Bij de lancering werd de Tipo als een uiterst betaalbaar model gepositioneerd. De Fiat werd dan ook gebouwd met minder veeleisende markten dan de onze in het achterhoofd. Hij rolt in Turkije van de band en dat verklaart voor een stuk de lage instapprijs die net onder de 15.000 euro blijft. Bij dergelijke tarieven is men geneigd om over een low cost product te spreken maar deze Fiat staat mijlenver van pakweg een Dacia. Hij gebruikt bijvoorbeeld geen gerecycleerd oud platform maar hij heeft recht op de bodemplaat van de recente Fiat 500X en de Jeep Renegade.
Rationeel
We hebben het liever over een “no-nonsense” auto. De meest vernieuwende technologieën (intelligente full-led koplampen, verkeersbordherkenning of gestuurde demping) zijn niet aan hem besteed. De ontwikkeling van dergelijke snufjes kost handenvol geld en dat wordt onvermijdelijk doorgerekend in de eindfactuur, zelfs wanneer je een exemplaar zonder deze snufjes bestelt. In dit segment zij er maar weinig klanten die hieraan geld besteden. Vaak gebruiken constructeurs dergelijke uitrusting op hun compacte modellen als communicatie-instrument. “Kijk, wij zijn de eersten die dit aanbieden”en vervolgens moeten ze deze features in de vorm van een korting weggeven. De Tipo doet hier duidelijk niet aan mee, maar hij speelt wel een voortrekkersrol qua … prijs.
De essentie
Aan boord van de Tipo vind je slechts het strikt noodzakelijke. En, geloof ons, Fiat zorgt vooral voor een prima kwaliteitsindruk. De materialen die binnenin worden gebruikt, horen bij de betere middenmoot. De stoelen zitten uitstekend en de passagiers krijgen voldoende ruimte. Qua uitrusting heb je alles wat strikt noodzakelijk is zoals manuele of automatische airco, GPS, Bluetooth, USB-aansluiting, parkeersensoren, achteruitrijcamera, leer, verwarmde stoelen, adaptieve cruise control en automatische noodremhulp die werkt tot 200 km/u, wat erg zeldzaam is.
Advertentie – lees hieronder verder
In feite heb je alles wat je nodig hebt, je kan de Tipo slechts enkele afwerkingsdetails verwijten. Dan denken we vooral aan de centrale ventilatieroosters die men verfijnder in het dashboard had kunnen integreren. Toegegeven, dit zijn geen noemenswaardige problemen en deze versie biedt duidelijk een meerwaarde vergeleken met de eerder gelanceerde vierdeursvariant.
Enkel voor onze markt
Fiat was er zich van bewust dat een vijfdeursversie geknipt is is voor onze markt. Om die reden gingen de designers een stapje verder en veranderden ze niet alleen de koetswerkvorm. Ook het dashboard werd beter afgestemd op onze smaak. Bij het vierdeurs model werd het multimediasysteem nog ingebouwd zoals dat tien jaar geleden gebruikelijk was. In de vijfdeursvariant zien we een meer opgeruimde boordplank met een “zwevend” aanraakscherm dat er bovenop wordt geplaatst. Het geheel oogt erg trendy en zal door de klant worden gesmaakt.
Bovendien blijft deze optie met een prijs van 650 € erg democratisch. Het spreekt dat deze nieuwe koetswerkvorm met vijf deuren bij ons meer zal aanslaan. Het is enkel jammer dat de leuk ogende achterlichten van de vierdeursversie werden geruild voor exemplaren met een hoog“déjà vu”-gehalte.
Afmetingen
Door het verdwijnen van de koffer, wordt de Tipo 16 cm korter en meet hij precies 4,37 meter. Hij past dus perfect in het segment van de compacts. Met een koffer van 440 liter is hij niet de grootste van de klas maar doet hij lang niet slecht. Fiat legde de klemtoon duidelijk op ruimte voor de passagiers achterin. Op de achterbank is voldoende plaats voor twee tot drie (grote) volwassenen. Wie nog meer wil, moet nog even wachten op de break. Die wordt volgende maand voorgesteld en krijgt nu al het etiket “best in class”.
Rijden
Net zoals bij onze eerste test in januari kozen we voor de 1.6 MultiJet-versie met 120 pk. Het valt meteen op dat Fiat een uitstekende geluidsisolatie biedt. Zowel mechanische geluiden als wind- en rijgeluiden worden prima geïsoleerd. De combinatie van de bijzonder comfortabele stoelen en de vrij harde maar niet overdreven stugge demping maakt van deze Tipo een prima gezinswagen. Eentje waarmee je zonder verpinken veel kilometers kan afleggen en waarmee je in één ruk naar de méditerranée rijdt.
Op dynamisch vlak is de Tipo geen haantje de voorste. Hij komt vlot door een bocht maar daar blijft het bij. Ook qua rijplezier hoef je geen wonderen te verwachten. Fiat kiest duidelijk voor de “no nonsense” aanpak en het is jammer dat de Italiaan niet een beetje extraverter mocht zijn. Deze Tipo betaal je een correcte 20.400 euro en voor dat geld krijg je vooral ruimte en comfort.
Besluit
Deze Tipo gaat duidelijk terug naar de roots van Fiat. De Fiat ziet er goed uit en rijdt ook aangenaam. Hij is bovendien keurig uitgerust en kost geen fortuin. Kortom, hij biedt waar voor zijn geld … en we geloven meer dan ooit in zijn slaagkansen!
Tipo Hatchback 1.6 MultiJet in cijfers
Motor : 4 cilinder turbodiesel, 1.598 cc; 120 pk bij 3.750 opm; 320 Nm bij 1.750 opm.
Aandrijving : op de voorwielen.
Versnellingsbak : manuele zesbak.
L/b/h (mm) : 4.368/1.792/1.495
Leeggewicht (kg): 1.370
Kofferinhoud (l) : 440
Brandstoftank (l) : 50
0 tot 100 km/u (s.) : 9,8
Positieve punten
Binnenruimte
De essentie zonder franjes
Geluidsisolatie
Algemeen comfort
Negatieve punten
Weinig originele achterkant
Iets te braaf voor een Italiaan
Afwerkingsdetails
Overige motorisaties
1.4 95 : 95 pk, 5,7 l/100km, 185 km/u, 15.500 euro BTW incl.
1.4 Turbo : 120 pk, 6,0 l/100km, 200 km/u, 17.900 euro BTW incl.
1.3 Multijet : 95 pk, 3,7 l/100km, 180 km/u, 17.990 euro BTW incl.
Prijs : 20.390 € BTW incl.
Vermogen : 120 pk
Topsnelheid : 200 km/u
Gem. verbruik : 3,7 l/100km
CO2 : 98 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be