TEST VW T-Roc Cabrio: Doen wat de Evoque niet kon

Welkom bij het tweede seizoen van Cabrio-SUV’s, een reeks die Land Rover vier jaar geleden heeft gecreëerd om ze daarna weer af te voeren. VW waagt nu een tweede poging… Beter met een Duitse cast?

7 / 10
Gepubliceerd op 4 juni 2020
Leestijd : 5 min

Deel

TEST VW T-Roc Cabrio: Doen wat de Evoque niet kon

Toen Land Rover in 2012 de voorbode van de Evoque Cabrio presenteerde, stopte de wereld heel even met draaien. “Een esthetisch succes”, werd gezegd. Of “supertrendy”. Toen het eindproduct in 2016 arriveerde, leek het project zelfs helemaal geslaagd, want de Evoque Cabrio zag er niet alleen goed uit, hij bleek ook technisch perfect: ongelooflijk stijf, dynamisch, leuk om mee te rijden en natuurlijk ook geschikt voor off-roadgebruik.

Acte de présence

Ik herinner me nog mijn testrit met de Evoque Cabrio. Dat was tijdens een hittegolf van jewelste. Een hele week lang kreeg ik bewonderende blikken van voorbijgangers en andere bestuurders toegeworpen. Op dat moment was ik er zeker van dat het concept van de SUV-cabrio een hit zou worden. VW moet toen hetzelfde hebben gedacht, want kort na de lancering van de Range kwam de Duitse fabrikant met de T-Cross Breeze aandraven, een stijlstudie die uiteindelijk onze testwagen vandaag zou belichamen. En nochtans…

Niet dat de Evoque-voor-de-zomer een regelrechte flop was, maar zijn succes was niet voldoende groot om de ontwikkeling van een cabrioversie van de nieuwe Evoque te rechtvaardigen. De vraag is dus: hoe hopen ze het beter te doen bij VW? Ik heb mijn eigen visie hierover al klaar, maar die hou ik nog even voor mezelf…

Advertentie – lees hieronder verder

Hetzelfde succes

Ik heb alweer geluk. Mijn testweek met de T-Roc Cabrio is zonovergoten en dus mag het dak er zowat de hele tijd af, ook al ziet deze VW er geweldig uit met zijn kap op. Met mijn haren in de wind, word ik net als vier jaar geleden veelvuldig aangestaard door geïnteresseerde ogen. Met masker voor de mond komen toeschouwers op me afgestapt – 1,50 meter afstand houden! – om me te vertellen dat ik met een mooie auto onderweg ben. Maar bijvoorbeeld ook om te vragen over welk model het gaat, hoeveel hij kost enzovoort. Nog niet zo bekend en nu al een ster, deze T-Roc Cabrio!

Een verschil met de Evoque: terwijl de meeste toeschouwers die Britse SUV van veraf bewonderden en hem ogenblikkelijk onbewust als droomauto classificeerden, lijkt de T-Roc toegankelijker vanwege zijn VW-badge. Je ziet mensen hun mentale rekenmachine activeren terwijl ze hem gadeslaan en denken: “Hmm, misschien kan ik me zo’n exemplaar veroorloven “zonder zelfs maar te weten hoeveel deze auto precies kost. In zekere zin heeft Volkswagen de Golf Cabrio heruitgevonden…

Laatstgenoemde is in 2016 uit de catalogus verdwenen en dat heeft geen kat gemerkt. VW vond er nog nauwelijks klanten voor in een wereld gedomineerd door… SUV’s. Verwondert de komst van de T-Roc Cabrio je nog steeds? Ik denk alvast dat hij zal kunnen doen wat de Evoque niet kon, namelijk veel klanten overtuigen. Laatstgenoemde was te koop vanaf ongeveer 50.000 euro en gericht op een “eersteklas” klantenkring die het “goedkope” weigert, wat een basisversie bijna onacceptabel maakte. Bovendien deden de optieprijzen de eindfactuur ontploffen. Te duur, zelfs voor de “eersteklassers”. De T-Roc is daarentegen gericht op de middenklasse die vroeger een Golf Cabrio zou overwegen of heeft gekocht. Zulke kopers willen het hippe aspect, maar niet per sé een lederen interieur of 20-duimswielen. Het basismodel voor 31.000 euro, een optie of twee, drie erbij en hop, ze zijn vertrokken!

Pretentieloos

Voor die prijs weet je exact wat je koopt. De T-Roc Cabrio heeft nu eenmaal geen andere pretentie dan een alledaagse auto te zijn, met de zon als bonus. Er zit geen bijzondere extravagantie in zijn uiterlijk of in het interieur, en op technologisch niveau staat hij even hoog als een gewone T-Roc, variërend van niet slecht tot zeer geavanceerd.

Aan boord is genoeg ruimte voor vier volwassenen, aangezien de softtop zeer compact is als deze wordt neergeklapt. Je hoeft de zitting niet naar voren te schuiven en er wordt nergens beenruimte opgeofferd. Wat wat in volume slonk, is de koffer: we tellen 284 liter, minder dan wat een Polo te bieden heeft, en de laadopening is niet bepaald praktisch om mee te werken. Maar hey, dit is en blijft een cabriolet.

Zijn verlies aan stijfheid ten opzichte van de T-Roc-met-dak is merkbaar tijdens het rijden en al zeker als het wegdek niet erg mee zit, maar dat kan me amper wat schelen. Dit verlies vormt een probleem voor maar twee zaken: het weggedrag (vooral bij sportief rijden) en het ongemak dat wordt veroorzaakt door trillingen. Qua wegligging is de T-Roc gemaakt om plezierig mee te rijden, aan een “stevig tempo” zelfs, maar duidelijk niet om écht “geëngageerd” te knallen. Nu, de prestaties van de strafste motor die momenteel beschikbaar is, de 1.5 TSI van 150 pk, nodigen toch niet uit om zo van jetje te geven, en dan heb je ook geen last van een gebrek aan stijfheid.

Wat het geboden comfort betreft, dit is het grotendeels bewaard gebleven, want de bewegingen van het chassis worden uiteindelijk wel goed onder controle gehouden. De T-Roc Cabrio is dus ongeveer net zo comfortabel als elke andere compacte VW, op de geluidsisolatie en dergelijke na. Geen verrassingen of teleurstellingen hier.

Nog een laatste opsteker: VW is erin geslaagd om de luchtstroom goed te regelen. Als je de achterbank niet gebruikt en het windscherm op zijn plaats zet, is het zelfs op de snelweg genieten geblazen, zonder turbulentie of storend windgeruis.

Conclusie

Dit is een betaalbare plezierauto die weinig toegevingen vraagt. Het recept van de Golf Cabrio, toegepast op het populairste segment van het moment. Dus, zal die SUV-cabrio het nu doen of niet?

De T-Roc Cabrio 1.5 TSI in cijfers

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1.498cc; 150pk van 5.000 tot 6.000 tpm; 250Nm van 1.500 tot 3.500 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.268/1.811/1.522

Leeggewicht (kg): 1.540

Koffervolume (l): 285

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.): 9,6

Prijs: € 35.530 BTWi

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 205 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 6,4 l/100 km

CO2: 146 g/km

Andere motorisering

1.0 TSI: 115 pk; 6,3l/100 km; 187 km/u; € 31.000 BTWi

 

Voor
  • In het oog springend
  • Geschikt voor 4 volwassenen
  • Pretentieloos
  • Aantrekkelijke tarieven
Cons
  • Koffer (volume en toegang)
  • Verlies aan stijfheid
  • Plaatsing dakbediening

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Stéphane Lémeret Redacteur

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.