De overgang naar de elektrische auto is geen utopie meer. Na een periode van enorme investeringen zijn fabrikanten klaar om een meerderheid elektrische auto’s te lanceren. In 2024 zullen er dus meer nieuwe elektrische auto’s voorgesteld worden, dan benzine- of hybride auto’s.
En er zal iets zijn voor alle smaken en budgetten: de ë-C3 en de Fiat Panda voor minder dan 25.000 euro, een nieuwe Peugeot 3008 in het middensegment, of zelfs de elektrische Mercedes G-Klasse en de Range Rover op batterijen. De concurrentie zal bovendien nog toenemen, vooral met de komst van nieuwe spelers op de markt, waaronder China met XPeng of Chery (Omoda). Een kort overzicht per merk van wat we kunnen verwachten.
Alfa Romeo
Alfa Romeo is van plan om in 2024 de Milano te lanceren, een kleine 100% elektrische SUV. Er wordt verwacht dat deze in de eerste helft van het jaar voorgesteld zal worden, en in september op de markt zal worden gebracht. Het Milano-gamma zal ook worden uitgebreid met een mild-hybride benzineversie, die ongeveer 2 maanden na de lancering van het elektrische model op de markt zal worden gebracht. Dit model zal een kopie zijn van de Jeep Arvenger en de Fiat 600, waarmee het de productielijn zal delen in Tychy in Polen.
Advertentie – lees hieronder verder
Audi
Bij Audi draait het in 2024 om de Q6 E-tron, die het merk heeft ontwikkeld in samenwerking met Porsche (elektrische Macan). Het model is meerdere keren uitgesteld vanwege softwareproblemen (bij dochteronderneming Cariad). Met de Q6 E-tron zal Audi eindelijk in staat zijn om de concurrentie aan te gaan met de Mercedes EQE en de Tesla Model Y. Het model belooft vol technologie te zijn, met onder andere 3 schermen op het dashboard, waaronder één waarop de passagier films kan bekijken. Bovendien zal het Android Automotive-besturingssysteem van Google geïntegreerd worden. Andere nieuwigheden dit jaar zijn de vervanging van de A6 en de komst van een nieuwe A4, die nu A5 heet, met even nummers voor volledig elektrische auto’s.
BMW
BMW zal de tweede generatie van de X2 lanceren. Deze zal aanzienlijk groter zijn dan de eerste generatie, wat hem onderscheidt van de X1. Er zal een volledig elektrische versie worden aangeboden (iX2). BMW zal in 2024 ook de Touring-versie van de i5 introduceren.
Chery, Omoda, Jaecoo en Exlantix
Het Chinese merk Chery zal dit jaar een nieuwkomer zijn op de Belgische automarkt. De ambitie van het merk is om internationaler te worden, aangezien de concurrentie op de Chinese markt hevig is. Drie merken zullen worden gelanceerd: Omoda, Jaecoo en Exlantix. De eerste twee merken zullen actief zijn in de segmenten van compacte en middelgrote auto’s, maar Exlantix richt zich op de premiummarkt. Voor de komende 2 jaar zijn maar liefst 8 modellen gepland. In het voorjaar van 2024 zal de Omoda 5 op de markt komen, met een 1.6 liter 4-cilinder turbomotor. We hebben er al een korte testrit mee gemaakt. Een elektrische versie zal later dit jaar volgen. Deze zal een energiereserve van 64 kWh bieden voor een actieradius van 440 km. De prijs van de elektrische versie wordt geschat op ongeveer 40.000 euro.
Citroën
2024 wordt gekenmerkt door de komst van een van de eerste betaalbare elektrische auto’s na de Dacia Spring. Het gaat om de ë-C3, die zal worden verkocht voor 23.300 euro met een 44 kWh batterij en een autonomie van 320 km. In 2025 wil Citroën een nog goedkopere versie van dit voertuig op de markt brengen, voor 19.900 euro. Deze zal natuurlijk een iets lagere autonomie hebben: ongeveer honderd kilometer.
Dacia
Bij Dacia staat de Duster in de schijnwerpers. Het model zal voortaan gebaseerd zijn op het CMF-B-platform, dat moderner is dan dat van de Clio II uit de late jaren 1990. De auto zal nog steeds beschikbaar zijn met 2- of 4-wielaandrijving, en in een volledige hybride versie, mogelijk met deze nieuwe architectuur. Deze zal ook dienen als basis voor de introductie van de Bigster, een compacte SUV, gepland in 2025.
Fiat
Fiat blijft gefocust op elektrificatie. Na de 500 en 600 is het aan de nieuwe Panda om de weg op te gaan met een technisch gedeelte, dat het gemeen heeft met de Citroën ë-C3. Tegelijkertijd blijft Fiat de huidige benzinevariant van de Panda verkopen tot 2026.
Ford
In 2024 zal Ford de Explorer lanceren, het eerste volledig elektrische volumemodel van Ford voor Europa. Het model zou voor de zomer op de markt moeten verschijnen. Deze auto is “gedeeld” in de zin dat haar technische onderdelen ook gebruikt worden bij de Volkswagen SUV’s ID4 en ID5. Een sportievere versie van de Explorer wordt verwacht in 2025.
Hyundai
Voor Hyundai wordt 2024 het jaar van hogere segmenten. Naast de vernieuwde Tucson zal de grotere Santa Fe haar intrede doen op onze markt, met een keuze tussen uit hybride en plug-in versie. Kwa elektrificatie verwachten we ook de Ioniq 7 SUV en de facelift van de Ioniq 5. Hyundai zou mogelijks ook een Europese versie van de Casper kunnen voorstellen, een mini-SUV met een lengte van 3,7 meter, vergelijkbaar met de Toyota Aygo X.
Kia
In 2024 zal Kia een nieuw elektrisch model lanceren: de EV5, die de EV6- en EV9-gamma zal vervolledigen. Verwacht wordt dat de EV5 iets meer dan 40.000 euro zal kosten, mogelijks met een aantrekkelijke aanbieding voor Vlaamse klanten om te kunnen genieten van de aankooppremie. We zullen zien. Haar uiterlijk is robuust en is vergelijkbaar met dat van de EV9, maar het model zal compacter zijn en meer gericht zijn op een jonger publiek.
Lancia
Lancia maakt een grote comeback in België met de Ypsilon, die wordt verkocht via een nieuw distributienetwerk. De auto is natuurlijk gebaseerd op dezelfde principes als alle kleine auto’s van de Stellantis-groep (208, C3, Corsa, enz.) en belooft een zeer persoonlijke stijl en echte Italiaanse elegantie. Vanaf het begin zal een volledig elektrische versie worden aangeboden.
Lexus
Hoe richt je je op jonge stedelingen? Bij Lexus zal dat met de volledig hybride LBX crossover zijn, gebaseerd op hetzelfde TNGA-B-platform dat ook wordt gebruikt door de Toyota Yaris Cross. Deze auto zal exclusief in Europa worden aangeboden.
Maserati
2023 moest een goed jaar worden voor Maserati: het jaar van de heropleving dankzij volledig elektrische aandrijflijnen. Maar de projecten liepen achter op schema en uiteindelijk werd alleen de Grand Turismo cabrio voltooid, van de Gran Cabrio (maar nog steeds met een V6 van 2,9 liter). We verwachten daarom dat 2024 drukker zal worden voor het merk, met misschien de lancering van de Grecale SUV, de supercar MC20 en de nieuwe Quattroporte sedan.
Mercedes-Benz
De tijden veranderen, vooral bij Mercedes, dat in 2024 een 100% elektrische versie van de iconische G-Klasse zal produceren. Dit beloofde het merk in 2018 aan de voormalige gouverneur en acteur Arnold Schwarzenegger. Mercedes beloofde dat het model al zijn off-road rijcapaciteiten zal behouden, mede dankzij één elektrische motor per wiel. De andere technische kenmerken van deze elektrische G zijn nog niet bekend.
Mini
Mini heeft aangekondigd dat het merk tegen 2030 100% elektrisch zal worden. Als gevolg daarvan zullen batterijmodellen vanaf 2024 verschijnen op de markt. En het begint met de Mini Cooper, gebouwd door een joint venture van BMW/Great Wall in China. De andere nieuwe elektrische auto wordt de Countryman, gebouwd op dezelfde basis als de BMW iX1 in de BMW-fabriek in Leipzig, Duitsland.
Peugeot
Groot nieuws voor Peugeot dit jaar, want het zal zijn bestseller, de SUV 3008, vernieuwen. Het ontwerp zal meer lijken op dat van een coupé, en er komt een bijzonder krachtige elektrische versie met een aangekondigde autonomie tot 700 km (WLTP). Er zullen ook versies met verbrandingsmotoren beschikbaar zijn, maar Peugeot zal daar minder de nadruk op leggen.
Polestar
De lange coupé-sedan Polestar 4 zal in de zomer op de Europese markt verkrijgbaar zijn, na zijn debuut in China. De Polestar 3 SUV, die meerdere keren werd uitgesteld, zal naar verwachting ook haar intrede doen. Polestar zal dus aanzienlijk meer aanwezig zijn.
Porsche
De nieuwe Macan is gebouwd op het nieuwe Premium Platform Electric van de Volkswagen Group, dat het deelt met de Audi Q6 E-tron. De Macan is volledig elektrisch en wil gebruikers meteen geruststellen met een breed scala aan oplaadmogelijkheden. De batterij werkt met een netwerk van 800 V, wat hogere laadvermogens mogelijk maakt. Er zullen ook verschillende versies beschikbaar zijn met verbrandingsmotoren, waarvan de prijzen waarschijnlijk zullen starten vanaf 70.000 euro.
Opel
De nieuwe Grandland zal halverwege dit jaar gelanceerd worden. Niet heel ingewikkeld, aangezien deze SUV de technologie van de vernieuwde Peugeot 3008. De nadruk zal worden gelegd op de volledig elektrische versie, hoewel er ook versies beschikbaar zullen zijn met verbrandingsmotoren.
Range Rover
De JLR-groep maakt nieuwe voornemens: om elektrisch te rijden. De merken lopen achter, en wat betere manier om de boodschap over te brengen dan in te zetten op een legende? Eind 2024 wordt de elektrische versie van de grote Range Rover verwacht, al aangekondigd als “de meest stille en verfijnde Range Rover ooit gemaakt”. Er wordt al gesproken over een actief weggeluidsdemping en een 800 V-architectuur om sneller te kunnen opladen.
Renault
Bij Renault is het duidelijk de elektrische R5 waarnaar uitgekeken wordt, met een beloofde prijs van minder dan 25.000 euro. Het model zal de Zoe vervangen, die haar tijd heeft gehad, en de basis ervan zal waarschijnlijk ook gebruikt worden voor de toekomstige Micra van Nissan.
Skoda
Skoda vernieuwt een groot deel van haar gamma, waaronder de Kodiaq SUV en de grote sedan Superb, die ook beschikbaar zal zijn als Combi (break). Er wordt ook een plug-in hybride versie van de Combi verwacht, met een elektrische actieradius van 100 km.
Toyota
Bij Toyota zien we een verandering van stijl nu het merk wat meer afstand neemt van hybride modellen om een kleine 100% elektrische SUV te lanceren. We kennen al enkele kenmerken, aangezien deze vorig jaar werd voorafgegaan door het Urban SUV Concept. Er zullen twee batterijformaten worden aangeboden, evenals een 4- en 2-wielaandrijving. Deze SUV is ontwikkeld in samenwerking met Suzuki.
Volkswagen
Volkswagen zal dit jaar waarschijnlijk de allerlaatste Passat op de markt brengen. Om verkoopredenen zal deze alleen beschikbaar zijn als break Variant. Het oplaadbare hybride model zou een autonomie van 100 km moeten hebben, net als de Skoda Superb. De opvolger van de Passat is al bekend: de ID.7, die een langeafstandsrijervaring belooft met een actieradius van 700 km. Hoewel dit minder is dan de Passat, blijft het indrukwekkend. Er zal ook een break-versie worden aangeboden, genaamd ID.7 Tourer. Dit jaar staat ook de update van de Tiguan op de planning.
Volvo
Bij Volvo ligt de focus op de eerste leveringen van de kleine volledig elektrische EX30 SUV. Dit wordt het meest betaalbare model van het merk, met prijzen die beginnen rond de 38.990 euro. Ondanks de betaalbaarheid, zal de auto erg snel rijden: 3,6 seconden om van 0 naar 100 km/u te gaan. De EX30 deelt zijn platform met andere modellen van de Geely-groep, waaronder de Smart #1 en de Zeekr Z. Na enige vertraging wordt ook de komst van de grote EX90 SUV verwacht, de tweelingbroer van de Polestar 3.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be