Nu de zomervakantie ten einde loopt, vindt meer dan één Belgische automobilist in de brievenbus een boete voor een snelheidsovertreding of een andere overtreding begaan in het buitenland. Maar dit zal in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer gebeuren, want de Europese autoriteiten zijn van plan om de lijst van verkeersovertredingen die aanleiding kunnen geven tot grensoverschrijdende vervolging uit te breiden. Het initiatief van de Europese Commissie is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat automobilisten zich aan de regels houden, ongeacht in welk land ze zich bevinden.
Op dit moment vallen acht overtredingen onder de uitwisseling van informatie tussen EU-landen in het kader van de richtlijn ‘Crossborder’. Het gaat om snelheidsovertredingen, het niet dragen van de veiligheidsgordel, door het rood licht rijden, rijden onder invloed van drank of drugs, vergeten een helm te dragen, rijden op een verboden rijstrook en ongeoorloofd gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur. Deze overtredingen worden al actief vervolgd dankzij de uitwisseling van voertuigregistratiegegevens, waarmee overtreders snel worden geïdentificeerd.
Meer overtredingen
In een gesprek met Sud Info bevestigt Edward Landtsheere, woordvoerder van de Federale Overheidsdienst Justitie, dat de richtlijn momenteel wordt herzien door de Europese Commissie, die nieuwe overtredingen wil opnemen. Sommige zijn bijzonder ernstig, zoals vluchtmisdrijven, spookrijden of het negeren van de regels bij spoorwegovergangen. Andere gedragingen, zoals gevaarlijk inhalen, onvoorzichtig stoppen en parkeren en het niet respecteren van veiligheidsafstanden, kunnen in de toekomst ook vervolgd worden.
Een overtreding die veel Belgen zou kunnen treffen, is het niet naleven van de regels voor reddingsstroken, een bepaling die in 2020 in de Belgische wegcode is opgenomen. Ter herinnering: wanneer er een file ontstaat op de snelweg, moeten voertuigen op de middelste rijstrook naar rechts opschuiven, terwijl voertuigen op de linkerrijstrook zich dichter naar de rand van de rijbaan moeten begeven om zo een doorgang voor de hulpdiensten te maken. Het Vlaamse instituut voor verkeersveiligheid VIAS wijst erop dat deze praktijk in België nog niet systematisch wordt toegepast, maar wel begint te verbeteren, vooral wanneer bestuurders een sirene horen. Sommige Europese landen zien echter strenger toe op deze regel en leggen sneller boetes op dan in België.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen gemeenschappelijke regels
Andere overtredingen die de Europese Commissie overweegt, zijn het gebruik van te zwaar beladen voertuigen en het niet-naleven van de regels voor toegangsbeperkingen voor voertuigen, met name binnen lage-emissiezones. Deze maatregelen zijn bedoeld om naast het verbeteren van de verkeersveiligheid bestuurders aan te moedigen om zich te houden aan de milieuregels die gelden in de verschillende Europese steden.
Het is echter belangrijk op te merken dat verkeersovertredingen niet in alle lidstaten op dezelfde manier worden behandeld. De regels die van toepassing zijn, zoals het bedrag van de boete, de betalingstermijnen en de procedures om boetes aan te vechten, verschillen van land tot land. Frankrijk, bijvoorbeeld, vervolgt alleen overtredingen die door geautomatiseerde handhavingssystemen worden ontdekt, zoals te snel rijden en door het rood licht rijden, volgens het Agence Nationale de Traitement Automatisé des Infractions (ANTAI) in zijn laatste rapport. Ook de andere verkeersovertredingen kunnen in verschillende landen mogelijk op verschillende manier worden afgehandeld.
Wat betekent dit?
Voor Belgische automobilisten betekent dit dat ze in de toekomst misschien vaker een boete zullen krijgen voor een overtreding die ze in het buitenland hebben begaan, vooral omdat de maatregelen om boetes aan te vechten sterk verschillen van land tot land, waardoor Belgische advocaten vaak machteloos staan. Of de procedure zal gewoon erg duur zijn om te winnen.
Over het algemeen bevat de brief die naar overtreders wordt gestuurd alle nodige informatie over de mogelijkheden om de overtreding aan te vechten. Maar de uitbreiding van overtredingen die grensoverschrijdend vervolgd kunnen worden, kan deze situaties nog complexer maken voor automobilisten. Uiteindelijk zou de uitbreiding van het toepassingsgebied van de grensoverschrijdende richtlijn de druk op automobilisten, Belgen en alle andere Europeanen, aanzienlijk kunnen verhogen. De vraag is: in welke mate zullen deze nieuwe maatregelen erin slagen de verkeersveiligheid te verbeteren, en tegen welke prijs voor de automobilisten?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be