Autotests

TEST Seat Arona: de rationele aanpak

De Seat Arona maakt deel uit van een nieuwe reeks SUV-modellen binnen de VW Group. Amper enkele dagen nadat we in primeur met de VW T-Roc reden en vlak voor de lancering van de Skoda Karoq, mochten we deze kleine Spanjaard ontdekken…

Geschreven door Gert Verhoeven | 23/11/2017

Voor Seat bleek het een zegen om ook actief te worden op de SUV-markt. Medio 2010 had de Spaanse constructeur het financieel erg moeilijk maar het merk heeft sindsdien duidelijk een inhaalbeweging gemaakt en daar heeft de komst van de Ateca alles mee te maken. Met een tweede, meer betaalbare, SUV in het gamma – en straks ook nog een derde model dat boven de Ateca zal worden gepositioneerd – ziet de toekomst er rooskleurig uit.

Topuitrusting

Op de Ateca wordt het succesvolle lijnenspel van de Ateca, de Leon en de recente Ibiza overgenomen. Persoonlijk zijn we vooral weg van de vormen die vertrekken vanuit de driehoekige lichtunits en de lijnen die stoppen op de flanken. Het zijn kleine dingen maar het zijn wel elementen waarmee hij zich een beetje kan onderscheiden van de massa.

Binnenin kijken we op precies hetzelfde dashboard als dat van de nieuwe Ibiza. Dezelfde vormen, dezelfde positionering van de verschillende elementen en  vergelijkbare harde kunststoffen. Toch ziet één en ander er erg degelijk uit en wie wil kan ook voor gekleurde elementen kiezen die desgewenst in koetswerkkleur worden afgewerkt.

De Arona kan ook uitgerust worden met een (imitatie-) lederen bekleding met fraaie stiknaden. Maar het mooist van al zijn de potentiële uitrustingsmogelijkheden. Dan denken we aan het multimediasysteem met aanraakscherm dat overigens één van de beste systemen op de markt is. Een smartphone kan via inductie worden bijgeladen en vanaf 2018 kan men eveneens een digitaal dashboard bestellen, net als het Beats audiosysteem van 300 W. Een actieve spoorassistent wordt echter niet voorzien.

De auto schittert ook omwille van zijn ruimteaanbod, ondanks zijn buitenafmetingen van 4,14 m. De Seat biedt meer dan voldoende interieurruimte en ook achterin is er voldoende plaats want op de achterbank passen perfect twee volwassenen van 1,80 meter. Dit is duidelijk bovengemiddeld voor dit segment en deze ruimte gaat niet ten koste van de koffer want ook die slikt 400 liter bagage. Ook daar zit de Arona bij de betere leerlingen van de klas.

Voor iedere smaak

Seat levert twee benzinemotoren met drie vermogens en een diesel waarvan twee versies worden aangeboden. De kleine TSI driecilinder op benzine levert 95 of 115 pk. In een tweede fase volgt ook de 1.5 TSI van de VW-groep die in dit model 150 pk zal leveren. De 1.6 TDI zal vanaf de lancering beschikbaar zijn met 95 pk en later volgt ook de versie met 115 pk. De motorisaties met 95 pk worden aan een manuele vijfversnellingsbak gekoppeld, de overige motorisaties hebben recht op zes versnellingen. De TSI 115 en de TDI 95 kunnen ook met een DSG7 gerobotiseerde transmissie worden besteld. Vierwielaandrijving is – op dit ogenblik – niet voorzien, maar het zou best kunnen dat er later nog een “cross”-variante volgt. We leerden de Arona kennen op Catalaanse wegen en we gingen er van uit de ook deze Seat iets pittiger zou zijn dan zijn Duitse of Tsjechische neefjes. Dat is overigens het geval voor de Leon ten opzichte van de Golf en de Octavia en het gaat ook op voor de Ateca in vergelijking met de Tiguan of de Kodiaq, maar bij deze Arona is dit duidelijk niet zo.

Erg VW

We gingen van start met een TDI 115 pk die centraal in het gamma wordt gepositioneerd. Hij heeft een klassieke motor die we kennen en hij kwijt zich uitstekend van zijn taak. Het had echter leuk geweest mocht deze motor iets enthousiaster reageren, hoewel zijn brave karakter het rijplezier helemaal niet in de weg staat. Dat karakter vertaalt zich ook in een erg gematigd brandstofverbruik. We geven hem de sporen en willen weten hoe de Spanjaard zich in het snellere bochtenwerk uit de slag trekt. Zeggen dat ik teleurgesteld ben, zou overdreven zijn, maar met het klassieke onderstel (dus zonder de instelbare demping, zie verder) reageert hij allerminst sportief. Om het rijgedrag te beschrijven, zouden we perfect een doorslagje kunnen maken van dat van de T-Roc, hoewel die niet op hetzelfde platform is gebaseerd, maar wel op de nieuwe architectuur van de groep dat eerder voor de Ibiza werd gebruikt. We voelen wel dat de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging werd gebruikt want die reageert bijzonder aangenaam en vooral nauwkeurig. Het onderstel getuigt van een gematigd onderstuur dat vertrouwen schept en dat zich bovendien makkelijk en efficiënt laat corrigeren door de voet van het gaspedaal te lichten.

Zelfde vaststelling met de 1.5 TSI 150 pk want deze motor is voelbaar krachtiger en vanaf de FR-versie (met een sportieve noot) zien we ook een instelbare demping. Ook hier wil de Arona vertrouwen inboezemen maar dit maakt hem niet echt speels. Deze nieuwe Seat kiest voor een rationele aanpak en wellicht zal die aanpak hem geen windeieren leggen in dit bijzonder concurrentiële segment.

Besluit

De Arona is globaal gezien een uitstekende auto met een argument dat in grote mate bepalend is voor het succes van Seat. Dan hebben we het over zijn competitieve prijs. Die start vanaf 16.090 euro…

+

Verhouding koetswerkafmetingen/ interieurruimte

Competitieve prijzen

Uitstekend multimediasysteem

Verbruik

Te braaf weggedrag voor een Seat


Seat Arona 1.5 TSI 150 technische fiche

Motor : 4 -cilinder turbobenzine, 1.498cc, 150pk tss 5.000 en 6.000 tr/min, 250Nm tss 1.500 en 3.500 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 4.138/1.780/1.552

Leeggewicht (kg) : 1.222

Koffervolume (l) : 400

Tankinhoud (l) : 40

0-100 km/u (sec.) : 8

Prijs : € 23.890 BTWi

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 205 km/u

Gem. opg. verbruik : 5,1 l/100km

CO2 : 118 g/km

 

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook