De elektrische auto vindt geleidelijk zijn weg naar ons dagelijks leven en onze gewoontes. Er zijn nog enkele psychologische barrières, maar die zullen afnemen naarmate de consument beseft dat het perfect mogelijk is om zich dagelijks te verplaatsen met een auto op batterijen. Het enige grote obstakel dat overblijft, is de prijs van deze auto’s, die nog altijd veel hoger is dan die van een auto met verbrandingsmotor. De prijs is het pijnpunt in deze strijd, zeker gezien de hoge inflatie die nu al enkele maanden woekert in onze contreien.
Met dit probleem in het achterhoofd, doen automerken en ontwerpbureaus van batterijfabrikanten er alles aan om de kosten te drukken: meer robotisering van de productielijnen, kleinere batterijen enzovoort. Deze aanpak wordt ook gevolgd door overheden, die de aankoop stimuleren. Vlaanderen heeft net de sprong gewaagd met een aankooppremie van 5.000 euro in 2024 voor nieuwe elektrische auto’s die minder dan 40.000 euro kosten. Deze premie zal dalen over de jaren, maar positief is dat ook kopers van tweedehandsauto’s een (lagere) premie krijgen.
Lithiumprobleem
Allemaal goed en wel, maar we beginnen ons af te vragen of al deze inspanningen zullen volstaan om de prijs van batterijen (en dus van elektrische auto’s) te verlagen. De prijs van lithium, het mineraal dat essentieel is in de productie van batterijpakketten, blijft stijgen. Dat komt niet alleen door de toenemende vraag, maar ook door de ontginningskosten, die ook blijven oplopen.
Advertentie – lees hieronder verder
In sommige lithiummijnen zijn de kosten zelfs verdubbeld. Deze trend zal zich voortzetten, aangezien de kosten van nieuwe mijnbouwprojecten ook stijgen. In Australië had Liontown Resources de kosten van zijn nieuwe faciliteiten geraamd op 300 miljoen dollar. Na een herberekening blijkt dat het project uiteindelijk… 600 miljoen dollar kost. Idem dito voor mijnbouwbedrijf Rio Tinto in Argentinië, dat onlangs aankondigde dat de fabriek om lithium te verwerken 355 miljoen dollar zou kosten, in plaats van de oorspronkelijk geschatte 140 miljoen.
Inflatie op elk vlak
In een analyse stelt The Wall Street Journal dat de hogere kosten soms te wijten zijn aan de ambities van de bedrijven zelf (een klein project wordt plots veel groter). Maar het is vooral de algemene inflatie die speelt (materialen, duurdere arbeid of tekorten aan arbeidskrachten enzovoort). De mijnbouwsector ondergaat dezelfde economische regels als andere sectoren. Als de investeringen toenemen, zet dat automatisch de prijzen onder druk. En het is altijd de eindconsument die de prijs betaalt.
De feiten liegen er niet om: de prijs van een ton steenkool is met 45 procent gestegen, de prijs van ijzererts met 10 procent. En dan hebben we het nog niet eens over de energieprijzen gehad… Het probleem is dat de situatie niet alleen lithium treft. Koper staat ook onder druk en is ook een bepalende factor voor elektrische auto’s. Maar dat is niet alles. Er is een hele reeks mineralen nodig om de sector van de groene transitie te ondersteunen (windturbines, ecologische materialen enzovoort), waardoor de vraag alleen maar toeneemt, zoals een vertegenwoordiger van AMP Capital aan Business AM vertelt. Na enkele jaren van te weinig investeringen wordt het knelpunt alleen maar groter.
Deze situatie zal de markt waarschijnlijk niet tot rust brengen of kunnen beantwoorden aan de steeds dringendere vraag naar decarbonisatie. Onder deze omstandigheden valt te verwachten dat de prijzen van elektrische auto’s niet zullen dalen. Tenzij nieuwe technologieën, zoals natriumbatterijen, snel op de markt komen. Maar ook dan zal mijnbouw nodig blijven, wat het idee van een betaalbare elektrische auto nog altijd bedreigt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be