Na wekenlange onderhandelingen heeft de federale regering een akkoord bereikt over het Voordeel Alle Aard (VAA) op bedrijfswagens, ofwel het deel dat de gebruikers ervan maandelijks moeten betalen voor het privégebruik van het voertuig. Het was de bedoeling dat het VAA op benzine- en dieselbedrijfswagens met ongeveer 20% zou stijgen in 2024. Dit om bedrijven en werknemers aan te moedigen om te kiezen voor milieuvriendelijkere auto’s, minder of niet geïmpacteerd door het VAA.
Met de verkiezingen in het vooruitzicht, wilde de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), de impact van de stijging van het VAA op het salaris van werknemers in 2024 beperken – en waarschijnlijk ook zijn eigen imago verbeteren. En het lukte hem, door de berekeningsmethode voor de referentiecoëfficiënt, die elk jaar het gemiddelde uitstoot weergeeft van nieuw geregistreerde auto’s, te herzien. Hierdoor is de verwachte stijging van het VAA voor 2024 beperkt gebleven tussen +5 en +10%, terwijl er oorspronkelijk een stijging van +20% was gepland.
Het zal er heet aan toegaan in 2025…
Gered! Dat is waarschijnlijk wat alle gebruikers van bedrijfswagens, die onder het VAA-principe vallen, denken. Voor 2024, ja. Maar hun respijt zal van korte duur zijn. Want vanaf 2025 staat hen een onaangename verrassing te wachten: fleetexperts voorspellen immers een explosie van de kosten van het VAA voor benzine- en dieselauto’s. Je krijgt bijna hoofdpijn van de genoemde cijfers: +40% in sommige gevallen!
Advertentie – lees hieronder verder
Consultants van EY en leasemaatschappij Arval, geïnterviewd door De Tijd, hebben de nieuwe berekeningsmethode van de referentiecoëfficiënt geanalyseerd (die nu ook WLTP-gecertificeerde voertuigen omvat en niet langer alleen NEDC). En ze zijn er zeker van: de versnelling in de vergroening van het wagenpark dit jaar (steeds meer elektrische auto’s) zal waarschijnlijk de referentiecoëfficiënt doen dalen van -30% tot -40%, wat een nieuwe (en stevige) stijging van het VAA betekent. EY neemt het voorbeeld van een benzine-X1 waarvoor het VAA minstens met 650 euro per jaar zou stijgen. En voor een diesel-X3 zou dat meer dan 700 euro per jaar zijn.
De leasingexpert Arval zegt hetzelfde, ook al suggereren haar voorspellingen een vermindering van de uitstoot met maximaal -33%, gebaseerd op het feit dat de elektrische markt in hetzelfde tempo zal groeien als in 2023.
Vergroening versneld
Het scenario van de versnelde vergroening van nieuwe auto’s lijkt een uitgemaakte zaak. Begin 2024 zijn elektrische auto’s al zeer populair bij wagenparken, die 70% van de markt voor nieuwe auto’s vertegenwoordigen. BMW, het best verkochte merk in 2023 in België, heeft dit bevestigd: eind 2023 was 80% van de nieuwe bestellingen elektrisch.
Bovendien moeten we niet vergeten dat Vlaanderen deze maand zijn aankooppremie beschikbaar stelt voor elektrische auto’s aangekocht door particulieren. Hierdoor zullen er nog meer elektrische auto’s op onze wegen rijden, en zal het gemiddelde uitstoot verder dalen. De bittere pil die dit jaar niet werd geslikt, zal dus naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar wel moeten worden ingenomen, ook al zal deze stijging steeds minder eigenaars van bedrijfswagens treffen. Er wordt ook verwacht dat het aantal bedrijfswagens die 100% gebruik maken van verbrandinsgmotoren tegen volgend jaar zal halveren. De stijging van het VAA zou dan van toepassing zijn op “slechts” 250.000 voertuigen op een totaal van meer dan 600.000.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be