TEST Suzuki Swift: recept voor succes

De vierde generatie van Suzuki’s populairste model gebruikt dezelfde ingrediënten die hem al meer dan twintig jaar tot een succes maken. Volstaat dat ook nu nog om er een van de begeerlijkste stadsauto’s van dit moment van te maken?

9 / 10
Gepubliceerd op 23 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Suzuki Swift: recept voor succes

In de schaduw van commerciële trekkers zoals de Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3 en Dacia Sandero timmert de Suzuki Swift aan een succesvolle carrière, zij het veel discreter. De Swift kan rekenen op een toegewijde schare liefhebbers die zijn kwaliteiten weten te waarderen. De voorlaatste en derde generatie viel in 2015 op door zijn SHVS 12V, een microhybride systeem dat het brandstofverbruik aanzienlijk verminderde, geholpen weliswaar door de kleine taille en een gewicht onder één ton. Hoewel de nieuwe Swift volledig is herontworpen, heeft hij de basiskenmerken behouden die dat succes hebben gesmeed en die hem van de concurrentie onderscheiden. Met een lengte van slechts 3,88 meter is hij bijvoorbeeld 20 centimeter korter dan een Peugeot 208! Zijn stijl is ook geëvolueerd en ‘vrouwelijker’ geworden met welgemikte rondingen, een expressievere voorkant en een aantrekkelijkere lichtsignatuur. De optie om het dak in een contrastkleur te steken, voegt extra charme toe.

42

Werk maken van de presentatie

De belangrijkste kritiek op de vorige generatie van de Swift was het gedateerde en saaie interieur. Maar Suzuki heeft nu werk gemaakt van de presentatie en de stadsauto kreeg een gloednieuw horizontaal dashboard met een drukkere vormgeving dan voorheen. De kunststoffen zijn van betere kwaliteit, maar nog steeds hard. De tweekleurige behandeling maakt alles echter flatteuzer, net als het centrale scherm van 9 duim dat een multimediasysteem met Apple CarPlay en draadloze Android-connectiviteit bedient. De ontwerpers van het Japanse merk hebben ook gespeeld met het perspectief, en verschillende dieptes aan bepaalde onderdelen gegeven om de illusie te wekken van meer interieurruimte. Maar er bestaat geen misverstand over. De Swift biedt plaats aan vier of vijf personen en de beenruimte is perfect acceptabel, zelfs achterin, terwijl de bagageruimte fatsoenlijk is, met een inhoud van 265 liter. De laaddrempel is verlaagd voor een betere toegankelijkheid. Het enige minpuntje is de achterbank. Wanneer deze is neergeklapt vormt deze geen vlakke vloer met de bagageruimte, die in deze configuratie 900 liter aan laadruimte biedt.

49

Advertentie – lees hieronder verder

Eén cilinder minder

Het microhybridesysteem op 12 volt is behouden, maar biedt meer vermogen (2,3 kW) en koppel (60 Nm) dan voordien. Deze assistentie wordt gecombineerd met een geheel nieuwe verbrandingsmotor van 1.197 cc en 83 pk, die één cilinder minder heeft en er nu slechts drie telt. Suzuki rechtvaardigt deze technische keuze door een 9% lager brandstofverbruik en 10% meer koppel in het lage toerengebied aan te kondigen. Het kleine motorblok van de Swift is gekoppeld aan een manuele vijfbak of een continu variabele transmissie (CVT). Net als bij de vorige generatie is het ook mogelijk om te kiezen voor AllGrip-vierwielaandrijving, wat gebruikers die in hellingsrijke of wintergevoelige regio’s wonen zeker zal bevallen.

47

Sprankelend

Met een gewicht van slechts 919 kilo doet de Swift het ondanks zijn ingetoomde vermogen prima in het verkeer. Het lichtgewicht hybride systeem helpt de atmosferische driecilinder-motor om met genoeg brio te accelereren. Aan de slag gaan met de versnellingsbak is prettig, maar je moet wel wennen aan de koppeling, die vrij gevoelig is als je onaangename schokken wilt voorkomen. De zeer goed geïsoleerde aandrijflijn verdwijnt snel naar de achtergrond, terwijl de Swift, geholpen door zijn zeer compacte formaat, met een opmerkelijk gemak overal tussendoor glijdt. In tegenstelling tot de meeste huidige auto’s, die op het belachelijke af groot en zwaar zijn, toont de kleine Japanner volgens ons de te volgen weg.

43

Babykameel

Nog aan de positieve kant biedt de demping van de Swift een goed compromis tussen efficiëntie en comfort en is de voorwielophanging nauwkeurig genoeg. Het enige wat de rust aan boord verstoort, is de snelheidswaarschuwing, waarvoor je door verschillende menu’s op de boordcomputer moet bladeren telkens wanneer je met de auto rijdt. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Swift was een zeer aangename verrassing na onze testrit. Zelfs als we de grenzen opzochten, kwamen we nooit boven een gemiddelde van 4,7 liter per 100 kilometer uit. Met een voorzichtiger aanpak is het heel goed mogelijk om onder 4,5 liter per 100 kilometer te eindigen, wat net zo goed of zelfs beter is dan sommige van de ingewikkeldere en duurdere hybride modellen op de markt.

81

Conclusie

Hoewel hij niet is geëvolueerd zoals de meeste concurrenten, is de Suzuki zeker geen technologisch verouderde auto. Zonder supergroot te zijn, is hij bijzonder efficiënt en zuinig in het gebruik. Met een vanafprijs van 21.999 euro, die op het moment van schrijven dankzij speciale aanbiedingen is verlaagd naar 18.499 euro en zeven jaar garantie, is de Swift op z’n zachtst gezegd een verleidelijk aanbod.

40

Suzuki Swift (2024) in cijfers

Motor: 3-cilinder, benzine, 1.197 cm3, 83 pk en 112 Nm, microhybride (12V)

Transmissie: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: handgeschakeld met 5 versnellingen tot CVT-automaat

L/B/H (mm): 3.860/1.735/1.495

Leeggewicht (kg): 919

Koffervolume (l): 265 – 980

Van 0 tot 100 km/u (sec) : 12,5

Maximumsnelheid (km/u) : 165 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 4,4

CO2 (g/km): 98

Prijs: 21.999 euro

Inschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 84,88 euro; Wallonië en Brussel: 61,5 euro

Wegenbelasting: Vlaanderen: 162,12 euro; Wallonië en Brussel: 219,38 euro

Wallonië Ecomalus: 0 euro

Voor
  • Zeer laag brandstofverbruik
  • Soepele, stille motor
  • Redelijke prijs
  • Uitgebreide uitrusting
Cons
  • Harde kunststoffen
  • Soms lastig infotainmentsysteem
  • Gevoelige koppeling

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.