De in 2004 gelanceerde Mercedes CLS was meteen een blikvanger. Waarom? Hij wist zich met zijn lijn van een vierdeurscoupé duidelijk te onderscheiden van de klassiekere Duitse business berlines. Zijn bescheiden succes (iets meer dan 375.000 verkochte exemplaren sinds de lancering) bracht Mercedes 10 jaar later zelfs op het idee de CLA uit te brengen. Nu onderging de CLS coupé zijn grootste update, zowel op stilistisch, technologisch als mechanisch vlak. De Shooting Brake versie verdwijnt daarentegen uit de brochure.
Zen…
Nog steeds maakt de CLS gebruik van de technische basis van de E Klasse. En dat is ook duidelijk merkbaar in het interieur. Ook al voorzag Mercedes een specifieke behandeling voor de stoelen, de schermen werden klakkeloos overgenomen van de E Klasse en de ventilatiemonden komen uit de E coupé en cabriolet. Verder kunnen voor het eerste drie personen plaats nemen op de achterbank, al valt de middelste plek minder comfortabel uit. Het nieuwe stuur lijkt dan weer op dat van de S Klasse, net als het programma met Energizing relaxatie (optie) dat zes verschillende sferen aanbiedt.
Dit laat de bestuurder en zijn passagiers toe te genieten van onder andere verscheidene functies van de airco (met verspreiding van aangepaste parfums) en instellingen van de stoelen (verwarming, ventilatie, massage), die hen verfrissing, verwarming, vitaliteit, plezier, welzijn of zelfs fitnessoefeningen aanbieden. Hiermee wordt een echte zensfeer aan boord van deze CLS gecreëerd! We horen u al denken: deze 5 meter lange slee met “wellness” programma aan boord is enkel gericht op kilometervreters die vooral de autosnelweg verkiezen. Nou, dat is niet het geval. We komen er nog op terug…
Advertentie – lees hieronder verder
Laten rijden
Als we het aspect veiligheid aansnijden, komen we meteen bij het hoofdstuk met zéér talrijke rijhulpmiddelen, want de CLS heeft de technologie van de E Klasse en de S Klasse, met enkele verbeteringen, aan boord. Hieruit lichten we de actieve snelheidsregelaar. Die kan voortaan zijn snelheid aanpassen in de bochten voor elk kruispunt of elk rondpunt. Verder laat hij nu ook onderbrekingen van maximum 30 seconden toe, alvorens de CLS automatisch opnieuw start gaat door het voorliggende verkeer te volgen. Maar let op: deze CLS is dan wel « semi-autonoom », toch blijft hij ook een wagen om echt te besturen! Lees daarvoor verder.
Einde van de V6
Wie rijden zegt, zegt motorisaties. Die zijn afkomstig uit de portfolio van de nieuwe S Klasse. Voor de lancering van dit model opteerde Mercedes voor de grootste 3 liter zescilinder-in-lijn-motoren, in afwachting van de komst van de nieuwe viercilinders op benzine en diesel later op het jaar. Naast de krachtigste AMG 53 versie, is de CLS momenteel eveneens verkrijgbaar als 350d (286pk, 600Nm, 74.173€), 400d (340pk, 700Nm, 78.650€) en de 450 op benzine (367pk, 500Nm, 77.077€). Al deze versies worden aangeboden met de 4MATIC transmissie. De CLS 350d maakt indruk met zijn werkingsstilte en verrast met een chassis dat zeer aangenaam uitvalt op de “standaardbanden”. Maar toch verdient vooral de CLS 450 de aandacht omdat zijn zescilinder gebruik maakt van een ingenieus micro-hybride systeem…
Een beetje extra « boost »
Deze motorisatie, die gelanceerd werd met de nieuwe S Klasse, verdient zeker onze aandacht. Naast de 367 pk en 500 Nm ontwikkeld door de zes-in-lijn turbo, voegt een elektrische alternator-starter, die zich tussen de motor en de 9-trapsversnellingsbak bevindt, daar nog eens 22 pk en 250 Nm aan toe tijdens de acceleratiefasen. Hij voedt ook alle grote energieverbruikers (waterpomp, airco, waardoor de aandrijfriem kon verdwijnen!) dankzij een 48V netwerk.
Dan is er nog de tweede druklading: een elektrische compressor die voor een beduidend sneller gasrespons zorgt! De alternator-starter laat de CLS ook toe in vrijloop te bollen, als de verbrandingsmotor buiten werking is gesteld. We kunnen hier dus niet van een echte hybride spreken, maar dit systeem, dat « EQ Boost » werd gedoopt (zie kader), draagt toch bij tot een mooie brandstofbesparing. Tijdens onze test bleven we makkelijk onder de 10l/100km, ondanks de vinnige prestaties van deze motor (ook al voelden we de extra boost van 250 Nm niet meteen).
Goed, en wat met het chassis ?
Tijdens de persvoorstelling waren alle wagens uitgerust met de Air Body Control luchtvering (een optie van 2.299€). Die is zeker comfortabeler, polyvalenter et efficiënter, want ze onderdrukt voortreffelijk de rolneigingen. Daarmee toonde de CLS zich zelfs opmerkelijk wendbaar op bochtige wegen, ondanks zijn gewicht van 2 ton! Je moet al in « kamikaze modus » verkeren om deze Mercedes achteraan te laten uitbreken. En ook al hangen de reacties sterk af van de gemonteerde banden, toch is het leuk dat de CLS zich mooi in de bochten laat plaatsen! Het rijgedrag is verrassend, aangenaam en het geeft de bestuurder ook veel vertrouwen.
Enkel de reacties van de 9G-Tronic automaat laten wat te wensen over als je begint te spelen met de schakelpeddels. Als optie biedt Mercedes ook de Dynamic Body Control ophanging (1.198€) aan. Volgens de Mercedes-ingenieurs kreeg de « Comfort » ophanging van huis uit een « dynamisch » rijgedrag aangemeten. Hier konden we even niet volgen… Maar goed, dat heb je soms met die marketingpraatjes… Goed, om terug te komen op onze masseuse: met de keuze tussen drie types van ophanging, bekom je ook een massage naar wens!
Besluit
Hij heeft fraaie trekken, een interieur dat omgevormd kan worden tot een optimale relaxatieplek, onderhuidse toptechnologie en daarbovenop … een heftig karakter als je hem wat port. Ja, deze Mercedes CLS heeft veel weg van een verleidelijke masseuse…
+
Hoog technologisch niveau
Meer pit bij een lager verbruik
Plaats voor 5 personen
–
Middelste plaats achteraan oncomfortabel
Reactie 9-trapsautomaat in semi-automatische stand
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be