met een gelijkaardige uitrusting, de prijzen zeer dicht bij elkaar liggen. De keuze zal dus vooral bepaald worden door de voorkeur voor het merk … of de snoet.
Conclusie
De Swace is even overtuigend als zijn neef en heeft alles in huis om in zijn opdracht te slagen: de zeer trouwe klanten nog langer bij Suzuki houden.
Een Swace aan uitzonderlijke voorwaarden kopen? Vraag hier je offerte aan
De Suzuki Swace in cijfers
Motor: 4-cilinder benzine hybride, 1.798cc; 122pk bij 5.200tr/min ; 142Nm bij 3.600tr/min.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: CVT automaat
L/b/h (mm): 4.655/1.790/1.460
Leeggewicht (kg): 1.400
Koffervolume (l): 596 – 1.600
Tankinhoud (l): 43
0 tot 100 km/u (sec.): 11,1
Topsnelheid: 180 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 4,4 l/100km
CO2: 99 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be