De Alfa Romeo Sprint is een knappe coupé op basis van de Alfasud, aangedreven door een viercilinder boxermotor. Giorgetto Giugiaro tekende de strakke, zuivere lijnen. Deze zeer veelzijdige auto, met 2+2 zitplaatsen en een kofferklep, had ondanks zijn aantrekkelijk uiterlijk niet echt sportieve pretenties. De aandrijflijn geraakte nooit boven de 120 pk. Maar dat hield de officiële tuner van Alfa Romeo, Autodelta, niet tegen om er een Groep B-rallywagen van te maken. Daarvoor kreeg hij de 2.5 V6 Busso-motor van de GTV, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak van ZF. De auto stond bekend als de Alfasud Sprint 6C en was herkenbaar aan zijn koetswerkkit, die hem brede heupen gaf zodat hij op brede velgen kon staan. Naar verluidt werden twee prototypes gebouwd, maar omdat de hoogste rallyklasse steeds meer middelen vergde, had Alfa Romeo niet genoeg geld meer om het project te voltooien. De Alfasud Sprint 6C raakte daardoor in de vergetelheid.
Veel plezier
Onlangs besloot het Portugese bedrijf Alma, dat gespecialiseerd is in het restaureren van vintage Alfa Romeo’s, een eerbetoon te brengen aan dit prototype door een Sprint (de auto verloor de naam Alfasud in 1983) zodanig aan te passen dat hij lijkt op de unieke Alfasud Sprint 6C. Het uiterlijk is verleidelijk, maar de aandrijflijn is rationeler. De in de lengterichting geplaatste V6-motor verdween. Alma nam genoegen met de bravere boxermotor uit de Sprint. De cilinderinhoud steeg wel tot 1,8 liter. De carburateurs werden aangepast, net als de cilinderkoppen en de nokkenas, om het vermogen te verhogen tot 160 pk. Dat volstaat zeker om plezier aan te beleven, aangezien de auto amper 880 kg weegt.
Advertentie – lees hieronder verder
20 exemplaren
De motor wordt gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak en de auto heeft een zelfblokkerend differentieel. Zoals alle goede restomods heeft Alma het interieur van de Sprint onder handen genomen, maar gelukkig werd het oorspronkelijke karakter gerespecteerd. Deze droom-Alfa Romeo is op alle vlakken verbeterd. De toekomstige eigenaar kan zelf de specificaties bepalen. Helaas heeft passie een hoge prijs: 50.000 euro … en daar moet je natuurlijk nog de prijs van de auto bijtellen die als startbasis dient voor Alma. Positief is dat Alma slechts twintig exemplaren bouwt, waardoor dit ongetwijfeld een gewild collector’s item wordt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be