Wat ons betreft is het niet nieuw: het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s is ontoereikend en de autoriteiten hebben moeite om hun achterstand op dit gebied in te halen, vooral in de context van de overgang naar elektrische auto’s, waarvan de verkoop snel toeneemt.
De situatie zet sommige mensen aan tot een bepaalde vorm van creativiteit, zoals mensen met thuislaadpunten die deze tegen betaling beschikbaar stellen aan andere automobilisten. In Frankrijk bijvoorbeeld biedt Renault al een toepassing aan voor het delen van zijn oplaadpunten (pluginn), waarmee gebruikers privé-oplaadpunten kunnen vinden en reserveren.
Ook in België
Volgens Sud Presse wordt deze praktijk ook in België steeds meer toegepast. En het zijn de installateurs die het aan hun klanten aanbieden, zodat ze hun investering sneller of zelfs helemaal kunnen terugverdienen. In Sint-Lambrechts-Woluwe heeft een gemeenteraadslid zelfs voorgesteld om een soort Airbnb voor laadstations op te richten. Een verstandige oplossing die het gebruik van openbare ruimtes zo overbodig maakt.
De vraag is echter of deze praktijk legaal is? En ja, dat is het! Tenminste, dat is het antwoord van CWAPE, de Waalse Energiecommissie, die bevestigt dat opladen ten voordele van derden mogelijk is en dat geen enkele wet de wederverkoop van elektriciteit verbiedt. Dit is een feit dat de Federale Overheidsdienst Economie niet lijkt te weerleggen, ook al lijkt er een soort juridisch vraagstuk te bestaan omdat niemand een definitieve uitspraak lijkt te durven doen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een interessant juridisch vraagstuk
EV Belgium, de federatie voor zero-emissie mobiliteit, bevestigt ook aan onze collega’s van Sud Presse het ontbreken van een wettelijk kader voor de praktijk. Maar voor EV België blijft de praktijk eerder marginaal. En toch is de werking technisch eenvoudig: alles wat je nodig hebt is een intelligente laadpaal die werkt met een kaart of badge, die het mogelijk maakt om te differentiëren tussen gebruikers.
Toch moet worden benadrukt dat het ontbreken van wetgeving de “leveranciers” van deze laadpalen of de begunstigden niet beschermt. Wat zijn de regels bij schade of storingen? Dat kan niemand zeggen. Wat de prijs betreft, die bepaalt de eigenaar van de paal. Dat betekent dat als hij zich op een afgelegen locatie bevindt, er niets is dat hem ervan weerhoudt onbetaalbare prijzen te vragen zonder dat iemand bezwaar kan maken. Bovendien zijn particulieren, ondanks het feit dat ze elektriciteit verkopen, niet BTW-plichtig en hoeven ze niet te voldoen aan de technische normen die gelden voor professionals. Bovendien kunnen particulieren die een aangesloten laadpaal bezitten die gevoed wordt door groene energie 30% van de factuur aftrekken van hun belastingen. Een geweldige manier om de eindjes aan elkaar te knopen.
Maar wie kan het de particulieren kwalijk nemen die dit potentieel benutten? België heeft ook een tekort aan oplaadpunten, en om aan de vraag te voldoen zouden er elke dag 100 geïnstalleerd moeten worden om de (noodzakelijke) mijlpaal van 200.000 tegen 2030 te bereiken. En er zijn momenteel 36.000 oplaadpunten in België, waarvan slechts 5.000 in Wallonië. Meer dan ooit, zowel voor de gebruikers van elektrische auto’s als voor de overheid, zouden particulieren een geweldige oplossing kunnen bieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be