België heeft de reputatie een land met hoge belastingen te zijn en dat blijkt nogmaals uit de jaarlijkse gids met cijfers van ACEA, de federatie van Europese autobouwers. ACEA berekende hoeveel automobilisten bijdragen tot de begroting van de Europese lidstaten. In de landen waarvan de gegevens beschikbaar waren, betaalden de Europese automobilisten samen maar liefst 390 miljard euro aan belastingen. Dat is meer dan de 375 miljard euro uit de gids van 2022.
België is Europees kampioen
Europees kampioen autobelastingen is België, net als vorig jaar trouwens. Toch als je kijkt naar de taksen per auto, want uiteraard zijn landen als Duitsland of Frankrijk veel groter en dragen zij in absolute cijfers nog meer bij. In België betaal je elk jaar gemiddeld 2.896 euro per auto. Dat is zo’n 1.000 euro boven het Europese gemiddelde van 1.900 euro. Een groot verschil. Ook in Oostenrijk (2.521 euro per auto), Ierland (2.438 euro) en Finland (2.381 euro) denkt dat de overheid dat de auto een melkkoe is. Opmerkelijk: Nederland, dat ook bekendstaat om hoge autobelastingen, zit rond het gemiddelde (1.952 euro). In Spanje (1.312 euro), Portugal (1.290 euro) en Griekenland (1.196 euro) ben je beter af.
19,6 miljard euro
De Belgische automobilisten betalen op een jaar tijd maar liefst 19,6 miljard euro autobelastingen. Het gaat trouwens ook een hele reeks verschillende taksen. Om te beginnen is er de btw op de aankoop, het onderhoud en de onderdelen: 7,6 miljard euro. Qua btw-tarief (21 procent) valt het in België nog mee, toch als je vergelijkt met Kroatië, Denemarken, Zweden (25 procent) of Hongarije (27 procent).
Advertentie – lees hieronder verder
Maar er is meer dan btw. De overheid verdient ook aan de belasting op inverkeerstelling (500 miljoen euro) en de jaarlijkse verkeersbelasting (1,7 miljard euro). Brandstoffen leveren elk jaar een forse 7,3 miljard euro op. En dan zijn er nog de verzekeringen (1 miljard euro), tolheffingen (700 miljoen euro) en andere taksen (800 miljoen euro).
Nog meer cijfers
De gids van ACEA bevat trouwens nog meer interessante cijfers. Zo leren we dat de gemiddelde auto in Europa 12 jaar oud is. Die gemiddelde leeftijd is de laatste jaren aan het toenemen en bedraagt in België 9,5 jaar, waar de jonge bedrijfswagens ongetwijfeld voor iets tussen zitten. In België zijn er 594 voertuigen per 1.000 inwoners, wat minder is dan het Europese gemiddelde van 651. Op de wegen in de EU rijden bijna 250 miljoen auto’s rond. En die brengen dus elk jaar een aardige duit op voor de overheid, zeker in België.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be