BAIC
BAIC is een van de grotere autoconstructeurs in China, gesticht in 1958 en afkomstig uit Beijing. Via importeur OneAutomotive is het nu ook in België beschikbaar. In Europese première onthult BAIC op het Salon de nieuwe X55, een compacte SUV die opvalt door zijn elegant design. Dat BAIC veel belang hecht aan het design blijkt uit het feit dat het bedrijf samenwerkt met Walter de Silva, de Italiaanse topontwerper die eerder tekende voor Alfa Romeo en de Volkswagen-groep.
BYD
Wereldwijd is BYD een van de grootste producenten van elektrische wagens. Maar bij ons kent niemand BYD of Build Your Dreams. Dat kan snel veranderen. BYD toont op het Salon de SUV met zeven zitplaatsen en vierwielaandrijving Tang, de berline Han en de compacte SUV Atto 3. Die laatste werd verkozen tot VAB Gezinswagen van het Jaar 2023 bij de elektrische modellen. Goedkoop is BYD niet, maar de kwaliteit lijkt in orde. De importeur van BYD geeft aan een ruime stock te hebben en dus snel te kunnen leveren.
Advertentie – lees hieronder verder
DFSK
Net als BAIC komt DFSK via OneAutomotive uit Geel naar ons land. Het bedrijf werd in 2003 opgericht. Op het Salon is DFSK aanwezig met twee modellen: de Fengon 500 en Fengon 5. Dat zijn allebei budgetvriendelijke SUV’s met 1.5-benzinemotor. De Fengon heeft eerder het uiterlijk van een SUV-coupé. Goed om te weten: dit merk biedt ook lpg aan.
Maxus
Maxus is onderdeel van SAIC. In België wordt het merk ingevoerd door Astara (net als Hyundai, Suzuki enzovoort) en is het vooral bekend om zijn elektrische bestelwagens eDeliver3 en eDeliver9. Op het Salon debuteert de MIFA 9, een elektrische monovolume met zeven zitplaatsen. Nog een Belgische première is de T90 EV, de eerste volledig elektrische pick-up. De Electric Light Truck (aanwezig buiten het Salon) valt in de klasse vrachtwagens van 7,5 ton.
Seres
Zoals veel Chinese merken zit Seres in de portefeuille van OneAutomotive. Seres heeft vestigingen in de Verenigde Staten, China en Japan. De hoofdzetel ligt in Santa Clara, Californië maar het kapitaal achter het bedrijf is Chinees. Op het Salon staan de Seres 3 en – als Europese première – de Seres 5. De Seres 5 is een elektrische SUV-coupé en positioneert zich boven de eerder gelanceerde Seres 3, een compacte cross-over.
SWM
Het Salon vormt het decor voor de lancering van SWM in ons land. Toch voor de auto’s, want van oorsprong is het een Italiaans merk met motorfietsen. Maar intussen is SWM in Chinese handen. SWM heeft momenteel twee modellen in zijn gamma: de G01 en de G01 F. Dat zijn allebei compacte SUV’s. Op het Salon toont importeur OneAutomotive de G01 F.
Aiways geraakte er niet
Oorspronkelijk had ook Aiways een plekje gereserveerd op het Salon. Helaas stak corona stokken in de wielen. Door de problemen met de pandemie in China geraakten de showauto’s namelijk niet op tijd in Brussel. Geen Salon dus voor Aiways, dat in ons land ingevoerd wordt door Cardoen. Bij Aiways vind je de elektrische gezins-SUV U5 voor 44.812 euro.
Deze bekende merken zijn Chinees
De bovenstaande merken zijn in onze contreien nog niet zo bekend. Maar er zijn ook bekende automerken waarvan je misschien helemaal niet weet dat ze Chinese eigenaars hebben. MG, de Britse trots van weleer, behoort tot de Chinese autoreus SAIC. Vooral Geely heeft al een indrukwekkend lijstje westerse merken verzameld, zoals Volvo (afwezig op het Salon), Polestar en Lotus. Zelfs bij Mercedes, Smart en Renault heeft Geely zich deels ingekocht. De autowereld én het Salon kleuren dus meer dan ooit Chinees.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be