Elektrisch

De gekristalliseerde elektrolyt als oplossing voor goedkopere vaste batterijen?

Tegen 2027 worden vaste elektrolytische batterijen verwacht, maar deze zijn duur te produceren en a priori voorbehouden aan een bepaalde elite. Maar er zijn nieuwe ontwikkelingen, onder andere het principe van de gekristalliseerde elektrolyt dat de productiekosten zou kunnen verlagen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 15 jan. 2024 | Leestijd: 4 min

De elektrische auto staat nog in haar kinderschoenen. Er worden talrijke onderzoeken gedaan, vooral naar batterijen. Die moeten absoluut evolueren naar een goedkopere versie, een betere energiedichtheid bieden en sneller opladen. In deze context lijkt er vooruitgang te zijn met vaste elektrolytbatterijen, die ongeveer twee keer zoveel energie zouden kunnen leveren. Hierdoor zou de autonomie verdubbeld, of het gewicht en volume van het voertuig gehalveerd kunnen worden, afhankelijk van de gewenste prestaties.

Het probleem is dat de batterijen ook veel goedkoper zullen moeten zijn dan nu, als het de bedoeling is dat elektrische auto’s alle lagen van de bevolking bereiken. In het geval van vaste batterijen is het echter eerder het tegenovergestelde waar: hun complexere technologie verhoogt de kosten, wat betekent dat ze vooral moeten worden voorbehouden voor luxe voertuigen.

Advertentie – lees hieronder verder

MIT en de Universiteit van München

Verschillende auto- of batterijfabrikanten werken aan vaste elektrolyten. Toyota en CATL, bijvoorbeeld, beloven de komst ervan tegen 2027. Het verschil tussen vaste batterijen zit hem echt in de elektrolyt, die vast is in plaats van vloeibaar. De rest van de technologie en chemie blijven vergelijkbaar met die van de huidige lithium-ionbatterijen.

il-processo-di-cristallizzazione-dellelettrolita

Maar ook hier is er al vooruitgang dankzij het gezamenlijke werk van het MIT en ingenieurs van de Technische Universiteit van München. Hun ontwikkelingen? Die is divers en berust zowel op het gebruik van lithiummetaalanoden (in plaats van de gebruikelijke grafietanoden) als op de vaste elektrolyt zelf, die niet langer keramisch is, maar afgeleid van een vloeistof die gekristalliseerd lithiumoxide bevat.

Veiliger

Volgens het tijdschrift Angewandte Chemie, dat de resultaten van de onderzoekers publiceerde, zou deze nieuwe aanpak veel voordelen hebben: de batterijen zouden nog steeds zeer goed presteren, maar goedkoper te produceren zijn (er wordt wel niet gezegd met hoeveel). Ze zouden ook stabieler zijn, waardoor ze veiliger zouden zijn en ook langer kunnen meegaan. Dit komt omdat deze vaste elektrolyt niet onderhevig zou zijn aan de vorming van dendrieten, de naaldvormige structuren die bij elke laad- en ontlaadcyclus “groeien” en kortsluiting in de batterij kunnen veroorzaken.

Het valt nog te zien of dit onderzoek in werkelijkheid kan worden omgezet, maar het lijkt veelbelovend. De National Science Foundation in de Verenigde Staten heeft zich al over het dossier gebogen en besloten de ontwikkeling van deze nieuwe productiemethoden te financieren via het National Nanotechnology Coordinated Infrastructure Network. Het is dus te hopen dat dit de toegankelijkheid van hoogpresterende elektrische auto’s vooruit helpt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon