Marcel Wulms, een kippenboer die ook in eieren handelt en daar blijkbaar aardig wat geld mee verdient, wilde absoluut een Ferrari Purosangue kopen. Nog vóór dat het model effectief werd voorgesteld (en hij dus wist hoe de SUV eruit zou zien), ging de welgestelde Nederlander zonder te twijfelen over tot een aanbetaling van 20.000 euro als onderdeel van een voorbestelling. Hij zou naar verluidt “het zevende exemplaar voor Nederland krijgen”.
Alleen zal het zover niet komen. Ferrari oordeelde immers dat VIP– en TOP-klanten voorrang moeten krijgen – lees: mensen die al Ferrari’s bezitten – en het Italiaanse prestigemerk bracht Wulms ervan op de hoogte dat de deal toch niet zou doorgaan. Natuurlijk was laatstgenoemde daar niet mee gediend, waarop hij naar de rechtbank stapte in de hoop om toch nog een Purosangue op zijn oprit te krijgen – of om ten minste een dikke vette schadevergoeding van 250.000 euro los te weken.
Geen bindend contract
De zaak kreeg veel media-aandacht en was een ‘hot topic’ op sociale media. Inmiddels heeft een rechter zich erover gebogen en diens uitspraak was niet in het voordeel van de landbouwer.
Advertentie – lees hieronder verder
De pre-order wordt namelijk niet als een bindende koopovereenkomst beschouwd. Er stond geen vermelding van de aankoopprijs, de leveringstermijn of zelfs de technische specificaties van de wagen in het door beide partijen ondertekende document, en dus mag dat niet als een contract worden beschouwd. Kortom: de boer kan naar zijn Ferrari fluiten en de fabrikant mag zelf beslissen wie er (eerst) bediend wordt.
En de boer?
Die ploegde verder, zoals ze zeggen. Gelukkig voor hem is Ferrari niet de enige luxeconstructeur die (extreem) krachtige SUV’s verkoopt. Zo zou hij bijvoorbeeld bij Lamborghini kunnen aankloppen voor een Urus, bij Bentley voor een Bentayga, bij Rolls-Royce voor een Cullinan of – als het wat minder exclusief mag – bij Audi voor een RS Q8 (in wezen een ‘gedowntunede’ Urus).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be