Fleet EV Experience Days 2024 – Is de koolstofvoetafdruk van elektrische auto’s echt beter?

Elektrische voertuigen worden vaak geprezen als de oplossing om broeikasgassen te verminderen. Dit is echter maar deels waar, omdat verschillende factoren van invloed zijn op hoe koolstofefficiënt batterijauto’s daadwerkelijk zijn.

Gepubliceerd op 12 oktober 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Fleet EV Experience Days 2024 – Is de koolstofvoetafdruk van elektrische auto’s echt beter?

Elektrische auto’s worden vaak gepresenteerd als dé oplossing voor de koolstofuitstoot in het persoonlijk transport. Dat klopt, maar moet wel in perspectief worden geplaatst. Elk geproduceerd product stoot immers CO2 uit, dus volledig koolstofneutraal zullen elektrische auto’s nooit zijn. Toch bieden ze aanzienlijke voordelen.

De vergelijking is dus ingewikkelder dan ze lijkt. Om de werkelijke impact van een elektrische auto te beoordelen, moet je naar de volledige levenscyclus kijken – van productie tot einde gebruik – en naar de bron van de elektriciteit die de batterij oplaadt.

Batterijen: een ecologische last 

De productie van elektrische voertuigen brengt onvermijdelijk een CO2-tol met zich mee, vooral bij de fabricage van batterijen. Volgens het Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Énergie (ADEME), een Franse publieke, maar onafhankelijke instantie, is de batterijproductie verantwoordelijk voor ongeveer 35% van de totale uitstoot van een elektrisch voertuig gedurende zijn levenscyclus. Het merendeel van de uitstoot vindt dus plaats tijdens dit productieproces. De ecologische kost wordt geschat op 40 g/km CO2 voor een auto met verbrandingsmotor en 83,6 g/km voor een elektrische auto – ruim het dubbele.

mercedes

Advertentie – lees hieronder verder

De elektrische auto begint zijn leven op de weg met een ecologische achterstand… Maar hij kan deze snel inhalen, afhankelijk van de bron van de elektriciteit die de accu voedt. Logisch.

Koolstofarme elektriciteit maakt het verschil

Volgens de International Council for Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijke NGO, werd onderzocht hoe elektrische auto’s presteren op de vier grootste markten: Europa, de VS, China en India, goed voor 70% van de wereldwijde EV-verkoop. De resultaten zijn opvallend: in Europa besparen elektrische auto’s over hun volledige levensduur tussen de 66% en 69% aan CO2-uitstoot vergeleken met verbrandingsmotoren. In de VS ligt dit op 60-68%. In China en India, waar veel elektriciteit nog uit steenkool komt, zijn de voordelen kleiner: slechts 19% in China en 45% in India. Toch blijft de impact reëel.

17703

De ecologische achterstand van een elektrische auto moet dus worden weggewerkt, en dat gaat sneller in regio’s met koolstofarme elektriciteit. In Europa, waar elektriciteit steeds meer gedecarboniseerd is (hoewel dit per land verschilt), kan die schuld binnen twee jaar worden ingelost. In landen waar steenkool nog een belangrijke energiebron is, kan dit tot zes jaar duren, of 70.000 kilometer afhankelijk van het gebruik, aldus een studie van Transport & Environment in samenwerking met The Guardian. België presteert relatief goed dankzij de inzet op hernieuwbare energie en kernenergie, met een gemiddelde voetafdruk van 150 gram CO2-equivalent per kWh (eq/kWh). Daarmee doen we het beter dan Duitsland (270 g eq/kWh) en Polen (450 g eq/kWh), maar minder goed dan Frankrijk (100 g eq/kWh), Spanje, Portugal en Scandinavië (80-100 g eq/kWh). Kortom, in België is de aanschaf van een elektrische auto om milieuredenen zeker zinvol.

Natuurlijk hangt de ecologische achterstand ook af van het gekozen voertuigtype: een grote SUV van 2,5 ton stoot aanzienlijk meer uit dan een compacte elektrische stadsauto. De verschillen in “aflossing” kunnen hierdoor flink oplopen, soms tot tienduizenden kilometers.

battery-plant-copie

Beter of niet?

Elektrische auto’s stoten weliswaar minder koolstof uit dan voertuigen met verbrandingsmotoren, een evidentie die zeker in België telt, maar de mate van besparing varieert sterk. Bovendien moeten we koolstofuitstoot (die niet per se vervuiling betekent) onderscheiden van toxische stoffen. Ook elektrische auto’s dragen namelijk bij aan vervuiling, zij het niet via de uitlaat. Banden slijten en veroorzaken fijne deeltjes, en ook remmen genereren vervuiling. Geen enkel voertuig is dus volledig vrij van impact. De beste aanpak is waarschijnlijk om de overstap naar elektrisch rijden te omarmen, maar tijdens de aankoop aandacht te hebben voor de productiemethoden van de automerken.

Wil je deelnemen aan de Fleet EV Experience Days 2024 en zelf auto’s testen? Koop dan nu je tickets!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.