Elektrisch

Lupys is uitschuifbare laadpaal voor rijwoningen

Wie in een rijhuis woont zit vaak met het probleem dat er voor het opladen van een elektrische wagen een kabel over de stoep gelegd moet worden. Het LUPYS-systeem brengt daarvoor nu de oplossing met een gevellaadpaal met een uitschuifbare arm die boven de hoofden van de voetgangers reikt, zodat er niemand hinder van ondervindt.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 26 aug. 2021 | Leestijd: 4 min

LUPYS staat voor ‘Line UP Your Street’ en is een uitschuifbare laadpaal voor elektrische wagens, die er in gesloten toestand uitziet als een regenwaterpijp aan de gevel van de woning. Dit is een innovatief project van het Limburgse bedrijf S-Droom van architect en stedenbouwkundige Danny Vaes.

Moeilijk laden in de stad

Hij werd geconfronteerd met de typische problemen die als rijhuisbewoner met een elektrische auto ondervindt in een stad als Hasselt. Eerst en vooral moet je die wagen natuurlijk ergens kunnen opladen. In zijn geval was dat een publiek oplaadpunt op zo’n 500 meter van zijn deur. Geen onoverkomelijke afstand, maar zeker minder aangenaam bij slecht weer. En bovendien kan er altijd reeds een andere EV-rijder aan de stekker hangen.

Advertentie – lees hieronder verder

Dus begon de architect op een praktische en comfortabele oplossing te broeden. Het werd een mooi geïntegreerde gevellaadpaal die op het eerste gezicht inderdaad een doodgewone regenwaterpijp tegen de muur lijkt te zijn. Als je wil opladen klapt de arm uit en zweeft die een drietal meter boven het voetpad als een lantaarnpaal. Op deze manier wordt niemand gehinderd, zoals dat wel het geval kan zijn als er een laadkabel over het voetpad gelegd wordt, of met een vaste laadpaal die vrij veel ruimte inneemt op een smal voetpad dat je vaak terugvindt in de stad.

Ook voor de elektrische fiets

Point de charge Lupys maison mitoyenne

Danny Vaes gaf zijn LUPYS laadpaal meteen ook extra functies. Hij biedt eveneens de mogelijkheid om elektrische fietsen, steps en scooters op te laden. Hij kan als verlichtingspaal met ledverlichting of parkeermeter dienen. Of hij kan aan een batterij gekoppeld worden om overtollige energie van zonnepanelen te gebruiken.

“Met de LUPYS willen we de publieke ruimte optimaal gebruiken om te laden”, verduidelijkt Danny Vaes zijn concept. “Elke rijhuisbewoner kan onze gevellaadpaal plaatsen, want in principe is er geen stedenbouwkundige vergunning nodig, enkel een goedkeuring van de stad om de openbare ruimte te gebruiken. Maar dat zal geen probleem zijn omdat de stad een grote voorstander is van dit product. De komende weken gaan we trouwens in gesprek met de lokale overheid voor de goedkeuringen, waarbij ook de koppeling aan een slim parkeerbeleid aan bod zal komen.”

30.000 extra laadpunten in 2025

Point de charge Lupys maison mitoyenne

Het LUPYS laadpaalsysteem kadert binnen de diverse initiatieven die in Vlaanderen genomen worden om de omschakeling naar meer milieuvriendelijke voertuigen te bevorderen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters trekt via het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ 30 miljoen euro uit voor 30.000 extra laadequivalenten voor de publieke laadinfrastructuur tegen 2025. Ook minister Somers wil het installeren van extra laadpalen stimuleren, via een samenwerking met de lokale besturen.

Foto’s: LUPYS S-DROOM

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon