Een elektrische auto opladen in de stad is een uitdaging als je geen eigen garage of oprit hebt. En je mag geen kabel over de stoep leggen. Deze praktijk (ook bekend als ‘wildladen’) is uiteraard verboden om voor de hand liggende veiligheidsredenen en wordt bestraft met fikse boetes.
Natuurlijk blijven sommige mensen ‘wildladen’. Op federaal niveau is er ook nog altijd geen duidelijke wetgeving. Dit wordt beslist op gemeentelijk niveau en volgens informatie van HLN is het in de meeste gemeentes nog altijd verboden.
Volgens de wegcode is het “verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen”. Laadkabels worden als voorwerpen beschouwd.
Welke oplossingen?
Gebruikers van elektrische auto’s staan dus voor een ernstig dilemma, want een auto alleen opladen aan publieke laadstations is erg duur is, wat een van de voordelen van de elektrische auto tenietdoet: de (theoretisch) lagere gebruikskosten.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch zijn er verschillende oplossingen, allemaal volkomen legaal en dus toepasbaar. EV Belgium (de federatie van de elektrische mobiliteitssector) vertelt aan HLN dat het toegestaan is om een mat of een kabelgoot op de stoep te leggen zodat voetgangers niet over de kabel struikelen.
Eenvoudig en legaal? Ja, maar alleen als de lokale autoriteiten het toelaten, want elke gemeente heeft zijn eigen politiereglement.
In het algemeen is het niet toegestaan openbare infrastructuur te wijzigen zonder goedkeuring. Dit is zeker het geval wanneer je het trottoir aanpast om er kabelgoottegels te leggen (van Stradus bijvoorbeeld).
Je moet dus toestemming vragen en het antwoord hangt af van waar je woont, met een interpretatiemarge. Dat is ook begrijpelijk, want een kabelgoot kan leiden tot valpartijen, bijvoorbeeld bij mensen met een beperkte mobiliteit.
Wegklapbare laadpaal
Een andere, ingenieuze oplossing waar we eerder al over schreven, is die van de laadpaal met wegklapbare arm Lupys. Bij dit systeem loopt de kabel door een kantelbare arm waar voorbijgangers onder kunnen kopen zodat ze niet gehinderd worden.
Dit is echter een dure oplossing die volgens HLN minstens 1.299 euro kost, zonder het laadpunt zelf. Ook hiervoor moet je toestemming vragen aan de stad of gemeente, want bepaalde reglementen verbieden overhangende kabels.
Sterk verschillende regels
Het probleem is dat de regels sterk uiteenlopen. De stad Brugge staat bijvoorbeeld toe dat eigenaars van elektrische auto’s die geen eigen laadpunt hebben, tijdelijk de openbare weg gebruiken. Maar dit is een uitzondering.
Het gebrek aan duidelijke wetgeving zorgt er momenteel voor dat veel gemeenten het ‘wildladen’ door de vingers zien. Maar dit zal niet blijven duren. Door de groei van het aantal elektrische auto’s zullen deze situaties en de bijbehorende problemen toenemen.
Je moet dus voorzichtig zijn en uitzoeken wat wel en niet toegelaten is in jouw gemeente. Als een voorbijganger gewond raakt en het is bewezen dat de val het gevolg is van de laadkabel, dan wordt de eigenaar aansprakelijk gesteld. De kans is klein, maar voorkomen is altijd beter dan genezen…
© Fotos : Cabelmat.nl, Lupys & Stradus
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be