Ibis, de revolutionaire batterij van Stellantis

Een zeer efficiënte en goedkope batterij: dit is de ontwikkeling die Stellantis in het grootste geheim heeft gedaan. Vandaag deelt de groep voor het eerst de verrassende mogelijkheden mee van deze batterij, die tegen het einde van het decennium beschikbaar zou moeten zijn.

Gepubliceerd op 24 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Ibis, de revolutionaire batterij van Stellantis

Het project werd in het grootste geheim uitgevoerd in de onderzoeksafdelingen van de Stellantis Groep. Het kreeg de naam ‘Ibis’ en begon in 2016, de dag na Dieselgate, en in samenwerking met Saft (een dochteronderneming van TotalEnergies gespecialiseerd in batterijen) en particuliere en universitaire onderzoeksorganisaties, allemaal met de steun van de overheid.

Het doel van Ibis was om een batterij te ontwikkelen die zo efficiënt mogelijk was, maar ook de goedkoopste, omdat het niemand ontging dat het belangrijkste obstakel voor de overgang naar de elektrische auto de hoge prijs is.

Revolutionaire aanpak

De ingenieurs en onderzoekers die deelnamen aan het Ibis-programma kozen voor een werkelijk revolutionaire aanpak. Inderdaad, ze hebben de aandrijflijn volledig opnieuw ontworpen, namelijk door de omvormer (het element dat gelijkstroom omzet in wisselstroom om die naar de motor te sturen) en de boordlader te elimineren, en deze twee functies nu rechtstreeks in de batterij te integreren via elektronische conversiekaarten.

De projectleiders steken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken en beschrijven Ibis als een project dat “onbetwistbaar revolutionair is, omdat het de functies van het opladen en voeden van de motor integreert”. Bovendien heeft de batterij een grotere efficiëntie dankzij de integratie van de huidige rimpelfunctie. Hierdoor is de accu efficiënter, wat zowel de autonomie, maar ook de betrouwbaarheid en de productiekosten ten goede komt. Last but not least: het toestel is ook compacter, waardoor er ruimte vrijkomt aan boord. Stellantis zwijgt nog over het percentage van de energiewinst.

Advertentie – lees hieronder verder

ibis2

Verwisselbare lithium-ion modules

Stellantis wijst er ook op dat het Ibis-experiment wordt uitgevoerd op lithium-ioncellen, maar dat dit principe heel goed ook van toepassing zou kunnen zijn op droge batterijen of andere technologieën. Merk op dat elke module die de batterij vormt ook onafhankelijk van elkaar is, vooral tijdens het opladen. Momenteel worden de modules in lithium-ionbatterijen echter in serie geplaatst. En zodra er een defect optreedt, heeft dit invloed op de andere modules. Dit is hier dus niet het geval en elke module is uitwisselbaar, waardoor deze batterijen wellicht een zeer lange levensduur hebben.

Stellantis zal nu werken aan een eerste prototype dat al in 2024 zal rijden en ingenieurs zijn van plan om deze Ibis-batterij voor het einde van het decennium op de markt te brengen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.