De Nissan Leaf is een bescheiden succesnummer. Achter zijn discreest voorkomen schuilt namelijk de bestverkochte elektrische wagen van de planeet, met bijna 300.000 geleverde exemplaren sinds de lancering in 2010. Een schuchtere vedette met zijn typische ronde stijl. De eerste Leaf was zelfs wat flesvormig, waarbij de voorkant sterk geleek op de achterkant, omdat de voorruit nagenoeg evenveel helde als de achterklep.
De nieuwe Leaf pakt uit met iets andere trekken: de motorkap werd langer, de voorruit staat rechter, de daklijn werd vlakker en het kontje is ronder. Dat levert een dynamischere look op die een nog breder publiek dan voorheen moet kunnen verleiden. Onder deze nieuwe verpakking behoudt de wagen de structuur van zijn voorganger (het B-platform dat ook als basis dient voor de Juke en de Pulsar) die wel 15% stijver werd. Nissan verlaagde ook het zwaartepunt lichtjes (met 5 mm), zonder echter het dak lager te maken, dat zich nog op 1,54 meter van de begane grond bevindt.
Nieuwe batterij
De structuur herbergt een nieuw batterijpakket dat zich nagenoeg onder de hele wagenvloer uitstrekt. Het is eigenlijk één lange batterij vanaf de voorstoelen tot achteraan de koffer die 310 kilogram weegt. Deze accu’s werden ook krachtiger met een capaciteit die stijgt van 30 tot 40 kWh om een groter rijbereik te bekomen. Ter vergelijking: de BMW i3 stelt het met 33 kWh, de Hyundai Ioniq EV met 23 kWh, de Renault Zoé met 40 kWh en een VW e-Golf met 36 kWh. Nissan kondigt een rijbereik van 378 kilometer aan volgens de oude homologatienormen (NEDC) en 270 kilometer in de nieuwe testcyclus (WLTP), die dichter bij de realiteit ligt. Dat zullen we later nog nagaan… We vermelden ook nog dat de nieuwe Leaf krachtiger (150 i.p.v. 109 pk) en koppelrijker (320 i.p.v. 254 Nm) werd vergeleken met het oude model.
Aan boord
Advertentie – lees hieronder verder
De batterij werd onder de stoelen geplaatst waardoor die vrij hoog staan. Het stuur bevindt zich dan weer redelijk laag en is niet in de diepte regelbaar. Daarmee is de rijhouding, zeker voor grotere bestuurders, niet ideaal, maar het lukt uiteindelijk wel een aanvaardbare positie te vinden. Je raakt minder gewoon aan de sobere en harde plastiek panelen in het interieur, die minder kwaliteitsvol zijn dan de zachtere materialen die de Europese concurrenten gebruiken. Maar gelukkig blijkt het meubilair wel stevig gemonteerd en bieden de voorstoelen een goede steun. Ook achterin is het zitcomfort prima, zonder meer. Er is geen centrale armsteun voorzien, maar dat is eigenlijk goed nieuws voor de middelste passagier, omdat daarmee de rugleuning op zijn plaats zachter is. Het koffervolume is correct, maar de toegankelijkheid tot de koffer is minder goed omwille van het hoogteverschil tussen de laaddrempel en de bodem. Een andere minpunt is dat de laadvloer niet vlak is na het neerklappen van de achterbank. Kortom, op vlak van functionaliteit kan de Leaf nog veel beter doen.
Silence, on roule…
In de nieuwe Leaf valt niet enkel de stilte van de motor op. Vanaf de eerste kilometers merk je ook dat de wind- en rolgeluiden zeer goed gedempt worden. De ingenieurs vertelden ons dat ze hiervoor flink wat isolatie aanbrachten op strategische plaatsen, zoals de wielkasten. Hierdoor worden autosnelwegtrajecten in de Leaf heel wat minder vermoeiend.
Deze Nissan houdt eveneens van kleinere wegen, zoals we merkten tijdens een bergrit! Hellingen schrikken de Leaf, die in minder dan 8 seconden van 0 tot 100 km/u sprint, zeker niet af! Dit model op batterijen houdt eveneens van wat bochtenwerk. Goed, de stuurinrichting mist feedback, maar de voortrein stuurt scherp genoeg en het evenwicht voldoet zeker. Daarbij worden ook de rolneigingen zeer goed onder controle gehouden, dankzij de plaatsing van de batterijen in de vloer, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen. Uiteraard moet de elektromotor in de bergen zeer diep in zijn reserves tasten: hier loopt het elektriciteitsverbruik op tot meer dan 30 kWh/100 km, waardoor het rijbereik nog amper 130 km bedraagt.
…met één voet
Maar eens de top over, worden de batterijen weer opgeladen in de afdaling. Net als alle elektrische voertuigen beschikt ook de Leaf over een regeneratiesysteem in de deceleratiefasen: als de voet van het gaspedaal wordt gelicht, wordt de elektromotor een generator die kinetische energie in elektriciteit omzet om de batterij bij te laden. Hier werd dit systeem verder verbeterd om nog krachtiger te regenereren. Dat noemt Nissan de e-Pedal. Concreet betekent dit dat wanneer je het gaspedaal lost, de nieuwe Leaf krachtiger afremt (en dus meer stroom opwekt) dan het vorige model. Dat laat soms toe een rit te maken waarbij je de remmen amper beroert (en ze ook minder slijten…) en er toch elektriciteit wordt opgewekt.
Je kan de Leaf dus eigenlijk met één voet besturen. En ook zonder handen, omdat hij over een actieve cruise control beschikt die de afstand tot de voorligger regelt en de controle over het stuur overneemt om de wegmarkeringen te volgen. De Leaf kan zichzelf ook volledig zelfstandig parkeren. Wat het verbruik betreft, consumeerden we tijdens de 157 km lange testrit, tegen een gewoon tempo en met de airco in werking, 17 kWh/100 km, wat een reëel rijbereik van ongeveer 210 kilometer oplevert.
Besluit
De nieuwe Leaf werd dynamischer, zowel uiterlijk als aan het stuur. Hij valt te omschrijven als een aangename en volwassen elektrische auto met een ruimere autonomie, die wellicht op zijn beurt een mooie carrière te wachten staat.
+
Rijcomfort: gemak, stilte
Efficiënt en dynamisch rijgedrag
Interessant reëel rijbereik
–
Onpraktische koffer
Kwaliteit plastics
Lichte besturing met te weinig feedback
Nissan Leaf technische fiche
Motor : elektrisch, 150pk, 320Nm
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : automatisch
L/b/h (mm) : 4.490/1.790/1.540
Leeggewicht (kg) : 1.543
Koffervolume (l) : 435
Tankinhoud : lithium-ionbatterij van 40kWh
Autonomie : 270km (WLTP)/378km (NEDC)
0 – 100 km/u (sec) : 7,9
Prijs : € 33.140 BTWi
Vermogen : 150 pk
Topsnelheid : 144 km/u
Gem. verbruik : 14,6 KWh/100 km
CO2: 0 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be