De transitie naar de elektrische auto is in heel Europa aan de gang. Want die transitie werd opgelegd door de Europese Commissie die heeft bepaald dat er vanaf 2035 geen nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden op ons continent.
Sommige landen anticiperen al op die veranderingen door hun wetgeving aan te passen. Dit is het geval in Noorwegen, dat als voorbeeld dient voor heel Europa, maar ook een beetje in België waar vanaf 2026 enkel nog 100% elektrische bedrijfswagens aftrekbaar zullen zijn. Gezien het belang van de bedrijfswagens op onze markt (meer dan 60% van de verkoop), zal deze maatregel ook helpen om de transitie te versnellen.
Goed, maar veel waarnemers (of gebruikers) geloven dat ons land nog niet klaar is voor deze transitie. Want de voertuigen blijven te duur en daardoor ontoegankelijk, terwijl de laadinfrastructuur helemaal niet volgt. Wat door sommigen als een realiteit wordt beschouwd, wordt echter niet gedeeld door de autoverhuurspecialist Leaseplan die elk jaar de LeasePlan EV Readiness Index publiceert. Dat is een rangschikking van de mate van paraatheid van de Europese landen voor elektrische mobiliteit. En blijkbaar zou België niet de ramp zijn die we allemaal denken.
3 criteria
Om deze rangschikking op te stellen, heeft Leaseplan zich gebaseerd op drie criteria: de maturiteit van de markt voor elektrische voertuigen (percentage EV-registraties en EV-marktaandeel), de maturiteit van de infrastructuur voor elektrische auto’s (aantal gratis toegankelijke laadpunten en het aandeel snellaadstations) en de TCO (total cost of ownership) van een elektrisch voertuig (aankoopprijs van het voertuig, fiscale prikkels, energieprijzen en een vergelijking van EV-huurprijzen).
Advertentie – lees hieronder verder
In 2022 staat Noorwegen met zijn jarenlange ervaring bovenaan de ranglijst. Dit Scandinavische land wordt gevolgd door Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Zweden. En verrassend: de 6e plaats wordt bezet door België, voor Zweden, maar ook voor Duitsland (8e) en Frankrijk (11e). In een jaar tijd is België dus 2 plaatsen gestegen…
Bij nader inzien merken we toch dat België het op bepaalde vlakken nog veel beter kan doen. Dit is het geval voor het laden waarbij de infrastructuur ontoereikend wordt geacht (6/13) met slechts 115 laadpunten per 1000 inwoners. Idem voor het aandeel snelladers dat 6,6% bedraagt, wat simpelweg een van de slechtste scores in Europa is. Sterker nog, België scoort enkel goed omdat de bedrijfswagens de verkoop verhogen en de fiscaliteit (maar enkel voor bedrijfswagens) gunstig is voor de elektrische wagen. Maar natuurlijk stort deze realiteit in als we kijken naar het specifieke publiek dat geen fiscale prikkels krijgt.
De Studie van Leaseplan blijft dus versnipperd en focust op een realiteit die enkel betrekking heeft op het bedrijfswagensysteem. In werkelijkheid ziet het er net even anders uit, zeker voor het grote publiek dat tot nu toe absoluut niet werd geholpen bij deze overgang naar de elektrische auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be