Concept Cars

6 vergeten conceptcars van BMW

Zoals bij bijna alle constructeurs heeft ook BMW een groot aantal conceptauto’s ontwikkeld – waarvan sommige verbazingwekkend zijn – en die geen vervolg hebben gekregen. Zoals dit zestal.

Geschreven door David Leclercq | 29/11/2021

In iets meer dan een eeuw bestaan heeft BMW talrijke conceptauto’s en stijlstudies ontwikkeld. Sommigen daarvan kregen een geslaagd vervolg, anderen helemaal niet, omdat ze door het publiek niet werden gesmaakt of simpelweg te vergezocht waren om gecommercialiseerd te worden. Een klein overzicht.

1. BMW-Glas 3000 V8 Fastback

BMW glas Fastbacke

In 1967 hoopte BMW zijn werkterrein en zijn autohorizon uit te breiden. Daarvoor kocht het Beierse merk een kleine constructeur Glas die net een grote coupé had gelanceerd, de 2600 V8. BMW ontwikkelde er een prototype uit, de 3000 V8 Fastback Coupé.

De Carrozzeria Frua was verantwoordelijk voor de productie van het nieuwe Fastback-koetswerk voor het Duitse prototype. Maar ondanks het succes van dit voertuig bij het grote publiek, bereikte het nooit het stadium van serieproductie. Dit unieke model blijft dan ook het enige exemplaar met een Fastback body dat ooit geassembleerd werd en is onlangs op de oldtimermarkt verhandeld voor iets meer dan 300.000 euro. Dit is niet overdreven voor een uniek model.

2. BMW M3 E30 pick-up

BMW M3 pick-up 1986

Een M3 pick-up? Het klinkt als een grap en toch lag BMW aan de basis staat van dit concept. Dit is ook een uniek model dat gebouwd werd in 1986 en voor intern gebruik van het merk diende. In werkelijkheid hadden de werknemers van de Garching-fabriek alleen een voertuig nodig om onderdelen binnen de fabriek te vervoeren.

En logischerwijs zou een M3 E30 cabrio dat prima kunnen dankzij zijn versterkte carrosseriestructuur. De ingenieurs installeerden eerst een viercilinder met 192 pk en vervingen die uiteindelijk door de 2,3 liter van 200 pk. Verrassend genoeg bleef deze witte pick-up 26 jaar in dienst. In 2011 verving BMW hem door een andere M3 pick-up, gebaseerd op de E46-generatie.

3. BMW Z15 E1 Concept

BMW Z15 Concept

Deze kleine 3,46 m lange concept car, die in 1991 op het autosalon van Frankfurt werd gepresenteerd, was uitgerust met een volledig elektrische motor. De voorkant doet denken aan de E36 Reeks. De motor, gelegen aan de achterzijde, ontwikkelde een totaalvermogen van 32 kW en werd aangedreven door een natrium-zwavelbatterij met een capaciteit van 20 kWh.

De actieradius bereikte 200 km, maar het duurde nog 18 seconden om van 0 naar 80 km/u te gaan. Is dit de voorouder van de i3? Misschien, maar met een wereld van verschil als het om prestaties gaat.

4. BMW Z18 Concept – 1995

BMW Z18 Concept

In 1995 leverde BMW nog een eigenaardigheid af: het Z18 concept dat geschiedenis schreef als de eerste offroad roadster van het merk. We moeten terug naar de tijd dat het verlangen om de haren in de wind te laten wapperen overheerste. Het was ook de tijd van de eerste SUV’s (RAV-4, CR-V, enz.) De Z18 lijkt sterk op de in hetzelfde jaar geïntroduceerde Z3, maar kiest voor een V8 met 355 pk en vierwielaandrijving. Genoeg om veel plezier mee te beleven!

5. BMW Z9 Cabrio Concept

De Z9 dateert uit 1999 en is het werk van de beroemde ontwerper Chris Bangle. Hij kwam er in een coupéversie (1999) en vervolgens ook in een cabrioletversie (2000). Dit voertuig heeft alles van een topmodel en maakt gebruik van de nieuwste technologieën zoals een carbon koetswerk, een digitaal dashboard of dubbel openende deuren. De Z9 zou zo nooit het daglicht zien, maar heeft duidelijk als inspiratie gediend voor de 6 Reeks die er in 2005 aankwam.

6. BMW GINA Light Visionary Model Concept

BMW GINA light visionary

De in 2008 onthulde GINA wordt nog steeds beschouwd als het ultieme meesterwerk van Chris Bangle, die BMW begin 2009 verliet. De originaliteit van dit concept ligt in het flexibele koetswerk, een techniek die destijds behoorlijk innovatief was.

Concreet werd dit verkregen door polyurethaan en elastaan te combineren. Het is elastisch en waterdicht, maar ook bestand tegen warmte en koude. Het vertoonde ook (volgens BMW) een grote levensduur, omdat het niet kon worden beschadigd door beweging en ongevoelig was voor de verschijnselen van uitzetting of inkrimping.

Een andere specificiteit: de gebruiker kon ook de vorm veranderen door op het chassis in te werken. Als gevolg hiervan paste het koetswerk zich automatisch aan. Het koetswerk was ook transparant, wat betekende dat er geen openingen nodig waren voor de verlichting, die er gewoon doorheen ging.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook