In deze tijden van elektrificatie zou je haast vergeten dat er nog klassieke berlines met sportieve ambities bestaan. Tegenwoordig neigen de nieuwe modellen immers meer en meer naar multimediacentra op vier wielen en zijn we nog maar een stap verwijderd van autonoom rijden. Het pure rijplezier achter het stuur van een opwindende wagen wordt dus steeds zeldzamer. Maar toch zijn er gelukkig nog uitzonderingen om de echte autoliefhebber te behagen. Dat bewijst de Alfa Romeo Giulia TI die door een combinatie van sterke prestaties en Italiaanse flair weet te bekoren.
Turismo Internazionale
Eigenlijk doet de Giulia TI alleen al door zijn benaming het hart van de kenner sneller slaan. ‘TI’ staat namelijk voor ‘Turismo Internazionale‘ en is een aanduiding die in het verleden al tal van iconische Alfa-modellen heeft getooid. Ook deze versie draagt de prestaties hoog in het vaandel en kan daarvoor op de gepaste krachtbron rekenen. Onder de motorkap schuilt een 280 pk sterke versie van de 2 liter-viercilinder turbobenzine die een spurt van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden neerzet en een topsnelheid van 240 km/u haalt. Dat vermogen wordt naar de vier wielen gesluisd via een 8-trapsautomaat, die indien gewenst met peddels aan het stuur manueel kan worden bediend.
Advertentie – lees hieronder verder
Die cocktail is overtuigend en vult meteen de enorme kloof die er bestaat tussen de basisversie met de 2 liter turbobenzine van 200 pk en de monsterlijke Quadrifoglio die wordt aangedreven voor een 3 liter V6 van 510 pk. Aan boord zit je meteen in de juiste sfeer met de startknop op het sportstuur, de omsluitende kuipstoelen en het geluid van de ronkende uitlaat dat toch niet te overheersend is.
De lage zitpositie benadrukt nog verder het sportieve rijgevoel dat deze strak sturende berline opwekt. Het is heerlijk nog eens een auto in handen te krijgen die bijna zo strak stuurt als een gokart en op elke stuurimpuls assertief reageert.
Aantrekkelijk, maar minder praktisch
Tegelijk merk je in deze Giulia dat het autolandschap de laatste jaren sterk is gewijzigd. Ook ik rijd tegenwoordig meestal in een crossover omwille van het marktaanbod. En dan constateer je dat als je nog eens in een berline plaatsneemt, de instap in een hogere SUV(-achtige) toch veel comfortabeler en makkelijker is, terwijl ook het vijfdeurskoetswerk met achterklep handiger en veelzijdiger is.
Nu valt de Giulia perfect binnen de norm bij de berlines met zijn vier deuren en een koffer met een inhoud van 480 liter. Maar je maakt toch in de eerste plaats een keuze voor het rijgevoel en het stuurplezier, ten koste wat extra ruimte, flexibiliteit en comfort dat je wel in een crossover als de nieuwe Tonale van Alfa Romeo zal vinden.
Eenzelfde opmerking geldt voor het dashboard. Het sportstuur met de schakelpeddels geeft uitzicht op een fraai klassieke boordplank met ronde tellers, terwijl de multimediafuncties van het Alfa Connect systeem met compatibiliteit voor Apple CarPlay en Android Auto verschijnen op een scherm met een beperkte omvang (8,8”). Esthetisch is dit de beste keuze, maar je kan er natuurlijk niet naast dat een uit de kluiten gewassen tablet, zoals je die tegenwoordig in veel wagens aantreft, handiger is in de bediening en een beter overzicht geeft.
Tenslotte is er nog het financiële aspect van deze heerlijk rijdende en potente Alfa Romeo Giulia TI. De prijs bedraagt 55.800 euro voor deze goed uitgeruste sportieve berline, waarbij nog een stevig bedrag aan taksen komt. Zeker in Wallonië waar het hoogste van de BIV (4.957€) plus een ecomalus van 250 euro wordt aangerekend.
Conclusie
De Alfa Romeo Giulia TI is een van de laatste telgen van het uitstervende ras van sportieve berlines. Liefhebbers moeten er dus nù één kopen voor het echt te laat is.
Alfa Romeo Giulia TI 2.0 Turbo Q4 (280 pk): technische gegevens
Motor: viercilinder, benzine, biturbo, 1.995cc ; 280 pk bij 5.250 t/min ; 400 Nm bij 2.250 t/min.
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat 8 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.643/2.024/1.450
Leeggewicht (kg): 1.530
Koffervolume (l): 480
Tank (l): 58
0 tot 100 km/u (sec.): 5,2
Topsnelheid: 240 km/u
Gem. verbruik WLTP: 7,7 l/100 km
CO2: 175 g/km
Prijs: 55.800 €
BIV: Vlaanderen: 1.084,39 €; Wallonië en Brussel 4.957 €
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 413,8 €; Wallonië en Brussel 446,03 €
Ecomalus Wallonië: 250 €
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be