Het hoofd van Stellantis heeft nooit zijn onbegrip verborgen voor het Europese indoctrinatie ten aanzien van de elektrische auto. Voor hem is deze gedwongen transformatie onaanvaardbaar, terwijl het ook zeer gevaarlijk is voor de levensvatbaarheid van de Europese fabrikanten, maar ook voor enkele honderdduizenden werknemers in de sector wiens job nu bedreigd worden.
Tavares windt er geen doekjes om en deze verplichte elektrische overgang van 2035 is in werkelijkheid slechts een politiek spel dat geen enkel ecologisch doel dient. Geïnterviewd door RTL, zei de Stellantis sterkhouder dat het debat zeker boeiend was, maar vooral dat “er effectievere oplossingen [dan de elektrische auto] waren om de planeet te beschermen.” Hij voegde eraan toe dat “er oplossingen waren die vanuit milieuoogpunt veel efficiënter en minder kostbaar voor de samenleving waren, minder kostbaar voor de consument, minder kostbaar voor de financiën van de staat en dat deze oplossingen, om kwalificaties die ik als dogmatisme kwalificeer, niet met de nodige objectiviteit werden behandeld.” De boodschap is duidelijk voor de consument, die langs de hele lijn voor de gek gehouden zou zijn.
Dieselgate, het uitgangspunt
Carlos Tavares geeft zijn analyse en meent dat Europese politici vooral (over)gereageerd hebben op de Dieselgate-affaire (2015), waarbij de Volkswagen-groep sjoemelde met de vervuilende uitstoot van hun voertuigen. Tavares meent dat het pad vanuit deze gebeurtenis is uitgezet en dat politici zich geen vragen hebben gesteld en vooral niet hebben begrepen dat er een absolute voorwaarde was voor de overgang naar de elektrische auto: dat de energie die geproduceerd wordt om de accu’s op te laden schoon is.
Volgens Stellantis had men een sequentieel proces moeten volgen om intelligent en efficiënt te handelen. Eerst zou het ongeveer 20 jaar hebben geduurd om van de opwekking van fossiele brandstoffen over te schakelen op schone elektriciteit. “Dan zou het 10 jaar aan investeringen hebben gekost om een oplaadinfrastructuur aan te leggen, en pas daarna zou het nodig zijn geweest om autofabrikanten te “dwingen om elektrisch te gaan rijden, en dat zou nog eens vijf jaar hebben gekost.
Advertentie – lees hieronder verder
De fout die niet gemaakt mag worden…
Carlos Tavares meent dat men, zoals al te vaak het geval is, een probleem wilde oplossen door te kiezen voor de gemakkelijkste oplossing: fabrikanten dwingen om zo snel mogelijk elektrisch te gaan rijden en consumenten verbieden om auto’s met een verbrandingsmotor te kopen. “Dit zou een maatschappelijk debat hebben verdiend, maar in onze Europese samenlevingen is het voeren van een rustig en pragmatisch debat over dit soort onderwerpen helaas erg moeilijk gebleken.
Carlos Tavares zegt dat de Europese burgers zich over deze kwestie hebben uitgesproken, maar dat hun signalen niet zijn gehoord. Hij rekent zichzelf tot dit protest, maar zegt dat hij als bedrijfsleider geen andere keuze heeft dan zich aan de regelgeving te houden.
Andere ecologische motoren
Carlos Tavares geeft niettemin aan dat de ecologische bezorgdheid van de consument niet noodzakelijk leidt tot de aankoop van een elektrisch voertuig. Want “andere motoren zijn in feite duurzamer, afhankelijk van het geval”. Daarom nodigt hij de consument uit om de hele levenscyclus van voertuigen te bekijken en rekening te houden met “de productie van energie, de winning van grondstoffen en de recycling”. Alles hangt af van het gebruik: “of je nu een meer stedelijk gebruik hebt of niet. Je hebt meerdere oplossingen tussen de hybride, de oplaadbare hybride, de elektrische… Diesel presteert nog steeds heel goed op het vlak van CO2-uitstoot, maar minder op het vlak van andere emissies. Allereerst moeten onze medeburgers informatie krijgen van wetenschappelijke instituten,” adviseert de CEO van Stellantis.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be