Voor modeljaar 2018 werd de i8 coupé lichtjes bij de tijd gebracht en uiteraard profiteert de kersverse Roadster mee van die evoluties. Zo zien we bijvoorbeeld een aangepaste motorkap en bijgewerkte laserlichten (een optie) die voortaan 600 meter ver schijnen maar ook een stevige € 6.000 kosten. Een noodzaak? In België alvast niet.
Binnenin veranderden er ook een aantal zaken, zoals de stoelen en het head-updisplay, maar geen kat die dat meteen opmerkt. Wel opvallend, is dat de Roadster het met twee (nood)zitjes minder doet. Dat kon niet anders vanwege de inklapbare dakconstructie. Opbergruimte is er trouwens amper, behalve achter de zetels. In de koffer past ook maar 92 liter: een peulschil.
15 seconden
Het stoffen dakje verdwijnt in twee delen en die hele oefening neemt 15 seconden in beslag. De i8 van een coupé naar een cabrio transformeren, kan ook al rijdend (tot 50 km/u). Leuk detail: BMW heeft voor het mechanisme uit aluminium een 3D-printer ingeschakeld.
Niet verwonderlijk is de Roadster een tikkeltje zwaarder dan zijn gesloten broer. Hij legt 60 kg extra op de schaal en weegt ongeveer 1,6 ton. Dat valt in vergelijking met andere sportwagens best mee. Bovendien ligt het zwaartepunt van de i8 enorm laag en dat merk je in de positieve zin aan het rijgedrag, waarover zo meteen meer.
Advertentie – lees hieronder verder
Driecilinder
De i8 bezit twee motoren: een 1.5 liter driecilinder turbo die (nog steeds) 231 pk presteert en een elektromotor die zijn vermogen met 12 eenheden zag stijgen tot 143 pk. Maar da’s niet het enige goede nieuws, want de i8 kreeg ook een nieuwe batterij die minder verbruikt (van 7,1 naar 11,6 kWh) waardoor zijn elektrische rijbereik een dikke 20 km meer is, nu ongeveer 55 km. Wil je opladen, duurt dat 3 uur met een snellader en 4,5 uur op de klassieke manier met 10 ampère.
Gecombineerd is de i8 goed voor 374 pk tegenover 362 voordien. Het sprintje van 0 naar 100 km/u lukt de Roadster in 4,6 seconden, de coupé doet er 2 tienden minder over. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. En in 100% elektrische modus kan je maximaal 120 km/u rijden, een stijging van 50 km/u in vergelijking met de i8 die vorig jaar werd verkocht.
Smaller, beter?
Rijden kan zowel zuinig en rustig als bezeten en snel… Maar nooit echt agressief. Wil je een BMW die je haren rechtop trekt, moet je bij de M-afdeling shoppen. Wat we de i8 wel moeten meegeven, is dat hij bijzonder direct stuurt en er geen moeite aan te pas komt om hem in het gareel te houden. Zijn gewichtsverdeling is ideaal en de automatische 6-bak heeft rijdens onze testweek geen steken laten vallen. Goed nieuws dus, al vinden we het wel jammer dat de i8 voortaan op (nóg) smaller rubber staat: 215 achteraan en 195 vooraan. Dat biedt zijn voordelen (minder weerstand, lager verbruik) maar voor rijden “op de limiet” zijn die kleinere maten minder ideaal. Banden bieden nu eenmaal het enige contact met de baan…
Wat dat verbruik betreft: BMW beweert dat de i8 in het beste geval 2l/100km benzine drinkt en al doende 46g/km CO² de lucht in blaast. Zelf zaten we aan een gemiddelde van 5l/100km, weliswaar zonder gek te doen. Het grote voordeel van deze plug-in hybride is zijn mogelijkheid om elektriciteit op te slagen om later in te zetten, zijn grote nadelen zijn het plaatsgebrek, de lastige instap (vergelijkbaar met een Lotus) en de onpraktische vleugeldeuren. Die laatste zijn enorm cool en doen meteen alle hoofden draaien, maar kunnen zeer ongeschikt uitvallen als je de i8 tussen twee auto’s parkeert.
Conclusie
De BMW i8 Roadster is een exoot die helemaal niet in het rijtje past met andere auto’s uit zijn klasse. In plaats van op te scheppen met een benzineverslindende V8 laat hij zich trots door de combinatie van een (krachtige) driecilinder en een elektromotor aandrijven. Zijn prijskaartje is navenant (ons testexemplaar koste bijna € 190.000!) maar je krijgt er wel veel bewonderende blikken voor in de plaats en misschien zelfs een “thumbs up” van groene jongens en meisjes die snappen waar ze oog in oog mee staan.
De BMW i8 Roadster in cijfers
Verbrandingsmotor: 3-cilinder turbobenzine; 1.499cc , 231pk bij 5.800tr/min – 320Nm bij 3.700tr/min.
Elektromotor (kW): 143
Gecombineerd vermogen (pk): 374
Batterij (V-Ah-kw/h): 355-34-11,6
Aandrijving: verbrandingsmotor voorwielen, elektromotor achterwielen
Versnellingsbak: 6-trapsautomaat
L/b/h (mm): 4.689/1.942 /1.291
Leeggewicht (kg): 1.595
Koffervomume (l): 92
0 – 100 km/u (sec): 4,6
Topsnelheid: 250 km/u
CO2: 46 g/km
Prijs: € 166.500 BTWi
- Bijzonder gelijnd
- Knappe techniek en prestaties
- Aanvaardbaar gewicht
- Meer rijbereik dan voorheen
- Delicate voortrein bij sportief gebruik
- Banden nóg smaller dan vroeger
- Onpraktisch
- Prijs en opties
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be