Enkele jaren geleden was het nog een kleinschalig fenomeen, maar vandaag zijn onze auto’s steeds meer geconnecteerd. En dat is niet omdat we navigatie nodig hebben. Het verbinden van een auto wordt steeds belangrijker om diensten aan te bieden (zoekopdrachten of entertainment zoals films of videogames) en om informatie door te sturen naar constructeurs of dealers (mogelijke schade, updates, gedrag van automobilisten om andere technieken te ontwikkelen).
Tesla was een van de pioniers in gegevens verzamelen en dat heeft het merk ongetwijfeld geholpen om zijn voorsprong in elektrische technologie, opladen en rijhulpsystemen zoals Autopilot te behouden. Data – en de manier waarop ze verzameld of gebruikt worden – blijven een essentiële parameter in de toekomst van de auto. Daarom is het belangrijk om te weten hoe die beschermd worden.
38.000 Belgen
Ook vandaag gebeurt het nog regelmatig dat de bescherming van bepaalde gegevens onvoldoende blijkt. In dat geval kunnen ze in handen vallen van derden die misschien kwade bedoelingen hebben.
Het overkwam onlangs Volkswagen, dat op een probleem botste met de beveiliging van de gegevens van meer dan 800.000 elektrische auto’s in het verkeer. Volgens een onderzoek van journalisten van de Duitse krant Der Spiegel konden hackers door een beveiligingslek in de opslag van deze data zeer gevoelige privégegevens van zowel de auto’s als hun eigenaars bemachtigen. Volgens de krant zijn hierbij ook 38.000 Belgen betrokken.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke auto’s?
Volgens Der Spiegel gaat het om elektrische auto’s van Volkswagen (de ID.3), Skoda, Audi en ook enkele Seats. Het precieze probleem: een fout in de beveiliging van een cloudserver bij Cariad, de Volkswagen-dochter die verantwoordelijk is voor softwareontwikkeling en gegevensbeheer. Concreet konden hackers door dit beveiligingsprobleem met de server mogelijk enkele maanden verbinding maken en de locatiegegevens van voertuigen achterhalen.
Er is niet ingebroken, althans niet met kwade bedoelingen. Er was dus geen schadelijk datalek. Maar we kunnen ons de gevolgen niet voorstellen mocht dat wel gebeurd zijn, want dan hadden de hackers automobilisten kunnen chanteren. De Duitse krant wijst erop dat, volgens de gegevens die ze kon raadplegen, ook Duitse politieke figuren op de server stonden en dat het gemakkelijk was om ze te linken aan een locatie, zoals de “grote parking van het Artemis-bordeel in Berlijn”.
De hackers die dit beveiligingslek ontdekten, zijn lid van de Chaos Computer Club, die vaak de rol van klokkenluider speelt. Ze namen contact op met Volkswagen en Cariad, dat het probleem corrigeerde. Wachtwoorden of betalingsgegevens zouden niet getroffen zijn. Een opluchting. En gelukkig bestaan er nog ‘vriendelijke’ hackers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be