Elektrische auto’s doen stilaan hun intrede op de Belgische wegen. Toegegeven, EV’s zijn nog niet in de meerderheid, verre van dat, maar elk jaar knabbelen ze wel aan het marktaandeel van modellen met verbrandingsmotoren en het is duidelijk dat ze binnen enkele jaren het grootste deel van het wagenpark zullen uitmaken.
Consumenten zijn echter nog steeds wat terughoudend tegenover elektrische auto’s, vooral particulieren die geen financiële steun krijgen. Tot de belemmeringen voor de aankoop behoren de verkoopprijs en de actieradius, maar ook de betrouwbaarheid op lange termijn, vooral van de batterij, die bijzonder duur is om te vervangen.
Onderzoek naar levensduur
Om een duidelijker beeld te krijgen van de markt voor (elektrische) tweedehandsauto’s, hielden onderzoekers van de Thomas More Hogeschool de gezondheidstoestand van het elektrische wagenpark in de gaten, en meer specifiek de staat van de accu’s, die systematisch werd gecontroleerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens het instituut is dit onderzoek belangrijk, omdat het vervangen van een accu soms meer kost dan de hele auto op zich. Het is daarom belangrijk om consumenten zo goed mogelijk te informeren.
De onderzoekers vergeleken daarom een groot aantal batterijen en maten hun staat van degradatie met steeds dezelfde methode. Ze ontdekten dat er veel verschillen waren tussen batterijen en dat sommige tot 8% van hun capaciteit per jaar konden verliezen, wat natuurlijk enorm en niet bepaald geruststellend is. Daarom pleiten de onderzoekers voor de introductie van een transparant systeem dat effectieve informatie geeft over de gezondheidstoestand (SOH) van een batterij.
“De waarde van een elektrisch voertuig wordt grotendeels bepaald door de staat van de batterij. Deze toestand moet daarom betrouwbaar worden beoordeeld”, aldus het instituut in haar mededeling.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be