Het project werd in het grootste geheim uitgevoerd in de onderzoeksafdelingen van de Stellantis Groep. Het kreeg de naam ‘Ibis’ en begon in 2016, de dag na Dieselgate, en in samenwerking met Saft (een dochteronderneming van TotalEnergies gespecialiseerd in batterijen) en particuliere en universitaire onderzoeksorganisaties, allemaal met de steun van de overheid.
Het doel van Ibis was om een batterij te ontwikkelen die zo efficiënt mogelijk was, maar ook de goedkoopste, omdat het niemand ontging dat het belangrijkste obstakel voor de overgang naar de elektrische auto de hoge prijs is.
Revolutionaire aanpak
De ingenieurs en onderzoekers die deelnamen aan het Ibis-programma kozen voor een werkelijk revolutionaire aanpak. Inderdaad, ze hebben de aandrijflijn volledig opnieuw ontworpen, namelijk door de omvormer (het element dat gelijkstroom omzet in wisselstroom om die naar de motor te sturen) en de boordlader te elimineren, en deze twee functies nu rechtstreeks in de batterij te integreren via elektronische conversiekaarten.
De projectleiders steken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken en beschrijven Ibis als een project dat “onbetwistbaar revolutionair is, omdat het de functies van het opladen en voeden van de motor integreert”. Bovendien heeft de batterij een grotere efficiëntie dankzij de integratie van de huidige rimpelfunctie. Hierdoor is de accu efficiënter, wat zowel de autonomie, maar ook de betrouwbaarheid en de productiekosten ten goede komt. Last but not least: het toestel is ook compacter, waardoor er ruimte vrijkomt aan boord. Stellantis zwijgt nog over het percentage van de energiewinst.
Advertentie – lees hieronder verder
Verwisselbare lithium-ion modules
Stellantis wijst er ook op dat het Ibis-experiment wordt uitgevoerd op lithium-ioncellen, maar dat dit principe heel goed ook van toepassing zou kunnen zijn op droge batterijen of andere technologieën. Merk op dat elke module die de batterij vormt ook onafhankelijk van elkaar is, vooral tijdens het opladen. Momenteel worden de modules in lithium-ionbatterijen echter in serie geplaatst. En zodra er een defect optreedt, heeft dit invloed op de andere modules. Dit is hier dus niet het geval en elke module is uitwisselbaar, waardoor deze batterijen wellicht een zeer lange levensduur hebben.
Stellantis zal nu werken aan een eerste prototype dat al in 2024 zal rijden en ingenieurs zijn van plan om deze Ibis-batterij voor het einde van het decennium op de markt te brengen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be