Het is geen geheim dat de export van Chinese auto’s (inclusief de auto’s die in China door buitenlandse fabrikanten gebouwd worden) een hoge vlucht neemt. De groei was bijzonder sterk in de afgelopen maanden, onder meer door de oorlog in Oekraïne, waardoor Chinese fabrikanten nu aan de Russische markt leveren. Rusland is zelfs de belangrijkste exportmarkt geworden, met 287.000 geëxporteerde auto’s in de eerste helft van 2023, tegenover 162.000 in heel 2022.
Verrassend: België staat op de derde plaats van landen waar veel Chinese auto’s terechtkomen, na Mexico en voor Australië. Meer dan 120.000 auto’s uit China zijn in ons vlakke landje aangekomen. Maar hoe valt dit te verklaren? MG, het grootste Chinese merk, staat pas op de 26ste plaats van de inschrijvingen van nieuwe auto’s (2.2276 stuks). En de andere merken maken dat verschil niet goed. Polestar verkocht 1.072 stuks, Lynk & Co 1.017. De cijfers van BYD, Aiways, DFSK, Maxus, Seres en FAW zijn niet meer dan symbolisch.
Draaischijf
Het is vooral door het grote belang van onze zeehavens dat België zo’n prominente plaats inneemt. Antwerpen en Zeebrugge – de logistieke hub in Europa voor de autosector – zijn een belangrijke commerciële draaischijf voor auto’s. Op een jaar tijd passeren er meer dan 4,2 miljoen auto’s.
Het zijn echter niet alleen Chinese auto’s die in België terechtkomen. Veel Japanse modellen worden ook gebouwd in China, net als veel Tesla’s. De gigafactory in de buurt van Berlijn produceert niet alle varianten, zoals de Standard Range-versies van de Model 3 en Model Y. Dit bewijst nogmaals dat België meer dan ooit in het centrum van alle handel staat.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be