TEST Alfa Romeo Giulia TI: Uitstervend ras

Ook een sportief merk als Alfa Romeo trekt intussen voluit de crossover-kaart, zodat de Giulia misschien het laatste model is in de waarachtige traditie van de Italiaanse constructeur. We nemen afscheid met de pittige Giulia TI.

Gepubliceerd op 13 maart 2022
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Alfa Romeo Giulia TI: Uitstervend ras

In deze tijden van elektrificatie zou je haast vergeten dat er nog klassieke berlines met sportieve ambities bestaan. Tegenwoordig neigen de nieuwe modellen immers meer en meer naar multimediacentra op vier wielen en zijn we nog maar een stap verwijderd van autonoom rijden. Het pure rijplezier achter het stuur van een opwindende wagen wordt dus steeds zeldzamer. Maar toch zijn er gelukkig nog uitzonderingen om de echte autoliefhebber te behagen. Dat bewijst de Alfa Romeo Giulia TI die door een combinatie van sterke prestaties en Italiaanse flair weet te bekoren.

Turismo Internazionale

alfa_romeo_giulia_ti_veloce-2022-emblem

Eigenlijk doet de Giulia TI alleen al door zijn benaming het hart van de kenner sneller slaan. ‘TI’ staat namelijk voor ‘Turismo Internazionale‘ en is een aanduiding die in het verleden al tal van iconische Alfa-modellen heeft getooid. Ook deze versie draagt de prestaties hoog in het vaandel en kan daarvoor op de gepaste krachtbron rekenen. Onder de motorkap schuilt een 280 pk sterke versie van de 2 liter-viercilinder turbobenzine die een spurt van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden neerzet en een topsnelheid van 240 km/u haalt. Dat vermogen wordt naar de vier wielen gesluisd via een 8-trapsautomaat, die indien gewenst met peddels aan het stuur manueel kan worden bediend.

alfa_romeo_giulia_ti_veloce-2022-shifter

Advertentie – lees hieronder verder

Die cocktail is overtuigend en vult meteen de enorme kloof die er bestaat tussen de basisversie met de 2 liter turbobenzine van 200 pk en de monsterlijke Quadrifoglio die wordt aangedreven voor een 3 liter V6 van 510 pk. Aan boord zit je meteen in de juiste sfeer met de startknop op het sportstuur, de omsluitende kuipstoelen en het geluid van de ronkende uitlaat dat toch niet te overheersend is.

De lage zitpositie benadrukt nog verder het sportieve rijgevoel dat deze strak sturende berline opwekt. Het is heerlijk nog eens een auto in handen te krijgen die bijna zo strak stuurt als een gokart en op elke stuurimpuls assertief reageert.

alfa_romeo_giulia_ti_veloce-2022-interior

Aantrekkelijk, maar minder praktisch

Tegelijk merk je in deze Giulia dat het autolandschap de laatste jaren sterk is gewijzigd. Ook ik rijd tegenwoordig meestal in een crossover omwille van het marktaanbod. En dan constateer je dat als je nog eens in een berline plaatsneemt, de instap in een hogere SUV(-achtige) toch veel comfortabeler en makkelijker is, terwijl ook het vijfdeurskoetswerk met achterklep handiger en veelzijdiger is.

alfa_romeo_giulia_ti_veloce-2022-rear

Nu valt de Giulia perfect binnen de norm bij de berlines met zijn vier deuren en een koffer met een inhoud van 480 liter. Maar je maakt toch in de eerste plaats een keuze voor het rijgevoel en het stuurplezier, ten koste wat extra ruimte, flexibiliteit en comfort dat je wel in een crossover als de nieuwe Tonale van Alfa Romeo zal vinden.

Eenzelfde opmerking geldt voor het dashboard. Het sportstuur met de schakelpeddels geeft uitzicht op een fraai klassieke boordplank met ronde tellers, terwijl de multimediafuncties van het Alfa Connect systeem met compatibiliteit voor Apple CarPlay en Android Auto verschijnen op een scherm met een beperkte omvang (8,8”). Esthetisch is dit de beste keuze, maar je kan er natuurlijk niet naast dat een uit de kluiten gewassen tablet, zoals je die tegenwoordig in veel wagens aantreft, handiger is in de bediening en een beter overzicht geeft.

alfa_romeo_giulia_ti_veloce-2022-dashboard

Tenslotte is er nog het financiële aspect van deze heerlijk rijdende en potente Alfa Romeo Giulia TI. De prijs bedraagt 55.800 euro voor deze goed uitgeruste sportieve berline, waarbij nog een stevig bedrag aan taksen komt. Zeker in Wallonië waar het hoogste van de BIV (4.957€) plus een ecomalus van 250 euro wordt aangerekend.

Conclusie

De Alfa Romeo Giulia TI is een van de laatste telgen van het uitstervende ras van sportieve berlines. Liefhebbers moeten er dus nù één kopen voor het echt te laat is.

alfa_romeo_giulia_ti_veloce-2022-drift

Alfa Romeo Giulia TI 2.0 Turbo Q4 (280 pk): technische gegevens

Motor: viercilinder, benzine, biturbo, 1.995cc ; 280 pk bij 5.250 t/min ; 400 Nm bij 2.250 t/min.

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.643/2.024/1.450

Leeggewicht (kg): 1.530

Koffervolume (l): 480

Tank (l): 58

0 tot 100 km/u (sec.): 5,2

Topsnelheid: 240 km/u

Gem. verbruik WLTP: 7,7 l/100 km

CO2: 175 g/km

Prijs: 55.800 €

BIV: Vlaanderen: 1.084,39 €; Wallonië en Brussel 4.957 €

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 413,8 €; Wallonië en Brussel 446,03 €

Ecomalus Wallonië: 250 €

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.