De transitie naar elektrische auto’s is begonnen en de overheid doet er alles aan om het gebruik van benzine- en dieselwagens te ontmoedigen. Dit gebeurt door de aftrekbaarheid van de kosten geleidelijk te verminderen, tot nul vanaf 2028. Maar de overheid wil niet alleen bedrijven ontmoedigen om voor auto’s met verbrandingsmotoren te kiezen. Ook de gebruikers worden onder druk gezet, namelijk via het VAA. Dat zul je in 2024 al voelen.
Het Voordeel Alle Aard of VAA is de belasting die de gebruiker moet betalen voor de privéverplaatsingen die hij mag doen met zijn bedrijfswagen. Dit VAA is een forfaitair bedrag dat wordt ingehouden op het loon van de begunstigde. Deze belasting zal in 2024 stijgen, en niet zomaar een beetje. De minister van Financiën heeft de CO2-coëfficiënt voor dit jaar nog niet vastgelegd, maar een schatting is al mogelijk op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die dit jaar ingeschreven werden (Febiac-cijfers).
Meestal 20 procent meer
Ter herinnering: het VAA wordt elk jaar aangepast op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw geregistreerde auto’s. Hoe lager de gemiddelde uitstoot, hoe hoger de CO2-coëfficiënt. En hoe lager de gemiddelde uitstoot, hoe hoger het VAA dat je uiteindelijk betaalt.
Advertentie – lees hieronder verder
Het VAA zal in 2024 voor alle auto’s stijgen, maar minder voor elektrische en plug-inhybride auto’s die weinig verbruiken. Daarvoor blijft de stijging beperkt tot 3,9 procent, met een ondergrens van 1.600 euro per jaar. Voor benzine- of dieselauto’s daarentegen zal de stijging veel sterker zijn. De prognoses van L’Echo gaan uit van 20 procent extra, wat eerlijk gezegd veel is en een impact heeft op de lonen van meer dan 600.000 werknemers.
Oplossing?
Tijdens de ministerraad heeft minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) het onderwerp ter sprake gebracht. Zijn kabinet denkt momenteel na over een regeling die de stijging van het VAA voor deze auto’s met verbrandingsmotor moet beperken. Maar hoe? Voorlopig is het onduidelijk. Een mogelijk piste die de minister noemt, is om volledig af te stappen van de NEDC-norm, die nu nog gedeeltelijk gebruikt wordt, en alleen nog WLTP-cijfers te gebruiken.
Je kunt je afvragen waarom de minister hier nu over begint. Het antwoord is dubbel. Enerzijds vindt de minister dat de elektrische auto nog een te beperkt rijbereik heeft en dat de oplaadinfrastructuur nog ontoereikend is voor bepaalde werknemers, die daardoor geen andere keuze hebben dan een benzine- of dieselauto. En dan zijn er nog de verkiezingen. Vincent Van Peteghem wil natuurlijk graag zijn populariteit opkrikken. Het zou dus niet verbazen mocht deze maatregel ook omwille van het imago genomen wordt, klinkt het in La Libre. Het blijft dus afwachten er uit de bus komt. Er is immers geen garantie dat de regering het voorstel goedkeurt. De begroting staat nog altijd in het rood…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be