TEST VW T-Roc R: Mooi vanbuiten, gemeen vanbinnen!

Door de kwaliteiten van de VW Golf te combineren met die van een SUV, is de T-Roc erin geslaagd om zijn eigen persoonlijkheid te creëren. Toch ontbrak er een écht dynamische versie in het aanbod. Vandaar deze “R”…

7 / 10
Gepubliceerd op 6 november 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST VW T-Roc R: Mooi vanbuiten, gemeen vanbinnen!

Dit is dus de strafste versie van de compacte VW SUV die net zoals zijn broer de Golf een “R” achter zijn naam krijgt. En wat de Golf van dezelfde categorie betreft: zijn ontwerp is extraverter zonder in overdrive te zitten. Denk aan aangepaste bumpers, een achterspoiler, dubbele verchroomde uitlaatpijpen, grote 18″-velgen specifiek voor het model… Aan boord werd het bekende meubilair overgenomen, uiteraard voorzien van enkele accenten die de grote cavalerie onder de motorkap bevestigen, zoals de aluminium pedalen, de sportstoelen met opvallende stiksels en enkele gekleurde knoppen. Net als in de Golf zijn de digitale schermen van het dashboard uitgerust met sportmenu’s, waarmee we de chrono of versnellingsmeter bedoelen. Dit hoofdstuk afsluiten, doen we met het koffervolume aan te halen. Dat bedraagt 392 liter, minder dan de “normale” T-Roc met tweewielaandrijving (445 liter belooft, tegenover 380 liter voor de Golf).

volkswagen_t-roc_r_4

4Motion welkom!

Het is duidelijk dat de grote verschillen zich onder de carrosserie bevinden, te starten met de motor. De 2-liter viercilinder met turbo levert 300 pk en 400 Nm en net zoals alle andere R-modellen van VW is 4Motion-vierwielaandrijving in combinatie met de DSG 7-trapsautomaat van de partij. Ons testexemplaar was ook uitgerust met een instelbare ophanging (DCC). Als bestuurder hadden we de keuze tussen 5 rijmodi, van het zeer zuinige “Eco” tot het snelle “Race”.

volkswagen_t-roc_r_921

Advertentie – lees hieronder verder

Onze test vond plaats verlaten en kronkelige wegen, tientallen kilometers lang. Onze bezorgdheid over de massa en de hoogte van de T-Roc R vervaagde snel. Akkoord, de (bijna) 1.600 kg is voelbaar, maar de extra stugge vering en de 2 cm verlaagde ophanging stellen gerust, zelfs op natte wegen vol dode bladeren. Hier doet de 4Motion-vierwielaandrijving wonderen door een deel van het vermogen terug te geven aan de achterwielen van zodra de voorkant slipt. Op deze R-versie lijkt de transmissie ook sneller te reageren, een beetje “wreder” zelfs, met name als de piloot het gaspedaal snel en diep indrukt.

Conclusie

Deze compacte SUV is geen echte sportwagen, maar zijn opgefokte motor, zijn instelbare ophanging (optioneel) en de vierwielaandrijving maken van de T-Roc R een zeer aangename auto om mee te rijden.

volkswagen_t-roc_r_1

De T-Roc R in cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.984 cc; 300 pk bij 5.200 tpm; 400 Nm bij 2.000 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DSG)

L/b/h (mm): 4.234/1.891/1.573

Leeggewicht (kg): 1,575

Koffervolume (l): 392 – 1.551

Tankinhoud (l): 55

0-100 km/u (sec.) : 6,7

Topsnelheid (km/u): 250

Opg. gem. verbruik (l/100 km): 7,7

CO2 (g/km): 176

Prijs: € 43.480 BTWi

Voor
  • 2.0 TSI-motor nog steeds een parel
  • Aangenaam en geruststellend rijgedrag
  • Veelzijdigheid
  • Algemene presentatie, geluid van de Akrapovische-uitlaat
Cons
  • Hoogte en gewicht van een SUV
  • Verbruik
  • Correcte prijs, maar dure en talrijke opties

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.