De Belgische automarkt is aan het veranderen. Vooral geëlektrificeerde modellen (hybride of elektrisch) worden steeds belangrijker. Volgens cijfers van automobielfederatie FEBIAC werden tussen januari en september 112.000 elektrische auto’s verkocht. Dat is 45% meer dan in 2023.
Hybride auto's blijven intussen zeer populair bij particuliere kopers. Ook die modellen worden, net als elektrische auto’s, alleen aangeboden met een automatische versnellingsbak (en bij elektrische auto’s is er vaak maar één verhouding en dus geen echte versnellingsbak).
Succes
Het succes van de elektrische of geëlektrificeerde modellen valt eenvoudig te verklaren. Enerzijds blijven bedrijven om fiscale redenen overschakelen op auto’s die op batterijen rijden. Voor particuliere klanten is de aantrekkingskracht van elektrische auto’s beperkter, behalve in Vlaanderen dankzij de invoering van de (sinds 22 november alweer afgeschafte) aankooppremie tot 5.000 euro voor een elektrische auto die minder dan 40.000 euro kost. Heel wat Vlamingen haastten zich om de premie nog snel op te strijken voor de afschaffing.
Vandaag zijn geëlektrificeerde auto's (eenvoudige hybrides, plug-inhybrides of elektrische auto’s) goed voor 52,1% van de nieuwe inschrijvingen. Dit heeft ook een impact op nieuwe bestuurders die hun rijexamen afleggen.
Advertentie – lees hieronder verder
‘Automatisch’ rijbewijs
Geëlektrificeerde auto’s zijn zelden uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak, omdat het elektronische beheersysteem de keuze van de energiebron moet kunnen controleren. Een automaat vereenvoudigt dit alles. Maar niet alleen geëlektrificeerde auto’s hebben steeds vaker een automatische transmissie. Vanaf een bepaald niveau in het gamma is er ook geen keuze meer bij de benzine- en dieselmodellen. De automaat is standaard, simpelweg omdat die een beter beheer van de CO2-uitstoot mogelijk maakt en vooral omdat klanten er steeds meer om vragen omwille van het comfort.
Kandidaat-bestuurders die hun rijexamen moeten afleggen, kiezen dan ook steeds vaker voor het specifieke rijbewijs met automatische versnellingsbak, waarmee ze niet met een manuele versnellingsbak mogen rijden. Ze doen dit om praktische redenen, omdat de meeste auto’s nu een automaat hebben, maar ook voor het gemak en comfort (het is gemakkelijker met een automaat). Leerlingen die met een begeleider leren rijden, oefenen met de gezinswagen, en die heeft ook steeds vaker een automaat. Vaders of moeders die als begeleider optreden, kopen voor de opleiding geen handgeschakelde auto.
Volgens de FOD Mobiliteit, zo meldt SudInfo, deden tien jaar geleden slechts 2.900 kandidaat-bestuurders het rijexamen met automaat. Maar in tien jaar tijd is dit aantal met meer dan 300% gestegen tot 12.000 bestuurders (2023). Omgekeerd is het aantal bestuurders met een rijbewijs met handgeschakelde versnellingsbak in tien jaar tijd met 22% gedaald (tot 97.900).
Nieuwe regels?
Het valt af te wachten hoe de zaken zich ontwikkelen. Maar het is duidelijk dat de automatische versnellingsbak een steeds belangrijkere rol speelt. Er lopen gesprekken om te bepalen welke regels er in de nabije toekomst worden vastgelegd. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het ‘basisrijbewijs’ voor een auto met automaat zal gelden en dat bestuurders die met een handgeschakelde versnellingsbak willen rijden een extra test moeten afleggen. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be