Een oldtimer is een eerder zeldzaam en daardoor aantrekkelijk object. Onderweg zit je in een echte blikvanger en dat is normaal, want oldtimers vertegenwoordigen niet eens 2% van het Belgische wagenpark.
Deze parameter verklaart waarom deze auto’s door het publiek automatisch worden gezien als ontoegankelijke, elitaire goederen, die dus voor de rijksten gereserveerd blijven. Een situatie die er ook toe leidt dat men denkt dat reparaties of verzekeringskosten snel astronomisch hoog uitvallen en dat zelf een oldtimer herstellen of restaureren niet is weggelegd voor Jan-met-de-pet.
Groei
Je moet weten dat de oldtimers een groeiend fenomeen zijn. Lange tijd was er vrijwel niemand in geïnteresseerd, op een paar zonderlingen na. In de afgelopen 30 jaar werd het oldtimergebeuren echter een echte economie, die zich heeft ontwikkeld rond rally’s, ruilbeurzen, gespecialiseerde garages, shows en gespecialiseerde rubrieken in de pers.
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk bevestigen veilingen, waar de prijzen soms recordhoogten bereiken, alleen maar de ideeën die over deze sector bestaan.
Ook betaalbaar
Uiteraard bestaat de markt voor oldtimers niet alleen uit Ferrari 250 GTO’s en dat is heel goed nieuws. Er zijn inderdaad een aantal zeer betaalbare modellen waarmee je plezier kan beleven en de kaart van de originaliteit kan uitspelen. Wist je dat 80% van de zogenaamde oldtimers minder dan € 15.000 waard zijn? We zijn hiermee dus ver verwijderd van de sleeën van miljoenen euro’s die de media halen.
Breed spectrum
Het spreekt voor zich dat er oldtimers van alle soorten zijn. Zo’n wagen met een O-nummerplaat moet 30 jaar oud zijn, of zelfs iets minder als je geïnteresseerd bent in youngtimers, een klasse die de wind in de zeilen heeft en de auto’s van de late jaren ‘90 en begin 2000 omvat.
Die laatsten genieten niet van de belastingvoordelen, maar het zijn oldtimers in wording die tegen zeer redelijke prijzen van de hand gaan en vaak mensen verleiden die jong waren toen deze voertuigen op de markt kwamen. Het past in de vintage sfeer, zeg maar.
Het spectrum van oldtimers is daarom zeer breed en strekt zich uit van het einde van de 19de eeuw tot het begin van de jaren ‘90 voor wie graag een O-plaat wil bekomen. Het biedt een ruime keuze, maar ook mogelijkheden voor alle beurzen.
Alles hangt af van het gebruik dat je van je voertuig wil maken: deelnemen aan een festival, een clubritje of een romantische trip maken, of er alleen op uit trekken?
Enkele voorbeelden
Sommige iconische auto’s zijn niet waanzinnig duur. Op Autoclassic.be powered by Gocar.be vind je snel en gemakkelijk een 2PK tussen 5000 en 10.000 euro.
Voor zeldzamere versies of een lage kilometerstand zal je uiteraard meer (ongeveer € 20.000) moeten neertellen. En als je de voorkeur geeft aan een cabriolet, hoef je niet noodzakelijk meer te betalen: 10.000 is ook de gemiddelde prijs voor een Mercedes SL, een Alfa Romeo Spider, een prachtige MX-5 of een Peugeot 304.
Volgens dezelfde logica is ook luxe op vier wielen betaalbaar omdat een Rolls-Royce uit de jaren ’80 voor ongeveer hetzelfde bedrag van de hand gaat.
Andere voorbeelden zijn een Renault 4L vanaf ongeveer 5.000 euro en een R5 turbo rond 15.000 euro, wat dezelfde prijs is als een authentieke 4CV of een Toyota Supra uit de jaren ’80. Daarnaast zijn er tal van andere leuke bolides beschikbaar op de oldtimermarkt: een BMW 3 Reeks E36 kan je kopen voor 3.000 euro, net als een Audi 80 of een 100. En voor een Mercedes S of SL moet je ongeveer 9.000 euro rekenen.
Methode en inzicht
Vergeet echter niet dat een te aanlokkelijke prijs vaak een synoniem is voor veel werk of herstellingen. Een oldtimer kopen, wil zeggen de voor- en nadelen afwegen, de aandachtspunten afwerken en… je goed informeren.
Voor dit laatste beschik je vandaag over voldoende middelen: het internet zal je eerste bondgenoot zijn, maar ook de andere liefhebbers kunnen je raad en advies geven en zijn vaak zeer actief in de clubs. Zij delen meestal graag hun kennis.
Een tip: betaal de juiste prijs voor een degelijke auto, waardoor je aanschaf door de jaren heen zijn waarde kan behouden en je dus geen verlies lijdt, en vergeet niet dat een oldtimer moet worden gestald, bij voorkeur op een overdekte en droge plaats, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt.
Een oplossing is met enkele andere liefhebbers samen een grotere geschikte plek te kopen of te huren, waardoor de kosten voor iedereen beperkt blijven. Uiteindelijk is dit gewoon het coöperatieve principe dat op de oldtimers wordt toegepast. Hiermee is dus duidelijk dat de oldtimers niet voorbehouden blijven aan de allerrijksten.
In dit artikel staan alvast enkele tips om je oude auto de winter te doen overleven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be