In de schaduw van commerciële trekkers zoals de Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3 en Dacia Sandero timmert de Suzuki Swift aan een succesvolle carrière, zij het veel discreter. De Swift kan rekenen op een toegewijde schare liefhebbers die zijn kwaliteiten weten te waarderen. De voorlaatste en derde generatie viel in 2015 op door zijn SHVS 12V, een microhybride systeem dat het brandstofverbruik aanzienlijk verminderde, geholpen weliswaar door de kleine taille en een gewicht onder één ton. Hoewel de nieuwe Swift volledig is herontworpen, heeft hij de basiskenmerken behouden die dat succes hebben gesmeed en die hem van de concurrentie onderscheiden. Met een lengte van slechts 3,88 meter is hij bijvoorbeeld 20 centimeter korter dan een Peugeot 208! Zijn stijl is ook geëvolueerd en ‘vrouwelijker’ geworden met welgemikte rondingen, een expressievere voorkant en een aantrekkelijkere lichtsignatuur. De optie om het dak in een contrastkleur te steken, voegt extra charme toe.
Werk maken van de presentatie
De belangrijkste kritiek op de vorige generatie van de Swift was het gedateerde en saaie interieur. Maar Suzuki heeft nu werk gemaakt van de presentatie en de stadsauto kreeg een gloednieuw horizontaal dashboard met een drukkere vormgeving dan voorheen. De kunststoffen zijn van betere kwaliteit, maar nog steeds hard. De tweekleurige behandeling maakt alles echter flatteuzer, net als het centrale scherm van 9 duim dat een multimediasysteem met Apple CarPlay en draadloze Android-connectiviteit bedient. De ontwerpers van het Japanse merk hebben ook gespeeld met het perspectief, en verschillende dieptes aan bepaalde onderdelen gegeven om de illusie te wekken van meer interieurruimte. Maar er bestaat geen misverstand over. De Swift biedt plaats aan vier of vijf personen en de beenruimte is perfect acceptabel, zelfs achterin, terwijl de bagageruimte fatsoenlijk is, met een inhoud van 265 liter. De laaddrempel is verlaagd voor een betere toegankelijkheid. Het enige minpuntje is de achterbank. Wanneer deze is neergeklapt vormt deze geen vlakke vloer met de bagageruimte, die in deze configuratie 900 liter aan laadruimte biedt.
Advertentie – lees hieronder verder
Eén cilinder minder
Het microhybridesysteem op 12 volt is behouden, maar biedt meer vermogen (2,3 kW) en koppel (60 Nm) dan voordien. Deze assistentie wordt gecombineerd met een geheel nieuwe verbrandingsmotor van 1.197 cc en 83 pk, die één cilinder minder heeft en er nu slechts drie telt. Suzuki rechtvaardigt deze technische keuze door een 9% lager brandstofverbruik en 10% meer koppel in het lage toerengebied aan te kondigen. Het kleine motorblok van de Swift is gekoppeld aan een manuele vijfbak of een continu variabele transmissie (CVT). Net als bij de vorige generatie is het ook mogelijk om te kiezen voor AllGrip-vierwielaandrijving, wat gebruikers die in hellingsrijke of wintergevoelige regio’s wonen zeker zal bevallen.
Sprankelend
Met een gewicht van slechts 919 kilo doet de Swift het ondanks zijn ingetoomde vermogen prima in het verkeer. Het lichtgewicht hybride systeem helpt de atmosferische driecilinder-motor om met genoeg brio te accelereren. Aan de slag gaan met de versnellingsbak is prettig, maar je moet wel wennen aan de koppeling, die vrij gevoelig is als je onaangename schokken wilt voorkomen. De zeer goed geïsoleerde aandrijflijn verdwijnt snel naar de achtergrond, terwijl de Swift, geholpen door zijn zeer compacte formaat, met een opmerkelijk gemak overal tussendoor glijdt. In tegenstelling tot de meeste huidige auto’s, die op het belachelijke af groot en zwaar zijn, toont de kleine Japanner volgens ons de te volgen weg.
Babykameel
Nog aan de positieve kant biedt de demping van de Swift een goed compromis tussen efficiëntie en comfort en is de voorwielophanging nauwkeurig genoeg. Het enige wat de rust aan boord verstoort, is de snelheidswaarschuwing, waarvoor je door verschillende menu’s op de boordcomputer moet bladeren telkens wanneer je met de auto rijdt. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Swift was een zeer aangename verrassing na onze testrit. Zelfs als we de grenzen opzochten, kwamen we nooit boven een gemiddelde van 4,7 liter per 100 kilometer uit. Met een voorzichtiger aanpak is het heel goed mogelijk om onder 4,5 liter per 100 kilometer te eindigen, wat net zo goed of zelfs beter is dan sommige van de ingewikkeldere en duurdere hybride modellen op de markt.
Conclusie
Hoewel hij niet is geëvolueerd zoals de meeste concurrenten, is de Suzuki zeker geen technologisch verouderde auto. Zonder supergroot te zijn, is hij bijzonder efficiënt en zuinig in het gebruik. Met een vanafprijs van 21.999 euro, die op het moment van schrijven dankzij speciale aanbiedingen is verlaagd naar 18.499 euro en zeven jaar garantie, is de Swift op z’n zachtst gezegd een verleidelijk aanbod.
Suzuki Swift (2024) in cijfers
Motor: 3-cilinder, benzine, 1.197 cm3, 83 pk en 112 Nm, microhybride (12V)
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: handgeschakeld met 5 versnellingen tot CVT-automaat
L/B/H (mm): 3.860/1.735/1.495
Leeggewicht (kg): 919
Koffervolume (l): 265 – 980
Van 0 tot 100 km/u (sec) : 12,5
Maximumsnelheid (km/u) : 165 km/u
Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 4,4
CO2 (g/km): 98
Prijs: 21.999 euro
Inschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 84,88 euro; Wallonië en Brussel: 61,5 euro
Wegenbelasting: Vlaanderen: 162,12 euro; Wallonië en Brussel: 219,38 euro
Wallonië Ecomalus: 0 euro
- Zeer laag brandstofverbruik
- Soepele, stille motor
- Redelijke prijs
- Uitgebreide uitrusting
- Harde kunststoffen
- Soms lastig infotainmentsysteem
- Gevoelige koppeling
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be