Autotests

TEST Skoda Fabia: Een andere dimensie

Hoewel de vorige generaties Skoda geen voorkeursbehandeling kregen binnen de VW-groep, staat deze nieuweling helemaal bovenaan de ladder. Hij is groter, verfijnder en heeft vooral recht op een betere uitrusting. Vraag is of hij zijn neefje, de Polo, niet zal kannibaliseren?

Geschreven door Vincent Hayez | 30/08/2021

De “kleine” Fabia is inmiddels aan zijn vierde generatie toe. Hij wordt 11 cm langer dan de oude (4,11 m), is bijna 5 cm breder en de wielbasis neemt eveneens 9 cm toe. Deze ruimte komt vooral de passagiers ten goede. Met deze afmetingen is hij de grootste in zijn segment en hij klopt bovendien de VW Polo (407 cm) en de Seat Ibiza (406 cm), waarmee hij zijn platform deelt.

Skoda Fabia Coffre

Dat geldt ook voor de bagageruimte die met 380 liter één van de grootste in zijn categorie is, alleen de Renault Clio doet nog iets beter.

Geniale ideeën

Skoda Fabia 2021 side

Op vlak van design blijft de Fabia vrij klassiek, met een ontwerp dat geïnspireerd werd door efficiënte aerodynamica om het brandstofverbruik te drukken. Ook binnenin oogt alles eerder klassiek met een sobere vormgeving. De door ons geteste modellen hadden een hoger afwerkingsniveau en waren bijzonder goed uitgerust.

De basisversies hebben klassieke wijzerplaten, maar de meest luxueuze versies worden bedacht met een “virtual cockpit“, zoals we die van diverse VW-modellen kennen. Qua afwerkingskwaliteit hoor je ons niet klagen, maar er wordt geen gebruik gemaakt van zachte kunststoffen, alles is dus hard en klinkt hol. De kunststoffen zien er wel keurig uit, maar ze voelen minder aangenaam aan. Je moet bovendien al voor het duurste afwerkingsniveau kiezen om een strookje bekleding op de middenconsole te vinden.

Skoda Fabia 2021 intérieur

Anderzijds valt er weinig te klagen over de gebruikelijke vindingrijkheid van Skoda. Net als de rest van gamma wordt de Fabia volgestopt met praktische elementen die meestal standaard, maar soms ook als accessoire worden gemonteerd. De ijskrabber in de tankklep, een paraplu in de deur, verplaatsbare bekerhouders en tal van andere elementen zijn ons niet vreemd. Er zijn echter nog veel meer voorzieningen zoals een verschuifbaar zonnescherm voor het panoramisch dak of een opvouwbare koffermat die je over de bumper kan hangen. Dat is handig om krassen te voorkomen bij het laden van grote voorwerpen. Er zijn echter nog meer leuke gadgets, want we merkten ook dat de Fabia compatibel is met Android Auto en Apple Carplay en we telden verschillende USB (C)-aansluitingen. Optioneel kan je er zelfs eentje op de achteruitkijkspiegel bijbestellen om bijvoorbeeld een dashcam aan te sluiten. Dit past perfect bij het Skoda-dna: eenvoudig, praktisch en weldoordacht.

DSG gereserveerd voor de topversies

Zoek vooral geen diesels, want die zijn er niet. Hybrides al evenmin, zelfs geen milde hybride exemplaren. Skoda vertrouwt op beproefde benzinemotoren. Op dit ogenblik is het zelfs niet zeker of de instapmotor (1.0 MPI 65pk) in België beschikbaar zal zijn. De overige versies van hetzelfde driecilinder motorblok zijn wel te koop: er is een versie met 80 pk en een TSi  die 95 of 110 pk sterk is. De krachtigste 1.5l motor telt een vier cilinders en levert 150pk. Hij beschikt over cilinderuitschakeling en wordt binnenkort aan het gamma toegevoegd. We begonnen onze test met 80 pk versie die voldoet in de stad, maar krap is op de snelweg zodat het verbruik aanzienlijk stijgt bij hogere snelheden.

Skoda Fabia

Wie een vlottere motor wil en vooral een wagen die breder inzetbaar is, kan beter voor de TSi (directe injectie) met 95 of 110 pk gaan. De acceleratie van 0 tot 100 km/u illustreert dit perfect, want de TSi (95 pk) motor is 5 seconden sneller (10 tegenover 15) dan de 80 pk versie. Qua overbrenging zal uitsluitend de 110 pk motor (optioneel) beschikbaar zijn met de uitstekende 7-traps DSG-versnellingsbak. Standaard wordt een manuele zesbak gemonteerd, de overige motoren komen met een handgeschakelde vijfbak. De 1.5l (150pk) krijgt standaard de DSG7-transmissie.

Onderweg ontpopt de Fabia zich tot een efficiënte rijgezel zonder gedoe. Hij geeft je nooit de illusie dat hij een sportieveling wil zijn, want de stuurinrichting is geen toonbeeld van precisie maar dat vormt ook geen probleem. De demping is eerder stug, maar reageert veilig en schept vertrouwen, zelfs bij een meer dynamische rijstijl. Qua geluidsisolatie scoort deze Fabia bovengemiddeld in de dit segment van polyvalente wagens. Tot slot is er nog de kwestie van de prijs. Helaas kon Skoda België bij deze eerste kennismaking geen exact tarief meedelen. Maar het ziet ernaar uit dat hij iets duurder wordt, wat hij rechtvaardigt met zijn (grotere) afmetingen en de hedendaagse uitrusting. Als we hem vergelijken met zijn neefje, de Seat Ibiza, verwachten we een prijs van 16.000 € voor de instapversie, 20.000 € voor een TSI 95 pk en 22.000 € voor de TSI DSG7. Dat is niet goedkoop, maar het bewijst eens te meer dat Skoda als merk duidelijk in de lift zit.

Conclusie

Het is moeilijk om de auto correct te plaatsen zonder de exacte prijs(verhoging) te kennen. Het spreekt echter voor zich dat deze nieuwe Fabia beter is dan het uittredende model…

De Fabia DSG7 : Technische fiche

Motor: 3-cilinder, benzine, turbo, 999cc ; 110pk; 200Nm.

Aandrijving: naar voorwielen

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.108/1.780/1.459

Leeggewicht (kg): 1.187

Koffervolume (l): 380 / 1.190

Tank (l): 40

0-100 km/u (sec.): 9,6

Prijs: NB

Vermogen: 110 pk

Top: 205 km/u

Gem. verbruik: 5,4 l/100km

CO2: 124 g/km

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook