Dit is dus de strafste versie van de compacte VW SUV die net zoals zijn broer de Golf een “R” achter zijn naam krijgt. En wat de Golf van dezelfde categorie betreft: zijn ontwerp is extraverter zonder in overdrive te zitten. Denk aan aangepaste bumpers, een achterspoiler, dubbele verchroomde uitlaatpijpen, grote 18″-velgen specifiek voor het model… Aan boord werd het bekende meubilair overgenomen, uiteraard voorzien van enkele accenten die de grote cavalerie onder de motorkap bevestigen, zoals de aluminium pedalen, de sportstoelen met opvallende stiksels en enkele gekleurde knoppen. Net als in de Golf zijn de digitale schermen van het dashboard uitgerust met sportmenu’s, waarmee we de chrono of versnellingsmeter bedoelen. Dit hoofdstuk afsluiten, doen we met het koffervolume aan te halen. Dat bedraagt 392 liter, minder dan de “normale” T-Roc met tweewielaandrijving (445 liter belooft, tegenover 380 liter voor de Golf).
4Motion welkom!
Het is duidelijk dat de grote verschillen zich onder de carrosserie bevinden, te starten met de motor. De 2-liter viercilinder met turbo levert 300 pk en 400 Nm en net zoals alle andere R-modellen van VW is 4Motion-vierwielaandrijving in combinatie met de DSG 7-trapsautomaat van de partij. Ons testexemplaar was ook uitgerust met een instelbare ophanging (DCC). Als bestuurder hadden we de keuze tussen 5 rijmodi, van het zeer zuinige “Eco” tot het snelle “Race”.
Advertentie – lees hieronder verder
Onze test vond plaats verlaten en kronkelige wegen, tientallen kilometers lang. Onze bezorgdheid over de massa en de hoogte van de T-Roc R vervaagde snel. Akkoord, de (bijna) 1.600 kg is voelbaar, maar de extra stugge vering en de 2 cm verlaagde ophanging stellen gerust, zelfs op natte wegen vol dode bladeren. Hier doet de 4Motion-vierwielaandrijving wonderen door een deel van het vermogen terug te geven aan de achterwielen van zodra de voorkant slipt. Op deze R-versie lijkt de transmissie ook sneller te reageren, een beetje “wreder” zelfs, met name als de piloot het gaspedaal snel en diep indrukt.
Conclusie
Deze compacte SUV is geen echte sportwagen, maar zijn opgefokte motor, zijn instelbare ophanging (optioneel) en de vierwielaandrijving maken van de T-Roc R een zeer aangename auto om mee te rijden.
De T-Roc R in cijfers
Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.984 cc; 300 pk bij 5.200 tpm; 400 Nm bij 2.000 tpm.
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DSG)
L/b/h (mm): 4.234/1.891/1.573
Leeggewicht (kg): 1,575
Koffervolume (l): 392 – 1.551
Tankinhoud (l): 55
0-100 km/u (sec.) : 6,7
Topsnelheid (km/u): 250
Opg. gem. verbruik (l/100 km): 7,7
CO2 (g/km): 176
Prijs: € 43.480 BTWi
- 2.0 TSI-motor nog steeds een parel
- Aangenaam en geruststellend rijgedrag
- Veelzijdigheid
- Algemene presentatie, geluid van de Akrapovische-uitlaat
- Hoogte en gewicht van een SUV
- Verbruik
- Correcte prijs, maar dure en talrijke opties
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be