In het concept van de elektrische auto staat de batterij ongetwijfeld centraal. Omdat die niet alleen de autonomie van de auto bepaalt, maar ook de laadsnelheid (of tijd) en de prijs, aangezien het accupakket goed is voor 40% van de prijs van een elektrische wagen.
Tot nu toe hebben onderzoekers en fabrikanten echter niets beters gevonden dan de lithium-iontechnologie. Toegegeven, er zijn nog verschillende andere kathodeconcepten (NCA, NMC, LFP, enz.), maar dit erts is nog steeds het belangrijkste element in de constructie van de batterijcellen.
Het zal echter niemand zijn ontgaan dat de beschikbaarheid van deze grondstof problematisch is, omdat de vraag ver boven de productiecapaciteiten uitstijgt, en dat zal wellicht zo blijven. Lithium is op zich niet extreem schaars, maar het zal jaren duren om nieuwe mijnen en verwerkingsfabrieken te openen. Een situatie die uiteraard de prijzen opdrijft en tot tekorten kan leiden, zoals wordt gevreesd door Carlos Tavares, CEO van Stellantis.
Kans voor natrium?
Enige tijd geleden kondigden sommige batterijfabrikanten – waaronder het Chinese CATL dat geen nieuwkomer is – aan dat ze naast lithium ook aan een technologie op basis van natrium werkten. Natrium is overvloediger aanwezig en heeft voordelen op vlak van veiligheid ten opzichte van lithium (opwarming), maar de energiedichtheid is ook aanzienlijk lager dan lithium. Voor de consument leek het gebruik van natrium dan ook ondenkbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: Sehol
Toch lijkt er intussen vooruitgang te zijn geboekt op het gebied van natriumbatterijen. En het komt niet van CATL, maar wel zijn concurrent JAC die zojuist een testversie van zijn Sehol E10X elektrische auto met natrium-ioncellen heeft onthuld. Deze cellen worden geleverd door HiNa Battery Technologies, een ander jong Chinees bedrijf, dat nu de autowereld wil overtuigen van het potentieel van de natriumiontechnologie.
BloombergNEF en andere bedrijven die thuis zijn in onderzoek voorspellen dat elektrische auto’s kunnen worden aangedreven door natriumbatterijen, omdat deze dezelfde productieprocessen kunnen gebruiken als de lithium-ionindustrie. Als het onderzoek doorgaat, kan de industrie materialen besparen, maar ook de energiedichtheid verbeteren, waardoor natrium-ioncellen de helft minder kunnen kosten dan lithium-ijzerfosfaatcellen. Als we goed rekenen, zou de batterij “slechts” 20% van de prijs van de elektrische auto kunnen uitmaken, wat een groot verschil zou betekenen voor de consument.
Energiedichtheid moet beter
Momenteel hebben natriumtestcellen een energiedichtheid van 120 Wh/kg, een waarde die 25% lager ligt dan de huidige LFP-batterijen. Er is dus nog werk aan de winkel. Maar er zijn nog andere voordelen. Natrium wordt over de hele wereld aangetroffen, waardoor regio’s meer zelfvoorzienend kunnen zijn op vlak van grondstoffen, terwijl deze technologie ook beter bestand is tegen koude en niet-ontvlambaar is, wat de gekende veiligheidsproblemen meteen zou oplossen.
Deze technologie mag daarom zeker niet worden verwaarloosd, omdat ze de vraag naar lithium geheel of gedeeltelijk kan opvangen, wat natuurlijk ook een effect zou hebben op de marktprijzen. De vooruitgang van de natriumtechnologie verklaart waarschijnlijk waarom niet alleen HiNa of CATL er tegenwoordig in geïnteresseerd zijn. Volgens Automotive News Europe ontwikkelen ook andere bedrijven dit type cel in het grootste geheim, zoals het Britse Faradion, het Zweedse Altris, het Franse Tiamat of het Amerikaanse Natron. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be