Over de hele wereld wordt onderzoek gedaan naar batterijen voor elektrische auto’s. Alle wetenschappers zijn op zoek naar de mirakeloplossing: een compacte batterij met een zeer hoge energiedichtheid, die snel kan opgeladen worden en na verloop van tijd zo weinig mogelijk degradeert. Is dat mogelijk? Voorlopig niet, maar sommige onderzoeken resulteren wel in oplossingen die soms een grote vooruitgang betekenen voor de batterijtechnologie en hopelijk snel op grote schaal toegepast kunnen worden.
Op dit vlak hebben Argentijnse onderzoekers een lithium-zwavelbatterij ontwikkeld, een veelbelovende chemische samenstelling, omdat een batterij van 200 kg een rijbereik van 400 km zou halen, vergeleken met 160 tot 200 km op dit moment voor lithium-ionpakketten.
Alternatieven voor dure materialen
Het is geen geheim dat batterijen de duurste onderdelen van elektrische auto’s zijn. En ondanks de technologische vooruitgang en beloften zal dit waarschijnlijk niet veranderen als fabrikanten lithium, nikkel, mangaan of kobalt blijven gebruiken, waarvan de vraag (en dus de kostprijs) sterk toeneemt. Vandaar de interesse en de noodzaak om alternatieve materialen te gebruiken, zoals natrium, silicium en zwavel. En soms zelfs onverwachte elementen.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: © UNCiencia
Zo heeft een groep Argentijnse universitaire onderzoekers voor de samenstelling van hun zwavelbatterij een materiaal gebruikt dat op zijn zachtst gezegd verrassend is. Ze gebruikten biochar gemaakt van koeienhaar om de zwavel aan de kathode te laten hechten. Biochar is een soort houtskool die wordt verkregen door runderhaar te reinigen en te pyrolyseren. De pyrolyse werd in twee fasen uitgevoerd, eerst bij 500°C en daarna bij 900°C voordat de zwavel aan het mengsel werd toegevoegd. De kathode is daarom een combinatie van zwavel en biochar, terwijl de anode 100 procent lithium is.
Betere prestaties
In het laboratorium bleken de prestaties van de batterij verbazingwekkend en veelbelovend, met een hogere energiedichtheid en vooral geen degradatie, zelfs na honderd ontlaad- en oplaadcycli. Dit is niet de eerste keer dat organische stoffen worden gebruikt om batterijen te ontwerpen. In 2022 gebruikten de Amerikanen chitine, een stof die voorkomt in de schalen van schaaldieren. De wetenschap is ongelooflijk.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be