Ere wie ere toekomt: eigenlijk is het andersom, en zijn de genoemde compacte EV’s alternatieven voor het aanbod van de Koreanen. Zij timmeren immers al veel langer aan de elektrische weg, en na twee generaties van de Soul en aansluitend de degelijke Niro, die te krijgen is als hybride, oplaadbare hybride én EV, komen ze met deze exclusief elektrische EV3.
Die maakt deel uit van een stilaan glashelder gamma stroomauto’s. Er was al de EV6 en EV9, en de komende jaren ook een EV2, EV5 en EV5. Qua naamgeving kan het moeilijk duidelijker en overzichtelijker dan dit. De EV3 zit dus aan de compactere kant van dat gammma. Met een lengte van 4,3 meter kan je hem het best vergelijken met populaire modellen als de Volvo EX30, Volkswagen ID3/Cupra Born, Peugeot E-2008 of Renault Mégane E-Tech.
Advertentie – lees hieronder verder
Gestroomlijnder dan je denkt
De EV3 is tussen die modellen allesbehalve de muurbloem en draagt een ontwerp met karakter. Let op de hoekige accentpanelen rond de wielkasten, de breed uitgezette heupen en de fraaie paneelbehandeling en proporties, terwijl de spitse led-lichtblokken hem van ver herkenbaar maken. Qua postuur doet hij denken aan de eertijdse en erg vooruitstrevende BMW i3, met die aparte C-stijl die het dak optisch doet zweven.
Het valt niet zo op, maar meer dan je zou denken is het ontwerp erop gericht om het verbruik zo laag en het rijbereik zo hoog mogelijk te krijgen. Zo is de EV3 achteraan een beetje smaller dan vooraan, wat ideaal is voor de stroomlijn. Eveneens de vrucht van vele uren in de windtunnel zijn de actieve koelsleuven, een achtervleugel, her en der kleine luchtgeleiders en een vlakke bodemplaat. De deurklinken verdwijnen ook automatisch in de carrosserie, waardoor ze geen wervelingen veroorzaken. Op de basisversie zitten echter manuele exemplaren.
De glimmende zwarte sierpanelen van de duurdere versies zijn evenwel af te raden: die dingen zijn zo krasgevoelig dat ze na enkele maanden al verouderd gaan ogen, zeker op zulke kwetsbare plekken. De klassiekere sierpanelen van de goedkopere versies zijn van een duurzamere kunststof gemaakt. Noteer overigens dat je de EV3 in 8 kleuren kan krijgen, waaronder matgrijs. Discreet, maar toch speciaal.
Ook de binnenhuisinrichting is geïnspireerd en verzorgd. Zoals dezer dagen de tendens is, domineren twee brede schermen de boordplank, met centraal het multimediasysteem met standaard navigatie. Alle gekende toeters en bellen zitten erin, een ingebouwd betaalsysteem voor bijvoorbeeld parkings incluis, en ook streamingdiensten, voor tijdens het snelladen.
Voor die gelegenheid is er ook een uitschuifbaar tafeltje voorzien in de grote centrale armsteun. Je kan er bijvoorbeeld een laptop op zetten, en handig daarbij is het volwaardige stopcontact van 220 volt, dat onderaan de zitting van de achterbank zit.
De rijhouding is goed, met voldoende verstelbare stoelen. Doordat Kia investeerde in een compactere module voor de klimaatregeling, kon de hele boordplank 6 centimeter meer naar voor geschoven worden, wat zowel voor- als achteraan extra beenruimte creëert. Mede ook door de relatief lange wielbasis vind je op de achterbank als volwassene net voldoende zitruimte, en de koffer is zelfs eerder groot voor een auto van dit formaat. Vooraan zit ook nog eens een klein laadruim van 25 liter; ideaal voor een opgerolde kabel.
De vormgeving van de binnenruimte is trouwens een stukje Belgisch. Onze landgenoot Jochen Paesen leidt in Zuid-Korea immers al enkele jaren de interieurafdeling van Kia.
Het vermelden waard is tenslotte het grote volume aan gerecycleerd materiaal binnenin, waaronder de sierstof op de boordplank of het uitschuifbare tafeltje, waarin het materiaal zelfs zichtbaar is. Bepaalde onderdelen zijn zelfs gemaakt uit afval dat uit de Stille Oceaan wordt gevist.
Als thuisbatterij
Het E-GMP-fundament is verwant aan dat van de grotere Kia-modellen, maar niet helemaal hetzelfde. Het gaat hier om de light-variant, met een boordspanning van 400 in de plaats van 800 volt. Dat maakt dat je hem niet zo sensationeel snel kan opladen als de grotere broers, al is een halfuurtje ook zeker niet slecht om hem aan een snellader van 10 naar 80 procent te krijgen, met een maximaal vermogen van 128 kW. Opladen met wisselstroom kan tot een vermogen van maximaal 11 kW, maar voor 2026 beloven de Koreanen ook een interne 22 kW-lader.
De Koreanen bieden twee verschillende vloeistofgekoelde batterijen van specialist LG aan: 58,3 of 81,4 kWh. Het gaat telkens ook accu’s van een nieuwe generatie, tegenover die van de Niro, met bijna een kwart meer densiteit. De samenstelling is nikkel-mangaan-kobalt (NMC), niet lithium-ijzer-fosfaat (LFP), zoals in deze prijscategorie stilaan de norm aan het worden is. Het theoretische rijbereik van de twee varianten is respectievelijk 436 en 605 kilometer.
Net als onder andere Tesla en Porsche monteert Kia een siliciumcarbide-omvormer, van de Duitse leverancier Infineon. Die creëert minder energieverlies door hittevorming en maakt de aandrijflijn ongeveer 5 procent zuiniger. Die van Kia beweren dat ze hiermee aan een thermisch rendement van liefst 95% geraken. Ter vergelijking: een goede verbrandingsmotor kan aan 40% geraken.
Ook anders dan bij de grotere modellen is de basisarchitectuur. Waar die hun motor a priori op de achteras dragen (en op de vooras als optie), is de EV3 een voorwielaandrijver. Beide modelvarianten hebben vooraan een molen van 150 kW (204 pk), goed voor een adequate spurt van 0 naar 100 km/u. De versie met de kleine batterij doet er 7,5 seconden over, de andere 2 tienden meer, door het extra gewicht.
Later volgen evenwel nog vierwielaangedreven versies, die dus ook op de achteras nog een motor hebben. De krachtigste variant zal ‘GT’ heten, net als bij de EV6.
Goed om weten tenslotte is dat ook deze basisversies een sleepgewicht hebben van 1.000 kilogram.
Oh ja, je kan de batterij ook gebruiken voor andere dingen dan rijden. Via het ingebouwde stopcontact en de laadpoort (in dat geval met een koppelstuk) kan je een elektrisch toestel aansluiten, samen tot 3,68 kW. Bovendien kan de auto dienstdoen als thuisbatterij, en is hij zelfs klaar om in te zetten in een vehicle-to-grid-systeem. Dat V2G is echter nog toekomstmuziek, want op Europese schaal nog niet concreet uitgewerkt.
Goede manieren
De EV3 gedraagt zich opvallend gemanierd onderweg, met dank aan enkele extra investeringen. Zoals de frequentieselectieve dempers en hier en daar hydraulische ophangingsbussen, een combinatie die schokken en oneffenheden bijzonder goed absorbeert. Ook de afwezigheid van andere rijgeluiden valt op, zowel van de aandrijving als van rijwind.
Dat hij een kleine 2 ton weegt, voel je bij momenten, maar desondanks is de EV3 meer dan beweeglijk genoeg. De Hankook banden weten raad met het betere bochtenwerk.
Valt daarnaast op: de soepele en zuinige werking van de aandrijflijn. Tijdens de testrit op gevarieerd parcours (en weliswaar bij een nagenoeg ideale temperatuur van zo’n 18 graden) lukte het zonder veel moeite om onder de 15 kWh/100 km te blijven. Dat maakt dat je in de versie met de grootste batterij vlot tussen 500 en 600 kilometer ver geraakt.
Daarbij zijn de verschillende rijmodi een vermelding waard. Dat je met de peddels de mate van energierecuperatie kan instellen, is op zich niets nieuws. Zet deze in de derde en strafste stand en je kan met één pedaal rijden, omdat de auto zodanig vertraagt bij het gas lossen dat je nauwelijks nog de rem moet aanraken. Maar er is ook een automatische stand die zelf de snelheid van de auto aanpast aan de hand van sensoren en uitgebreide gps-gegevens. Het is even wennen en zal vast ook niet ieders meug zijn, maar het systeem opereert in elk geval wel zacht en adequaat, dus is zelfs voor sceptische zielen zeker de moeite waard om een kans te geven.
Aardige investering
Voor een familiewagen is de instapprijs van 36.890 euro voor de 58,3 kWh-versie op het eerste gezicht fors, maar in vergelijking met de genoemde alternatieven van onder andere VW en Volvo eigenlijk best scherp. Met onder andere een navigatiesysteem, de adaptieve snelheidsregelaar en parkeersensoren in de standaarduitrusting is de basisversie annex Business al aardig aangekleed. Hoger in de pikorde staan de Earth, Business Plus en GT Line.
De 81,4 kWh-versie kost 41.190 euro, een fors prijsverschil voor een dikke 100 kilometer extra rijbereik, al maakt dat de auto natuurlijk wel een stuk polyvalenter.
Geven we nog mee dat een warmtepomp een optie is van 1.000 euro. Het overwegen waard wanneer elke kilowattuur telt, want het is sowieso een stuk efficiënter.
Conclusie
Hij ziet er dan wel flitsend uit, maar in de grond stelt deze Kia EV3 vooral ratio en gebruiksgemak voorop. De Koreanen hebben ervoor gekozen niet te woekeren met nodeloze pk’s of nutteloze spielerei, maar vooral te investeren in comfort en een laag stroomverbruik, om deze crossover vooral zo gezinsvriendelijk mogelijk te maken. De instapversie met de kleinere batterij is zelfs al voldoende bruikbaar en dus allerminst af te raden. De ruime uitrusting en fraaie aankleding ronden de EV3 af tot een van de beste elektrische auto’s van zijn categorie
Kia EV3 81,4 kWh (2024) in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 204 pk en 283 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met enkele verhouding
L/b/h (mm): 4300/1850/1560
Leeggewicht (kg): 1930
Koffervolume (l): 460 tot 1250
Batterij (kWh): 81,4
0 tot 100 km/u (sec): 7,7
Topsnelheid (km/u): 170 km/h
Rijbereik (WLTP, km): 605
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 14,9
CO2: 0 g/km
Prijs: 41.190 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Laag stroomverbruik
- Karaktervol ontwerp
- Goede schokdemping (met velgen van 17-duim)
- Voldoende laadvermogen (DC)
- Kwetsbare glimmende stootranden
- Zichtbaarheid door dikke A-stijls
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be