“Toen ik op een dag in de buurt een Nissan Figaro op straat zag staan, wist ik onmiddellijk dat ik zo’n bakje wilde”, gaf Sarah ons mee. Geboren in een familie met een passie voor mechanica, was deze Haspengouwse lange tijd motorrijdster, tot ze haar helm voorgoed opborg om zich volop op het ouderschap te storten. “Ik wilde mijn jongens al een tijdje de mooie wegen van de streek laten zien. De ontdekking van de Figaro, een model waar ik nog nooit van gehoord had, heeft alles in een stroomversnelling gebracht: na enig onderzoek startte de zoektocht naar een mooi exemplaar, dat ik dan ook gevonden heb.”
Om zeker te zijn dat ze geen kat in een zak zou kopen, begaf onze lezeres zich naar een specialist in Nederland. Die legde haar tot in de puntjes uit wat ze zoal moest controleren. Hij bood haar zelfs de kans om een proefrit te maken met een Figaro, wat haar verlangen om er eentje te kopen alleen maar versterkte. Uiteindelijk vond ze haar droomwagen bij niemand minder dan de verzamelaar wiens Figaro ze in de buurt van haar woonst had ontdekt.
De auto in kwestie dateert van 1991 en is gespoten in ‘Topaz Mist’. Dat is meteen de zeldzaamste soort, want daarvan rolden er slechts 2.000 van de band. In 2016 werd het karretje uit Japan geïmporteerd (in België was hij dan ook nooit te koop…) om vervolgens bij onze noorderburen een grondige restauratie te ondergaan, wat zijn bijna nieuwstaat verklaart. Sarah kreeg deze Figaro om een belangrijke mijlpaal in haar leven te vieren en doopte hem ‘Odile’. Ze creëerde er zelfs een Facebook-pagina voor.
Advertentie – lees hieronder verder
Aparte smaak
Bekend om zijn betrouwbare en pragmatisch ontworpen auto’s, stond Nissan tot de jaren tachtig niet bekend om uitbundige ontwerpen, integendeel zelfs. Vriend en vijand waren dan ook verrast toen de Japanse fabrikant met de BE-1 kwam opdraven, een ietwat bizar vormgegeven stadswagen die tussen 1987 en 1988 in productie mocht. Van die BE-1 bleef de oplage beperkt tot amper 10.000 stuks.
De BE-1 werd dus geen commercieel succes, maar hij introduceerde wel de ‘Pike’-stijl en plaveide de weg voor andere opvallend getekende modellen die later op de markt zouden komen, zoals de Pao, de S-Cargo en… de Figaro.
De Figaro beleefde zijn publieksdebuut op de Tokyo Motor Show in 1989 en werd meteen op handen gedragen vanwege de zeer geslaagde combinatie van retrodesign, zijn onconventionele cabriodak en zijn bijzonder chique interieur. Het onderstel werd geleend van de toenmalige Micra en hij liet zich aandrijven door een 1-liter turbomotor van 75 pk die aan een automatische versnellingsbak met slechts 3 versnellingen hing.
De bedoeling was om 8.000 Figaro’s te bouwen, maar omdat de vraag dermate groot was, produceerde Nissan er uiteindelijk 20.000. Er werd zelfs een loterij georganiseerd om bestelformulieren aan kopers toe te wijzen, wat Toyota eerder dit jaar ook heeft gedaan voor de nieuwe Yaris GRMN. De kleine Nissan was trouwens enkel in Japan te koop (dus met het stuur rechts) en uitsluitend als ‘full option‘. Klanten konden wel kiezen uit één van vier kleuren die elk een seizoen symboliseerden: Topaz Mist (herfst), Emerald Green (lente), Pale Aqua (zomer) en Lapis Grey (winter).
Klein maar dapper
Hij doet een beetje denken aan een speelgoedauto, de Figaro. Steunend op piepkleine wielen (12 inch!) en met beperkte afmetingen (3,74 m lang, 1,63 m breed en 1,36 m hoog) ziet deze auto er superschattig uit, niet in het minst omwille van zijn zachte vormgeving.
Zijn grootste troef is zonder twijfel het canvas dak dat manueel kan worden geopend. Die operatie neemt slechts luttele seconden in beslag en laat het interieur baden in licht, met een afwerking die een Britse premiumauto waardig is.
Met crèmekleurig leder, een zorgvuldig ontworpen instrumentenpaneel met wijzerplaten zoals die van dure horloges, een speciaal door Clarion ontwikkelde radio-CD-speler, airconditioning en verchroomde tuimelschakelaars met het logo van de wagen, hebben de Nissan-ontwerpers indertijd duidelijk hun opperste best gedaan om de Figaro een zo exclusief mogelijke uitstraling te geven. Aan boord vergeet je onmiddellijk dat dit in feite een veredelde Micra is.
Evenzeer verrassend: het interieur is verre van krap en achteraan deze ‘coupé-cabrio’ kunnen twee kinderen comfortabel plaatsnemen.
Geen snelheidsfreak
Alvorens met ‘Odile’ op stap te gaan, hadden we het een en het ander opgezocht. In reviews lazen we over de traagheid van de drietrapsautomaat en over de matige prestaties van de motor, wat niet gelogen was: de versnellingsbak is niet bepaald een toonbeeld van reactiviteit en de turbo geeft maar een klein duwtje in de rug. Desalniettemin volstaan de geboden krachten om de bestuurder op een aangename, ontspannen rit zonder ergernissen te trakteren.
De Figaro rijdt ook licht, wat bijdraagt aan de fijne rij-ervaring, en zijn stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat je zonder problemen met één hand kan rijden (al raden we natuurlijk aan om steevast beide handen te gebruiken!). De allermooiste eigenschap van deze mooie Nissan is echter dat rijplezier bijna altijd gegarandeerd is, of ten minste bij snelheden van 50 tot 100 km/u. Hij kan weliswaar sneller (150 km/u ongeveer), maar eens de 100 gepasseerd, wordt het rijden minder leuk omdat het toerental dan (te) hoog ligt. Bovendien speelt de wind hem dan parten, of eerder de haardos van zijn inzittenden.
Je begrijpt dus dat de Figaro zich op zijn best voelt op secundaire wegen, waar hij trouwens steevast sympathie opwekt bij andere automobilisten en voorbijgangers. Sarah spreekt van een ware liefdesaffaire: “Ik krijg constant positieve feedback en ook dat maakt de Figaro een plezier om mee te rijden.”
De minpunten
De Nissan Figaro staat bekend als een verzamelaarsauto, aanbeden door een trouwe schare fans van over de hele wereld. Zij mogen van geluk spreken dat er voldoende reserveonderdelen beschikbaar zijn voor dit model, want hij is gevoelig voor roest en dat baart aardig wat eigenaars zorgen. Een ander aandachtspunt is de turbo, die fragiel mag worden genoemd.
We zijn er nog niet, want Figaro-interieurs hebben te lijden onder UV-stralen. Het leder en andere bepaalde delen van de binnenkant hebben de neiging om na verloop van tijd te barsten. Ook hier zijn reservestukken voor, maar de kosten die ermee gepaard gaan, zijn meestal vrij hoog, wat het restauratiebudget sneller dan je zou denken de pan uit doet swingen.
Desalniettemin heeft Sarah zich haar aankoop nog geen seconde betreurd. Ze hoopt er dan ook nog jaren plezier aan te beleven. “Ik was na de aanschaf bang dat ik een domme beslissing had genomen, maar daar bleek niets van aan. Mijn Figaro is een fantastisch autootje en mijn ganse familie is dezelfde mening toegedaan.”
Zelf op zoek naar een leuke oldtimer? Afspraak op Autclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be