1. Citroën C5 Concept
Met een krachtige designtaal maar toch aerodynamische lijnen moet deze C5 Concept even doen vergeten dat Citroën de jongste tijd vooral op de onderste regionen van het autolandschap mikt. Opgetrokken rond de bouwstenen van het STLA Medium-platform van moederhuis Stellantis is dit de voorbode van de nieuwe C5 die later op het jaar in productieversie bij de dealer staat. Het broertje van de Peugeot 3008, dus.
Vraag is of de C5 recht zal hebben op de grotere batterij die in zijn neef met een rijbereik van meer dan 700 kilometer resoluut komaf maakt met range anxiety. De nadruk bij Citroën ligt op het interieur, zogenaamd een ‘wellnessruimte’ mede mogelijk gemaakt door de riante wielbasis.
Weetje: de 3D-vorm van de achterlichten, is er niet alleen voor de show maar moet ook helpen om turbulenties te drukken - zoals een spoiler.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Hyundai Initium
Waterstof heeft als aandrijving zijn voor- en tegenstanders maar Hyundai behoort tot het kamp van de believers (ondanks de ingestorte verkoop). Deze Initium volgt later dit jaar als opvolger van de Nexo. Deze concept-SUV heeft een krachtigere elektromotor van 204 pk, maar met 650 kilometer verandert er weinig aan de actieradius.
Het ontwerp, volgens de nieuwe ‘Art of Steel’-designtaal, is hoekiger en aerodynamischer dan de Nexo, met opvallende plusvormige dagrijverlichting en een strakke, rechtlijnige vorm. Hyundai benadrukt dat de Initium dicht bij het uiteindelijke productiemodel staat.
Weetje: De naam Initium is Latijn voor ‘begin’ of ‘eerste’. Net zoals ... Prius bij concurrent Toyota.
3. Kia PV5 Cargo
Er is ook ruimte voor bedrijfswagens op het Autosalon dit jaar, een kans die Kia niet onbenut laat. Het Zuid-Koreaanse merk toont de PV5 Concept, zijn eerste bestelwagen die meteen de klasse op zijn kop wil zetten. Niet alleen door zijn futuristisch design, ook door zijn functionaliteit - als zogenaamd Platform Beyond Vehicle is hij makkelijker om te bouwen om aan diverse bedrijfsnoden te voldoen.
De architectuur is die van de EV3. Een eenvoudiger versie van dat onder de EV6, met voor- in plaats van achterwielaandrijving en een laadnetwerk op 400 in plaats van 800 volt.
Weetje: De PV5 bestaat in vier versies (kort, lang, verhoogd dak en walk-through), maar altijd met een kleinere bodemspeling dan normaal voor sneller laden en lossen.
4. Renault R17 Ora Ïto
Renault noemt het een restomod (koetswerk van een oud model voorzien van moderne technologie) maar eigenlijk is dit eerder een remake van de beroemde R17 uit de jaren 70. Productieplannen zijn er niet, dit is veeleer een stilistische vingeroefening waarvoor op de creativiteit van ontwerper Ito Morabito werd gerekend. De stoelen, het dashboard, het stuur knipogen zo hard mogelijk naar het origineel, maar de uitvoering is helemaal nieuwerwets.
Zoals je kan raden is de aandrijving volledig elektrisch en staat volgens Renault borg voor een rijbereik van 400 kilometer.
Weetje: Ora Ïto waagde zich eerder al eens in de automobielindustrie met concepts voor Citroën, maar de Evo Mobil en UFO waren eerder beeldhouwwerken dan auto’s.
5. Tesla Cybercab
In Europa is Tesla niet langer haantje-de-voorste in toegelaten autonoom rijdende technologie, maar deze Cybercab zonder stuur en pedalen maakt wel een statement. Deze droom voor ridesharingbedrijven gaat volgend jaar in productie, biedt plek aan twee personen en doet het net als de Polestar 4 zonder achterruit.
De bedoeling is dat je de Cybercab kan oproepen via een app, en dat eigenaars hem kunnen verhuren. Maar de lange arm van Teslabaas Elon Musk in het Witte Huis zal dat eerder in de VS doen lukken dan in Europa.
Weetje: Deze concept is volledig elektrisch, maar heeft geen laadpoort. Tesla mikt op inductietechnologie voor het vullen van de batterij.
6. VW ID.2 All Concept
2025 moet het jaar worden van de betaalbare elektrische auto, een categorie die autoreus Volkswagen wil betreden met een ‘Polo op stroom’. Als opwarmertje toont het merk de maar 4 meter langer ID.2 All Concept, waarvan de productieversie minder dan 25.000 euro moet kosten en, ondanks de korte snit, de binnenruimte van een Golf belooft.
Daarvoor gebruikt de ID.2 All gloednieuwe bouwstenen, het zogenaamde voorwielaangedreven MEB Entry-platform waarop ook een GTi, een trendy cross-over en verwante versies bij Cupra en Skoda terechtkomen.
Weetje: Volgens de designer, Andreas Mindt, heeft zijn afdeling ‘gevochten’ om de conceptlooks op de productieversie te bewaren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be